تب بازار خودرو با بازاریابی صحیح فروکش می کند

محمدرضا منصوری کارشناس بازاریابی در گفت و گو با ریال نیوز درباره وضعیت بازاریابی خودرو در ایران گفت: گاهی فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو می تواند، تکانی به بازار نافرجام  مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دهد. اما تمام این شرایط منوط به برنامه ریزی صحیح برای خرید و فروش محصول است ؛ به نوعی توانایی بازاریابان برای رسیدن محصول به دست مشتری است که هم خرید و فروش انجام شود و هم  کمترین ضررها هر دو طرف معامله را در برگیرد.

این کارشناس بازاریابی در ادامه عنوان کرد: اگر بازاریابی در بازار خودرو به شکلی درست و با کمترین هزینه و جلب اعتماد مشتریان صورت بگیرد، قطعا پای دلالان مجازی و حقیقی از بازار ناهمگون خودرو بریده خواهد شد. عدم اطلاع از خرید و فروش خودرو، بالا بردن قیمت های نجومی و نیز عدم اطلاع از کیفیت محصول ارائه شده، همه بخش های مهمی است که می تواند به طور مثال بازار خودرو و مشتریان عرضه و تقاضا را سردرگم کند.

وی در ادامه بیان کرد: وضعیت بازار به شکلی است که با نوسان قیمت ها در هر ساعت، نمی توان توقع داشت که مشتریان ثابت بازار بدون دغدغه بتوانند، محصولات خود را به دست مشتریان برسانند. در این سال های اخیر عده ای برای بهبود شرایط و رسیدن به هدف مالی مطلوب، به دنبال راه حل هستند. عرصه بازاریابی در ایران و ارائه محصولات نمی تواند به تنهایی بار نوسانات را در خرید و فروش معاملات کم کند. اما علاقه مندان به صنعت خودرو، کمتر با بازاریابان این عرصه آشنا هستند. از این رو بازاریابی صحیح در محصولات مختلف به ویژه خودرو باید جایگزین مزایده ها شود تا به مرور به کنترل بازار خودرو و شفافیت قیمتی کمک کند.

منصوری در ادامه  با اشاره به ورود دلالان در فضای بازار و تاثیر منفی آن در خرید و فروش محصولات بیان کرد: فاصله میان بازاریابان و دلالان ، فاصله محدود و کمی است. از این رو در تمام محصولاتی که عرضه می شود باید دوره هایی اندیشید که با بالا بردن سطح آشنایی مشتریان برای خرید یک محصول، دچار دام پهن شده دلالان بازار نشوند. ایجاد سازوکاری شفاف برای معاملات خودرو از مهم ترین دغدغه های سال های اخیر بوده که چندی است از سوی مسئولان به مرحله اجرا نزدیک شده است. بازاریابی در مسیر مستقیم بدون شک می تواند به جلب رضایت مشتریان منجر شود.

در ادامه کارشناس و بازاریابی خودرو درباره عملکرد دولت در بازار خودرو و شرایط فعلی بیان کرد: در مباحث بازاریابی و فروش، یکی از رویه‌های مهم در این حوزه که هم‌اکنون به صورت محدود در صنعت خودرو اجرا می‌شود و جا دارد که گسترش بیشتری یابد فروش خودرو به صورت فوری و آن هم با پرداخت حدود نیمی از قیمت خودرو به صورت نقدی است. این اقدام می تواند بازار خودرو را از رکودی که دچار شده و قیمت ها نجومی بالا رفته است، تا حدی نجات دهد. آنچه به نظر می رسد این است که خدمات خوب، قطعا معدل فروش خوب محصولات را بالا خواهد برد. از طرفی مشتریان هم با اطمینان به بازار از معامله ای که انجام داده اند، راضی خواهند شد.

و در پایان گفت:دولت طی ماه های اخیر فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو را با شرایطی قابل پرداخت آسان در اختیار مردم قرار داد تا بازار خودرو کمی تغییر کند و رقابت سالم در بازار بوجود آید. از طرفی وضعیت فعلی بازار خودرو تماما در اختیار خرید وفروشان این عرصه نیست و نوسان قیمت ها در شرایط فعلی تاثیر زیادی در بازار خودرو دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا