تفاهم‌نامه همکاری حضور شرکت های آلمانی در ایران تمدید شد

ریال نیوز : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توسعه همکاری‌ها و حضور شرکت‌های معتبر آلمانی در ایران به‌عنوان یکی از نشانه‌های سست شدن پایه‌های تحریم ظالمانه کشورمان یاد کرد.

به گزارش ریال نیوز ، علی رسولیان در دیدار سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران که به منظور امضای تمدید یادداشت تفاهم همکاری “برنامه آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی” برگزار شد، اظهار داشت: این سازمان در 5 سال گذشته، علاوه بر همکاری با وزارت اقتصاد و مقابله با تغییرات آب و هوایی و انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان، با دانشگاه لایپزیک و انجمن صنایع کوچک و متوسط آلمان نیز تفاهم نامه همکاری داشته است.

وی با اشاره به همکاری دولت آلمان در فرآیند انتقال و توسعه فناوری به کشورمان، از ابراز رضایت شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی برای حضور در برنامه کسب آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی خبر داد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: هم اکنون بالغ بر 48 هزار و 500 بنگاه اقتصادی در 832 شهرک و ناحیه صنعتی در 31 استان کشور مستقر هستند، که امیدواریم در حوزه ارتقاء تصفیه خانه‌های فاضلاب، بازچرخانی و استفاده از پساب صنعتی و همچنین در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های مقیاس کوچک، فرصت همکاری‌های بیشتر با شرکت‌های آلمانی فراهم شود.

رسولیان به سست شدن پایه‌های تحریم ظالمانه کشورمان نیز اشاره و اضافه کرد: یکی از موانع جدی حداقل در بخش انرژی‌های نو که الآن چندان هم در تحریم نیستند، مسأله تأمین مالی از طریق “فاینانس” و “یوزانس” است که در صورت اتخاذ روش‌های مناسب همکاری، حضور پررنگ سرمایه گذاران خارجی، از جمله شرکت‌های آلمانی را درپی خواهد داشت.

وی ضمن قدردانی از وزارت امور خارجه که تسهیل‌ گر این همکاری فنی و کاربردی فی‌مابین شرکت‌های کوچک و متوسط دو طرف بوده است، ابراز امیدواری کرد در دور جدید ارتباطات که با گسترش همکاری‌های بین‌المللی ایران در دولت سیزدهم آغاز شده است، شهرک‌ها و واحدهای صنعتی کشورمان با رسوخ هرچه بیشتر فناوری، به سمت تولید کیفی و رقابتی محصولات ایرانی گام بردارند.

در ایران نیروهای کار تحصیل کرده و زمینه‌های تولید صنعتی بسیار زیاد است
سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران نیز در این نشست با ابراز خرسندی از تداوم همکاری‌ شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی و آلمانی در این پروژه مشترک اظهار داشت: کشور آلمان علاقه‌مند به افزایش سطح همکاری‌های مشترک است، و یکی از موارد عملیاتی ما همین امضای تمدید یادداشت تفاهم همکاری “برنامه آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی” است.

هانس اودو موتسِل افزود: معتقدم که دو کشور نه‌ تنها در بخش‌های سیاسی و کلان باید همکاری داشته باشند، بلکه باید در زمینه عملیاتی نیز کارهای قوی تری را با هم انجام دهیم، که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یک سازمان کلیدی برای انجام این نوع همکاری‌هاست.

وی اضافه کرد: جمهوری فدرال آلمان یکی از بزرگترین اتاق‌های بازرگانی مشترک را با 1800 عضو فعال در ایران دارد که این نشان دهنده عمق همکاری‌های اقتصادی دو کشور در صنایع مختلف از دیرباز تا کنون بوده است.

سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران با ابراز امیدواری از رفع چالش‌های موجود و دستیابی به نتایج خوب در مذاکرات وین ادامه داد: توافق در آینده بسیار نزدیک صورت می‌گیرد، و چون فرصت بسیار کم است و فرآیندهای همکاری کسب و کارها باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد، لذا باید برای زمانی که توافق حاصل شد، آماده باشیم.

اودو موتسِل بر آمادگی لازم برای شکل گیری فضای کسب و کار بین دو کشور با توجه به مسیر مثبت و شرایط پیش رو تأکید کرد و گفت: اهمیت ندارد که دولت‌ها چه کاری انجام می‌دهند؛ ما می‌خواهیم با ایمان راسخ و به نیت کار جدی وارد عمل شویم و از چالش‌ها، فرصت بسازیم.

وی از SMEها به‌عنوان شاخصه بارز و ستون فقرات اقتصادی کشور آلمان یاد کرد و افزود: در سایر کشورهای اروپایی هم بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد توجه هستند؛ اما درحالی که در فرانسه یک انجمن SME‌ها وجود دارد که حوزه خدمات را دربر می‌گیرد، ولی در ایران و آلمان بیشتر روی حوزه‌های صنعتی تمرکز شده است.

سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران اضافه کرد: امروزه همه راجع به انقلاب صنعتی چهارم که یک انقلاب دیجیتال است صحبت می‌کنند، ولی خیلی از شرکت‌ها هنوز کالاهایی تولید می‌کنند که مورد نیاز مردم هستند. به‌عنوان مثال، برای تولید همین چینی آلات هم که با همکاری ایران و آلمان در اصفهان تولید می‌شود، یک فرآیند پیچیده مبتنی بر فناوری اطلاعات لازم است.

اودو موتسِل ادامه داد: در ایران زمینه‌های تولید صنعتی بسیار زیاد است، و از این حیث تفاوت فاحشی با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد؛ چرا که آن‌ها بیشتر در حوزه‌های لجستیک و مالی فعال هستند، ولی در بخش‌های تولیدی ضعیف‌اند.

وی با اشاره به این‌که در ایران نیروهای کار تحصیل کرده و ماهر زیادی وجود دارد، ولی در کشورهای اطراف این طور نیست، آمادگی کشور متبوع خود را برای تداوم همکاری‌ها در حوزه‌های آموزشی، فراهم نمودن امکانات لازم برای نسل جوان و کارآمد و حضور شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی در این عرصه اعلام کرد.

طرفین در پایان این نشست، یادداشت تفاهم همکاری آمادگی برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی را به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، وزارت اقتصاد و مقابله با تغییرات آب و هوایی و انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان امضاء و مبادله کردند.

شایان ذکر است، در برنامه کسب آمادگی لازم برای مشارکت با شرکت‌های آلمانی که با همکاری مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران)، وزارت اقتصاد و مقابله با تغییرات آب و هوایی آلمان و انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان از سال 1395 به اجرا درآمده است، تا کنون 15 دوره آموزشی برگزار و 279 نفر از مدیران واحد‌های صنعتی 29 استان کشور در 23 رشته فعالیت صنعتی برای یافتن بازارهای جدید، ایجاد روابط بلند مدت با شرکت‌های آلمانی و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور به آلمان اعزام شده‌اند که در نتیجه آن، بیش از 500 نشست اختصاصی با شرکت‌های آلمانی برگزار و به عقد قرارداد بالغ بر 200 میلیون یورو انجامیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا