بورس سه روزه ۴ هزار میلیارد تومان از دست داد

به گزارش ریال نیوز، این هفته روزهای کاری بورس سه روز بیشتر نبود، معامله گران انتظار داشتند با توجه به اتفاقات در آخرین روز کاری قبل از تعطیلات فضای ترس و هیجان از بازار رخت بر بسته باشد. پیش‌بینی‌ها عموما مثبت بود اما در پایان کار شاخص کل نسبت به پایان روز کاری هفته گذشته درصد پایین تر بسته شد.چرا؟

دردسرهای بزرگان، فرار تازه واردان

اکثر نمادهای شاخص ساز روزهای خوشی را نمی‌گذارند، فشار فروش در این نمادها بالا است. برخی معامله گران به طعنه می‌گویند بورس درگیر شستا، شبنا، خساپا و.. است.صف فروش برای این نمادها با وجود اصلاح شدید در روزهای گذشته نماد ترس در بازار توصیف می‌شود. ترس کاهش بیشتر ارزش سبدسهام، مهم‌ترین دلیلی است که فروشندگان برای عرضه سهام خود مدنظر دارند. در واقع سهامدارانی که تا کنون اقدام به فروش نکرده بودند با دیدن کاهش ارزش پورتفو در هر روز، سعی در نقد کردن و جلوگیری از کاهش بیشتر دارایی خود دارند.

به طوری‌که سومین خرید بزرگ حقوقی‌ها نتوانست عطش فروش در بازار را کم کند و بازار کماکان با صف‌های فروش بزرگ بسته شود.

البته برخی دیگر از فعالان بازار تاکید دارند: بزرگ‌ترین مشکل بازار چه در زمانی که با افزایش هیجانی همراه بود و چه در شرایط ریزشی، نبود بازارگردان است. نقش بازارگردان متعادل کردن روند معاملات بازار سهام است.به گفته آنان این خلا موجب نوسان‌های بیشتر در بازار شده است.در حالی که وجود چند بازارگردان نیاز امروز بازار سرمایه کشور است. بازارگردان می‌تواند در روز‌های مثبت و منفی به متعادل شدن داد‌و‌ستد‌ها و افزایش نقدشوندگی بازار کمک کند.

سومین ریزش از ابتدای سال

هفته گذشته شامل سه‌روز معاملاتی بود شاخص کل بورس که نشان دهنده بازدهی بازار سهام است پس از افت ۷۲ هزار واحد در ۲۵ مرداد ماه که بزرگترین افت تاریخ بورس رارقم زد و افت ۶۵ هزار واحدی در دوم شهریور سومین ریزش سنگین از ابتدای سال را ثبت کرد.این افت دومین ریزش شدید در شهریور ماه بود.

بازار سهام نخستین روز معاملاتی (دوشنبه)را پس از تعطیلات مثبت شروع کرد و در دو روز اخیر هفته سیر نزولی در پیش گرفت تا جایی که سه‌شنبه دو رکورد به ثبت رساند عرضه اولیه بپیوند در روزی قرمز پوشی بورس رکورد مشارکت در بازار سرمایه شکست، در این عرضه بیش از ۵ میلیون کد معاملاتی مشارکت داشتند بپیوند هجدهمین عرضه اولیه بازار سرمایه ایران در سال ۹۹ است که رکورد خریداران را شکست.

از طرفی در همان روز تابلوی بورس افت ۶۳ درصدی حجم معاملات بازار را به نمایش گذاشت.روز چهارشنبه یک رکورد دیگر هم ثبت شد، افت ۵۳ هزار نماگر چنان با شتاب بود که هیچ نمادی نتوانست آبی بر آتش بورس شود و هر سه شاخص بورس در معاملات آخرین روز هفته همچنان قرمز پوش باقی ماندند.ریزش ۳ درصدی شاخص بورس و قرمزپوشی یک‌دست بازار سهام سبب شد سهامداران در دومین هفته از شهریور ماه طعم مثبت شدن نچشدند و پایان روز معاملاتی، پایان امید سبز شدن بسیاری از نماد‌ها شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا