اوج‌گیری تورم با سوخت خودرو

به گزارش ریال نیوز ، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در اولین ماه پاییز به 261.5 واحد رسیده است. با این اوصاف، نرخ تورم نقطه‌ای نیز در ماه گذشته با رشد 7 درصدی، از مرز 40 درصد عبور کرد. در واقع خانوارهای کشور برای تهیه یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، در مهر ماه امسال 41.4 درصد نسبت به مهر سال گذشته، هزینه بیشتری را باید پرداخت می‌کردند.

بررسی داده‌ها حاکی از آن است که روند کاهشی تورم 12 ماهه نیز به طور کامل پایان یافته است. نرخ تورم میانگین که در مرداد ماه امسال تا نرخ 25.8 درصدی افت کرده بود، در ماه گذشته به 27.2 درصد رسید تا فاصله از هدف تورمی بانک مرکزی(22 درصد) بیشتر شود.

در بین گروه‌های کالایی و خدماتی، بیشترین تورم ماهانه در گروه «حمل و نقل» ثبت شده است. شاخص قیمت این گروه نسبت به شهریور ماه، رشد عجیب 17 درصدی را ثبت کرده که با توجه به اهمیت این گروه در سبد مصرف خانوارها، اثر قابل توجهی بر تورم کل داشته است. افزایش قیمت انواع خودرو، در این گروه بیشترین نقش را بازی کرده است.

علاوه بر این، ردپای نرخ ارز نیز در آمارهای تورمی مهر ماه، کاملا مشهود است. چرا که شاخص قیمت کالاهای بادوام 22.4 درصد در مهر ماه، در قیاس با شهریور رشد کرده است. کالاهای بادوام کالاهایی مانند لوازم خانگی، لپتاپ و کالاهای دیجیتال را شامل می‌شود.

داده دیگری که نشان می‌دهد نرخ ارز بر تورم مهر ماه، اثر قابل توجهی داشته، نرخ تورم ماهانه دهک‌های بالا است. تورم ماهانه دهک دهم(برخوردار) معادل 10.6 درصد گزارش شده، در حالیکه تورم دهک اول(غیر برخوردار) تا پنجم، در حدود 6 درصد ثبت شده است. این یعنی فشار تورمی بر دهک ثروتمند جامعه بیشتر بوده است، در سبد مصرفی دهک دهم، وزن بیشتری از کالاهای وارداتی و لوکس وجود دارد و به همین دلیل، این دهک از افزایش نرخ ارز، اثر بیشتری می‌پذیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − نه =

دکمه بازگشت به بالا