تعاونی های سهامی سرمایه گذار بهترین مدل تامین سرمایه

ریال نیوز : مدیرعامل اتحادیه تخصصی شرکت های تعاونی امور زیربنایی پیشگامان با تاکید بر اینکه تفکر تعاونی، نزدیکترین تفکر اقتصادی به جامعه اسلامی است بیان داشت: بهترین مدل اقتصادی تامین سرمایه در کشور، تامین سرمایه توسط شرکت تعاونی های نوع جدید ( تعاونی سهامی سرمایه گذار) است.

به گزارش ریال نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمدرضا رضایی نژاد مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان، با اشاره به سخنان رهبری در خصوص اتکا به ظرفیت ها و توان داخلی خاطرنشان کرد: به جای بومی نمودن مدل های شرقی و غربی اقتصاد مانند بانک، بورس و … می توانیم با توجه به ظرفیت های بخش تعاون، الگوی داخلی خود را که ریشه فقهی و دینی دارد ارائه دهیم.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اقتصاد کشور تعاونی می تواند یکی از ارکان کمک کننده برای حل مشکلات اقتصادی کشور باشد، عنوان کرد: شرکت های تعاونی نوع جدید می توانند بهترین مدل تامین سرمایه در کشور باشند که این امر مستلزم آن است که بتوانیم تفکر نوع جدید تعاونی را در جامعه معرفی کرده و اعتماد به تعاونی را در بین عموم مردم به وجود آوریم.

وی ادامه داد: همانطور که موفق شدیم در جنگ نظامی به واسطه بسیج اعتقاد مردم پیروز شویم می توانیم در جنگ اقتصادی نیز با اعتماد و سرمایه گذاری خرد مردمی، اقتصاد کشور را در قالب یک تعاونی بزرگ اداره کنیم.

عضو اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از سخنان خود دیدگاه فعلی جامعه نسبت به تعاونی را سنتی و متعارف خواند و با بیان اینکه: تعاونی های نوع جدید نجات بخش وضعیت کنونی اقتصادکشور هستند، اظهار داشت: در تعاونی های سنتی همه سهامداران با هر درصدی از سهام یک حق رای دارند ولی در تعاونی های نوع جدید به خصوص تعاونی سهامی –سرمایه گذار که در اصل ۴۴ قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است تعاونی ها می توانند در بدو تاسیس و یا در مراحل افزایش سرمایه تا ۴۹ درصد سهامدار غیر عضو بگیرند. در این نوع تعاونی سهامدار عضو حداقل۵۱ درصد سهام و ۷۰ درصد حق رای و سهامدار غیرعضو حداکثر ۴۹درصد و ۳۰ درصد حق رای دارد.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان تامین نقدینگی پروژه توسط سهامدار غیر عضو و حضور به عنوان سهامدار عضو کارآفرین را از ویژگی های منحصر به فرد این نوع تعاونی دانست.

رضایی نژاد با اشاره به عملکرد موفق گروه تعاونی پیشگامان، بیان داشت: گروه تعاونی پیشگامان با تفکر تعاونی و تعهد به جامعه موفق شده است در ۲۵ سال فعالیت خود اعتماد بیش از ۵۴ هزار سهامدار پروژه های بزرگ زیر بنایی مانند فیبرنوری از چابهار تا عمان، بندرخشک پیشگامان، کارخانجات تولیدی پیشگامان، اینترنت پرسرعت و … را اجرا کند.

عضو اتاق تعاون ایران با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص تعاونی ها عنوان کرد: تعاونی ها یکی از بخش ها مهم اقتصاد کشور به شمار می روند که باید ۲۵ درصد از بازار را به خود اختصاص دهند که متاسفانه هدف های مورد نظر اصل ۴۴ قانون اساسی درباره تعاونی ها به درستی حاصل نشده است. امید است دولت با اعتماد به تعاونی ها و اجرای دستور العمل های قانون تعاون و تشویق مردم جهت ورود به این حوزه باعث گسترش تولید، خدمات و مردمی سازی اقتصاد شود.

وی ادامه داد: تعاون به عنوان یکی از سه رکن اقتصاد کشور در کنار دولت و بخش خصوصی در بسیاری از برهه های حساس گره گشای مشکلات اقتصادی بوده است.

رضایی نژاد ادامه داد: استفاده از روحیه مشارکت و همراهی در فرهنگ تعاون و بهره مندی از تجمیع سرمایه های خرد جهت فعالیت های کلان در راستای رشد و پیشرفت اقتصاد، از مزایای مهم اقتصاد تعاونی به شمار می آید.

گفتنی است، گروه تعاونی پیشگامان با ۲۵ سال سابقه و ایجاد امکان مشارکت مردم در اجرای پروژه های کلان داخلی و بین المللی با استفاده از سرمایه های خرد، اقتصاد تعاونی را به شکل ملموس عرضه نموده و مردم را از مزایای آن بهره مند کرده است.

کارآفرینی اجتماعی و استفاده از ایده های خلاقانه و تفکرات مبتنی بر کمک جمعی نیز در کنار بهره مندی اقتصادی، از مزایای فعالیت در حوزه تعاون است که نمونه های متنوعی از آن در شرکت های گروه تعاونی پیشگامان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا