این هفته خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد

به گزارش ریال نیوز، به نقل از دانشگاه تهران، شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که در روز پنج‌شنبه 5 دی 1398، خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد.

این خورشید گرفتگی از نوع حلقوی است، اما در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود. این گرفتگی در آسیا، بخش‌هایی از شمال و غرب استرالیا، بخشی از شمال شرق آفریقا، به صورت جزئی و در بخشی از عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، جنوب هند، سریلانکا، مالزی، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین و برونئی به صورت حلقوی قابل مشاهده است. بیشینه پوشیدگی این گرفتگی جزئی در جنوب شرق آسیا رخ می‌دهد که در شرق سوماترا، ماه حدود 94 درصد از قرص خورشید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌پوشاند.

در تهران، ماه حداکثر 61 درصد از قرص خورشید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌پوشاند و قرص گرفته خورشید در حالی طلوع می‌کند که مراحل باز شدن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سپری می‌کند. در تهران، زمان طلوع آفتاب ساعت 7 و 12 دقیقه است و گرفتگی در ساعت 8 و 23 دقیقه پایان می‌یابد. زمان و حداکثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است.

 هشدار آسیب به بینایی در صورت عدم استفاده از ابزار مناسب

خورشید گرفتگی در مناطق جنوب ایران نسبت به دیگر نقاط کشور طولانی‌تر است و بخش بزرگ‌تری از قرص خورشید پوشیده می‌شود. حداکثر گرفتگی با پوشیدگی 86 درصد است که در جزایر خلیج فارس رخ می‌دهد.

توجه به این نکته لازم است که مشاهده خورشیدگرفتگی بدون استفاده از ابزار و صافی‌های مناسب به بینایی آسیب می‌رساند.

مشخصات خورشید گرفتگی از این لینک در دسترس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا