استفاده از منابع مالی ایران برای خرید کالا

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که به بغداد سفر کرده است پس از دیدار همتای عراقی خود گفت: ایران منابع مالی قابل توجهی در عراق دارد که توافق شد از این منابع برای خرید کالا‌های غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم.

همتی با اشاره به توافقنامه ساز و کار پرداخت مالی بین ایران و عراق گفت: بهره برداری از منابع ایرانی در عراق در چارچوب این توافقنامه صورت می‌گیرد.

رئیس بانک مرکزی عراق نیز با اشاره به اینکه بخش بیشتر منابع مالی ایران در عراق مربوط به صادرات گاز و برق است،گفت: با توافق جدید، از این پس از این منابع مالی برای صادرات کالا‌های ضروری به ایران استفاده‌ می‌شود.

علی العلاق درباره احتمال تاثیر دخالت‌های خارجی بر توافق جدید ایران و عراق گفت: با توافقنامه ساز و کار مالی در سطح بین المللی موافقت شده است.

همتی عنوان کرد: امروز با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر دارایی، جلسات سازنده ای داشتیم و به توافق های خوبی دست یافتیم. چراکه در ماه‌های گذشته در اجرای تفاهم سال قبل مشکلاتی به وجود آمده بود که امروز خوشبختانه به این نتیجه مشترک رسیدیم که از منابع ایران در کشور عراق بابت تامین کالاهای اساسی استفاده کنیم.

⁩رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما در مذاکرات با دوستان عراقی تأکید کردیم که نمی‌خواهیم عراق در این تفاهم‌نامه متحمل آسیبی شود، بنابراین توافق کردیم در چارچوب تفاهم نامه مشترک دو کشور، در موارد غیر تحریمی با یکدیگر همکاری کنیم.

همتی با اشاره به حجم مراودات تجاری بخش دولتی و خصوصی دو کشور، تصریح کرد: بایستی روی افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق تمرکز کنیم. امیدواریم با تاکیدات شما به بانک مرکزی عراق بتوانیم توافق‌ها را هرچه سریعتر عملیاتی کنیم.

نخست وزیر عراق: برای عبور از شرایط دشوار در کنار ایران هستیم

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار امروز با عبدالناصر همتی ضمن بیان مطالب فوق اظهار امیدواری کرد که تحریم ها علیه ایران به زودی رفع شود.

⁩در این دیدار نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر همکاری کشور عراق در رفع مشکل پرداخت به ایران بابت نفت و گاز، تصریح کرد: با مسئولان مربوطه در این امر، جلساتی داشته ام و در جریان مشکلات هستم، از آنها خواسته ام که برای برطرف کردن این قبیل مسائل همکاری لازم را داشته باشند و پیغام ما برای دوستان‌مان در تهران این است که کشور عراق در این مسیر گام برمی‌دارد.

⁩وی یادآور شد: درخصوص حل مشکلات انتقال پول به شیوه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی با شما هم توافق کامل داریم و همکاری لازم را به عمل می آوریم. علاوه بر این  تجار عراقی نیز علاقه‌مند به همکاری هستند و شخصاً دستور داده‌ام مشکلات مرتبط با پرداخت ایران حل شود.

مصطفی الکاظمی با ابراز امیدواری از اینکه هرچه زودتر تحریم های ظالمانه علیه ایران پایان یابد تصریح کرد: امید داریم که شرایط به حالت عادی بازگردد. ما آمادگی داریم در کنار شما باشیم؛ ما به شما در شرایط سخت موجود کمک می کنیم، همانگونه که ایران در شرایط دشوار در کنار ما بود.

⁩نخست وزیر عراق گفت: همکاران من از تجربیات دوستان ایرانی در خصوص مواجهه با چالش ها استفاده خواهند کرد.

⁩الکاظمی همچنین ضمن تشکر از ایران در خصوص صادرات برق به عراق، ادامه داد: تجارت در دولت من یک هدف اصلی است. هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار کاهش مبادلات شدیم اما این مراودات در آینده نزدیک بین دو کشور تداوم و افزایش خواهد داشت. ⁩نخست وزیر عراق تاکید کرد: مطالبات ایران باید به صورت کامل پرداخت شود.

بنا بر همین گزارش،همتی در دیدار با علی محسن اسماعیل العلاق، رئیس کل بانک مرکزی کشور عراق ضمن تأکید بر گسترش همکاری های پولی و بانکی میان دو کشور، از به کارگیری ساز و کاری مشترک برای تسریع در تأمین کالاهای اساسی کشورمان خبر داد.

همتی صبح امروز در دیدار با همتای عراقی خود ضمن اشاره به پیشینه همکاری دو کشور گفت: در سفرهای قبلی به توافقات خوبی دست یافتیم. براساس تفاهم گذشته میان هر دو کشور پیش بینی شده بود از منابعی که در کشور عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم. طی این سفر نیز به تفاهم‌های خوبی دست یافتیم.

رئیس کل بانک مرکزی، زمان بندی اجرایی شدن این توافق را بسیار مهم خواند و گفت: در حال حاضر اراده دو کشور بر اجرایی شدن این توافق است.

علی محسن اسماعیل العلاق، رییس بانک مرکزی عراق با اشاره به تفاهمنامه ای که سال گذشته بین دو بانک مرکزی امضا شد گفت این تفاهنامه روابط بانکی و مالی دو کشور و نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی ایران را به طور شفاف مشخص کرده است و امروز توافق کردیم بر همان اساس اقدامات لازم را انجام بدهیم.

گفتنی است در این جلسه نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، شرکت ملی گاز ایران نیز رئیس کل بانک مرکزی را همراهی کردند. همچنین در این نشست مقرر شد، نمایندگان بانک های مرکزی ایران و عراق، ضمن بررسی جزئیات سازوکار مورد اشاره، مراتب را برای اجرایی شدن پیگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + ده =

دکمه بازگشت به بالا