حال هندبال بانوان مساعد نیست

به گزارش ریال نیوز، موضوع کلیشه ای و تکراری که متاسفانه هیچ وقت برطرف نشده است. اما بردها و افتخارآفرینی‌های بانوان ما در امر ورزش و بالا رفتن پرچم سه رنگ کشورمان در تمام جهان، باعث شده تا گاها این مشکلات را به دست فراموشی بسپاریم. این بار به سراغ یک ورزشکار با اخلاق و حرفه ای در رشته هندبال رفته ایم که هم در دوران بازیگری خود و هم مربی گری و در نهایت پست مدیریت کارنامه موفق و قابل قبولی را ارائه داده است. نعیمه خجسته بانوی اصالتا لرزبان مهمان کافه مصاحبه بودند. با این ورزشکار رشته هندبال به صحبت نشسته ایم که در زیر می خوانیم.

_ در ورزش هندبال به فعالیت مشغول هستید. از کجا شروع کردید؟

من تحصیلات خود را در رشته تربیت بدنی و در مقطع کارشناسی به پایان رساندم و‌ فعالیت مربیگری خود را با گرفتن کارت مربیگری درجه یک داوری و درجه سه بدنسازی به خصوص در رشته هندبال کلاس c به سرانجام رساندم.

از دوران کودکی علاقه ی شدید به ورزش داشتم و جالب است بدانید تنها درسی که از دوره ی ابتدایی تا انتهای دبیرستان نمره بیست رو می گرفتم درس ورزش بود و از همان ابتدا عاشق رشته ی فوتبال بودم و در آن دوران سعی می کردم که تمام بازی های تیم ها رو ببینم و پیگیری کنم و تیم محبوبم پرسپولیس بود. برای اولین بار رشته هندبال را از دوران دبیرستان شروع کردم و تا به امروز خداروشکر توانستم با تلاش و کوشش تا تیم ملی هم راه پیدا کنم.

_بهترین و خاطره انگیز ترین برد شما مربوط به کدام بازی می شود؟

قشنگترین بردی که داشتیم در زمان مربیگریم در مقابل تیم اصفهان بود که این بازی‌ در استان چهارمحال بختیاری شهرکرد برگزار شد که با برد تیم نوجوانانم درمقابل آن تیم، رتبه سومی کشوری را کسب کردیم. بدترین باخت نداشتیم چون همیشه با تلاش و بازی معقول بازی را واگذار کردیم اما سال ۸۳ بازی مقابل اصفهان بود که متاسفانه بازی را در نیم دوم با اختلاف چهار گل واگذار کردیم و بهترین گلی رو که زدم در شهر یزد مقابل تیم اصفهان بود که با یک حرکت تکنیکی گلی که زدم برای اردوی تیم ملی انتخاب شدم.

_چه اهدافی برای مسیر خود در نظر گرفته بودید که به موفقیت رسیدید؟

می توانم بگویم رمز موفقیت بنده اول عشق و علاقه به ورزش و سپس ‌پشتکار و تلاش بوده است. به اعتقاد من وقتی انگیزه و هدف سر لوحه ی هر کاری باشد در هر رشته ای که باشیم می‌توانیم با اقتدار آن ورزش را ادامه دهیم.

_اگر زمان به عقب بر می گشت باز هم در عرصه ورزش به فعالیت می پرداختید؟

اگر می‌توانستم به گذشته بر گردم هیچ وقت هندبال را به عنوان رشته اصلی خودم انتخاب نمی‌کردم و سعی می‌کردم به رشته انفرادی مثل ووشو یا تکواندو گرایش پیدا کنم و در ورزش‌های توپی هم به سمت رشته مورد علاقه ام فوتبال می‌رفتم.

_چرا ورزش بانوان همچنان با مشکلاتی در این عرصه از سوی دولت روبرو است؟

به عنوان کسی که حداقل به مدت ده سال به صورت حرفه ای ورزش کرده است و هشت سال کار مدیریتی انجام داده بگویم که حال ورزش بانوان ما اصلا خوب نیست تا جایی که بنده اطلاع دارم تمام رشته های ورزشی از کمبودها، بی مهری ها، بی توجهی ها صحبت می کنند و همیشه به خودم می گفتم اگر من در یک کشور دیگر بودم و آن بازی ها را برای تیم دیگری جز ایران انجام می دادم حداقل حقوق و مزایای مدیریتی بنده را با احترام بهم پرداخت می کردند حق زحمات یک سال تلاشم را پرداخت می‌کردند در صورتی که اگر به بانوان ایرانی اعتماد کنند شاید بیشترین مدال اذعان بانوان شود.

_فکر می کنید نگاه منفی مسئولان دولتی به ورزش بانوان باعث شده تا بانوان در فعالیت این عرصه محدود باشند؟

مشکلات ورزش بانوان آنقدر زیاد هست که اگر بخواهم بگویم آنقدر باید بنویسم که تمام صفحات روزنامه پر شود اما به همین بسنده می‌کنم و لب به سخن نمی‌گشایم. تنها خواهش و توصیه من این است که مسئولین مربوطه نگاهشان را به ورزش بانوان تغییر دهند و با اعتماد به این قشر از جامعه انشاالله در آینده نزدیک شاهد مدال‌های خوشرنگ در کشور و سطح بین الملل باشند. بنده در دوران ورزشیم فقط و فقط در بازی ها آن هم مقداری ناچیز از تیم دانشگاه آزاد گرفتم و هیچ وقت هیچ کدام از تیمهایی که برایشان توپ زدم پولی دریافت نکردم چون کسی نبود که رسیدگی کند و زمان نایب رئیس شدن در لرستان باز هم پولی دریافت نکردم و فقط از جیب خرج کردم و تمام زحماتم رو نادیده گرفتند.

_اگر واقعا بوجه نیست چرا اصلا ورزش بانوان تشکیل می دهند؟

در کجای دنیا یک ورزشکار بدون پول فعالیت دارد؟ آن هم در سطح سوپر لیگ ؟ کدوم خانوم مسئول را پیدا می‌کنید که بدون حقوق فعالیت نماید؟ مگر می‌شود مربی دستمزد نگیرد، نایب رئیس هیچ پولی به او تعلق نگیرد؟ سوال من اینجا است اگر واقعا بوجه نیست چرا اصلا ورزش بانوان تشکیل می‌دهید؟ توقع ما این است که وزیر محترم ورزش و جوانان لااقل ورود پیدا کند و این مشکلات را بررسی و رسیدگی نمایند.

_نقش رسانه در بازتاب رشته هندبال چیست؟

در حال حاضر رشته ی هندبال به نظر من در آن جایگاهی که باید باشد هنوز قرار نگرفته است که دختران و پسران کشور خیلی مشتاقانه به آن نگاه کنند. باید فدراسیون بیشتر بازتاب این رشته ی هیجانی رو به نمایش بگذارد و این فرهنگسازی از طریق رسانه از جمله تلویزیون امکان پذیر است که بسیار در بازتاب و دیده شدن این رشته نقش کلیدی است.اما متاسفانه آنقدر که به ورزش فوتبال و برخی از رشته‌ها پرداخته شده به رشته هندبال انقدر پرداخته نشده است وهمین عامل باعث ‌شده که کمتر کسی رشته ی هندبال را با علاقه دنبال کند.

_در شرایط فعلی حال ورزش هندبال امروز را چطور می بینید؟

در زمینه بانوان باید بگویم که اصلا اوضاع خوب نیست. حال هندبال بانوان مساعد نیست چرا که هیچ وقت در سطح آسیا نتوانستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و این مشکل در طراحی و برنامه ریزی در اردوهای تیم ملی دارد که به صورت حرفه ای به آن نگاه نمی‌کنیم. در حال حاضر هم که ویروس کرونا در کشور موج می زند به طور کل رشته هندبال از دید رسانه ها خارج شده است. امیدوارم این رشته در کنار دیگر رشته های ورزشی به اوج برسد.

_چه مطالباتی از مسئولان برای پیشرفت این رشته ورزشی در آینده دارید؟

ایران کشورم بسیار از همه لحاظ خوب و عالی هست و من می توانم به جرات بگویم بانوان کشور کمی به خودشان ایمان داشته باشند و البته علاقه و‌عشق به ورزش داشته باشند می توانند در هر رشته ای که در آن توانمند هستند پیشرفت کنند و برای کشور افتخارآفرینی داشته باشند، باز تاکید می کنم از مسئولین که بیشتر به بانوان سرزمینم ایران کمی توجه خاص نشان بدهند و اجازه دهند که با پشتکاری که بانوان ورزشکار از خود به نمایش میگذارند به موفقیتهای بالایی دست پیدا کنند که فقط کمی توجه و اهمیت در این خصوص لازم دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا