برگزاری نشست میز توسعه صادرات کشمش و صنایع وابسته

ریال نیوز : امروز سه شنبه 11بهمن ماه نشست میز توسعه صادرات محصول کشمش و صنایع تبدیلی کشور درسالن اجتماعات طبقه هشتم اتاق بازرگانی ،صنایع،معادن وکشاورزی قزوین برگزارشد.

به گزارش ریال نیوز ، این نشست به ریاست مهندس بخشنده و باحضور آقایان دکتررحمانی معاون اقتصادی استانداری قزوین،مهندس رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان درمجلس شورای اسلامی ،مدیران ارشد گمرک،سازمان جهادکشاورزی ،شرکت شهرک های صنعتی استان ،معاون سازمان صمت استان و روسای کمیسیون های کشاورزی اتاق های بازرگانی کشور تشکیل شد.

درابتدای این نشست ،مهندس بخشنده رئیس اتاق بازرگانی قزوین طی سخنانی اظهارداشت: صادرات صنایع تبدیلی از کشور با وجود ظرفیت های بالا در این حوزه مغفول واقع شده و نیازمند حمایت بیشتر از سوی مسوولان است. در حوزه صنایع تبدیلی امکان ارزآوری قابل توجهی وجود دارد و در این زمینه باید از سوی مسوولان حمایت های لازم صورت بگیرد و ریل گذاری مناسب انجام شود.

رئیس  پارلمان بخش خصوصی استان قزوین گفت: در تولید کشمش باید به سمت افزایش بهره وری حرکت کنیم و تولید را با استفاده از دانش روز به ۴۵ تن  برسانیم تا فعالیت ها برای باغداران و صادرکنندگان اقتصادی تر شود. باید روش فعالیت خود را در عرصه کشاورزی و صادرات تغییر دهیم چرا که سرعت تغییرات بالاست و باید خود را مطابق با این وضعت بروزرسانی کنیم ؛در غیر این صورت باید بازارها را در اختیار کشورهای رقیب قرار دهیم.

وی افزود:  در کشوری که آب نداریم ضرورت ندارد محصولات آب بر تولید و صادر کنیم. معنا ندارد صادرکننده با زحمت کالایی را صادر کند و نتواند جابجایی پول داشته باشد اگر بانک مرکزی پیمان ارزی محصولات کشاورزی به ویژه صادرات کشمش و محصول را بردارند و این محصولات را از این موضوع معاف نکند ؛در این صنعت با چالش های جدیدی رو به رو می شویم.

مهندس بخشنده تصریح کرد: اگر به داروخانه های گیاه پزشکی و توزیع سموم غیر مجاز توجه نشود علاوه بر صادرات عموم جامعه آسیب می بینند چرا که در صورت بازگشت محصول از بازارهای صادراتی در داخل کشور به فروش می رسد و می تواند سلامت هموطنانمان را تهدید کند. اقتصاد دولتی زنگ خطر است باید شرکتهای دولتی تاثیر گذاری خود را به حداقل برسانند و همکاری خود را با بخش خصوصی افزایش دهند.

پایدارسازی تولید انگور متناسب با ویژگی دشت قزوین مورد توجه جدی قرار گیرد

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: باید به پایدارسازی تولید فکر کنیم و در این راستا باید، دشت قزوین که یکی از سه دشت بزرگ کشور است مورد توجه قرار گیرد. تمرکز به محصولاتی که بتواند رقابت نسبی داشته باشد، ازجمله محصولات کم‌اب‌بر دارای اهمیت بوده و سیاستی کلی است.

سرپرست سازمان جهاد کشاوری استان قزوین ادامه داد: انگور به خاطر کم آب‌بری برای ما اهمیت دارد، افزایش بهره‌وری و کیفی سازی این محصول باید مورد توجه باشد، ۳۳ واحد فرآورری با ۱۰۸ هزار تن ظرفیت داریم، اولین استانی هستیم که آبیاری تحت فشار تجمیعی استفاده کردیم.

این مسئول افزود: مشکل اصلی ما در حوزه انگور باقی مانده سموم نیست و برنامه‌های مختلفی را برای کاهش سموم درنظر گرفته و انجام داده‌ایم.در حوزه صادرات باید روش را تغییر دهیم و یکی از مواردی که صادرات را کاهش داده این است که صادرکنندگان پراکنده عمل کردند.

مهندس سعید یوسف زادگان ،دبیر میز ملی توسعه صادرات کشمش گفت: صادرات ما به انگلیس و آلمان که از بازارهای اصلی هستند، صفر است و سهم ما در سایر بازارها هم افت پیدا کرده که باقی مانده سموم یکی از علت‌های اصلی آن است و باعث شده ترکیه از ما پیشی بگیرد.

۳۲ هزار هکتار زمین دراستان قزوین  سطح زیر کشت داریم که رتبه اول کشور است و ایران در تولید و صادرات کشمش رتبه سوم جهانی را دارا بود و با ترکیه رقابت می‌کرد اما در چند سال گذشته شاهد افت صادرات بودیم.
دبیر میز ملی توسعه صادرات کشمش ادامه داد: سند راهبردی کشمش با تجاربی که تاکنون کسب کرده‌ایم تدوین شده که امروز مطرح و ابلاغ خواهد شد.

رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی استان قزوین بیان کرد: اصولی نبودن خشک کردن انگور، باقی مانده سموم، چرخه معیوب خرید و فروش کشمش، جمع آوری کشمش و انبار داری اشتباه از مواردی است که در حوزه کشمش به عنوان چالش مطرح است و باعث افت محصولات می‌‌شود.
وی ادامه داد: در حوزه بورس و گمرگ به مواردی نیاز داریم که به بهبود وضعیت در حوزه کشمش کمک می‌کند.

درادامه این نشست ، دکتر شهرام یاررئیس انجمن کشمش استان قزوین گفت: صنعت کشمش که بخش مهمی از اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد، اگر همین روال را طی کند به زودی به طور کامل از بین خواهد رفت، در سال‌های گذشته مقدار زیادی کاهش صادرات داشته‌ایم.

سپس حامد رحمانی مدیر پروژه پیشران انگور استان قزوین ادامه داد: میزان تولید انگور در استان سالانه ۳۲۰ هزار تن است، در سطح کشور کلینیک تخصصی نداریم که ضعفی جدی است، عدم وجود نهالستان، عدم باغات مادری و ارقام تکثیری، مبارزه شیمیایی، هم از مشکلات حوزه تولید انگور است. پنج کلینیک در استان در حوزه تاکستان‌ها فعال است و کشاورزان را در حوزه استفاده از سموم راهنمایی می‌کنند اما در مجموع عدم کیفیت سموم یکی از چالش‌های ما است.

همچنین لشگری  مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی تاکستان گفت: اولویت صندوق، خرید محصول درجه یک است و همین موضوع باعث شده کیفیت تولیدات ارتقا پیدا کند همچنین برند سازی کشمش تاکستان در جهت صیانت از نام تاکستان صورت گرفته و کشمش تاکستان شناسنامه دار شده است.

وی  افزود: از نظر مسایل مدیریتی؛ مدیران نالایق و بدون تدبیر که توان مدیریتی ندارند باید توجه کنند که هر کس که مسئولیتی را پذیرفت باید کارش را درست انجام دهد و نیاز به هم‌افزایی داریم.

وی بیان کرد: اگر در اروپا بگردید پسته‌ای مانند پسته کرمان و قزوین پیدا نمی‌شود و  ما محصولات کشاورزی بسیار خوبی داریم.امکانات زیادی داریم اما کشاورزی را مورد توجه قرار نداده‌ایم، اگر هزینه‌هایی که برای صنعت شده در کشاورزی بود، شرایط بهتری رقم می‌خورد.اگر راندمان تولید افزایش پیدا کند حتی با ارائه قیمت پایین‌تر ضرر نمی‌کنیم .

رحمانی اظهار کرد: بخش مهمی از استقلال اقتصادی بخش کشاورزی، تولید و صادرات است و بازاریابی هم یک علم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: موضوع سموم باید ریشه کن شود و نباید محصولاتی که سموم آن زیاد است خریداری شود تا کشاورزان توجیه شوند که محصولات باکیفیت تولید کنند.

در پایان این نشست قطع نامه و مصوبات میز توسعه کشمش به عنوان سند راهبردی پنج ساله این حوزه قرائت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا