بازگشت نفت ایران؛ همچنان در اما و اگر

به گزارش ریال نیوز، محمدعلی خطیبی در ارزیابی نشست اخیر اوپک‌پلاس اظهار داشت: در این نشست به دو دیدگاه جامه عمل پوشانده شد، ابتدا اینکه کشورهایی مثل روسیه و قزاقستان بدنبال افزایش تولید هستند، برنامه دیگر نیز تداوم کاهش تولید از سوی عربستان است.

وی با اشاره به خوشبینی کشورهایی مثل روسیه و امثال آن به بهبود بازار و افزایش تقاضا، افزود: کشورهایی هم مثل عربستان معتقدند کماکان باید احتیاط را از دست ندهیم چون شرایط تثبیت‌نشده و شکننده است و  هرآن ممکن است به شرایط قبلی برگردیم.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه بازگشت به ثبات در بازار نفت نیازمند گذشت زمان است، گفت: با توجه به اینکه کرونا بسادگی مدیریت نمی‌شود و ویروس جهش‌یافته هر لحظه ممکن است تمام معادلات را بهم بریزد، خوشبینی معنای زیادی ندارد و فعلا نباید نسبت به مهار و رسیدن به شرایط عادی امید چندانی داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش تولید از سوی روسیه و قزاقستان گفت: این موضوع به سیاست‌های آنها برمی‌گردد که در شرایطی که همه کشورها علاقه دارند که قیمت‌ها بالا برود، در نظر دارند نفت بیشتری فروخته و درآمد بالاتری کسب کنند، اما باید در نظر داشت که اگر همه کشورها این کار را بکنند قیمت نزولی می‌شود و همه ضرر می‌کنند در واقع این اقدام، بهره‌مندی از خویشتن‌داری و مدیریت بازار از سوی دیگر کشورها است.

خطیبی درباره احتمال بازگشت ایران به بازار نیز توضیح داد: فعلا نمی‌توان نسبت به توافق با ایالات‌متحده و لغو تحریم‌ها امیدوار بود، چون زمانبر است و به سرعت اتفاق نمی‌افتد، دولت بایدن نشان داد که اولویت‌های دیگری غیر از موضوع لغو تحریم ایران دارد.

وی ادامه داد: قطعا بازگشت از تصمیمی که یک دولت می‌گیرد براحتی و در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد، شرایط ایران بستگی به توافقاتی دارد که با 1+5 انجام می‌شود، اگر مذاکرات سیاسی به سرانجام نرسد، به لحاظ اقتصادی تغییری حاصل نمی‌شود. بنابراین باید منتظر باشیم، اگر توافقی حاصل شد بیشتر می‌توان روی خروجی‌ها و تاثیرات اقتصادی اظهار نظر کرد، هنوز شواهد جدی در مورد اینکه توافقی صورت بگیرد موجود نیست، ضمن اینکه دولت امریکا نیز بدون مذاکره تحریم را لغو نمی‌کند.

تمدید کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان برای ماه آوریل ۲۰۲۱ و اجازه به روسیه و قزاقستان برای افزایش به ترتیب ۱۳۰ هزار بشکه و ۲۰ هزار بشکه در روز از جمله مهم‌ترین خروجی‌های چهاردهمین جلسه اوپک‌پلاس در روز پنج‌شنبه 14 اسفند ماه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا