افزایش میزان تولید پروپان مجتمع گاز پارس

به گزارش ریال نیوز، پروپان از مهم‌ترین محصولات بالادستی صنایع نفت و پتروشیمی است و به دلیل ارزش حرارتی و نیز محصولاتی که از آن مشتق می‌شود، اهمیت بالایی در این صنعت دارد. این ترکیب عمدتاً به صورت LPG که ترکیب پروپان و بوتان است، صادر می‌شود. درصورتی که نیاز به پروپان خالص برای فرآیندهای پایین‌دستی باشد، نیاز است که پروپان از دیگر ترکیبات همراه مانند بوتان در پالایشگاه جداسازی شود.

پروپان عموما به عنوان سوخت و در مرحله بعد به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروپانی که به عنوان سوخت مصرف می‌شود با سوخت‌هایی همچون گاز طبیعی، روغن‌های حرارتی و برق رقابت دارد. در صنعت پتروشیمی، پروپان غالباً به عنوان خوراک کراکر بخار برای تولید اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش روز افزون تقاضای پروپیلن، تولیدکنندگان این محصول را به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند تبدیل پروپان به پروپیلن نیز سوق داده است.

بر پایه آمار دریافتی از مجتمع گاز پارس‌جنوبی و با عنایت به اهمیت پروپان و بوتان میزان تولید پروپان فازهای مجتمع گاز پارس جنوبی در فاصله سال‌های 92 تاکنون با توجه به توسعه صورت گرفته بیش از 337 درصد افزایش یافته است.

مطابق آمار اعلام شده از سوی مدیران پارس‌جنوبی میزان تولید بوتان نیز در این بازه بیش از 210 درصد افزایش داشته است که در ادامه نیز با تکمیل فازها این تولیدات افزایش بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

همچنین گفتنی است؛ پروپان و بوتان تولیدات با ارزشی در زمینه افزایش صادارت و ارزآوری برای کشور نیز هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 4 =

دکمه بازگشت به بالا