خودرو سازان فرانسوی قربانی ویروس کرونا

به گزارش ریال نیوز،کرونا، چالش جهانی که صنعت خودروسازی را با بحران مالی مواجه و چرخ نقدینگی خودروسازان را پنچر کرد. شیوع این بیماری در گام نخست سرمایه انسانی خودروسازان جهان و پس از آن تولید محصولات آتی را زمین‌گیر کرد. هرچند که خودروسازان وطنی نیز با بحران‌های متعددی به دلیل کرونا مواجه شدند، اما زیان مالی که به خودروسازان جهانی در پی این مساله وارد شد، بیش از انتظار بود. در این گزارش سعی کردیم به زیان مالی برخی از خودروسازان دنیا براساس ترازنامه اقتصادی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ بپردازیم، که در ادامه آن را از نظرخواهیم گذراند:

ضرر ۱.۱ میلیارد دلاری ب ام و

گروه خودروسازی ب ام و با شیوع بیماری کرونا ۶۶۶ میلیون یورو معادل ۱.۱ میلیارد دلار ضرر مالی را تجربه کرده است. پس از بحران مالی سال ۲۰۰۹، این نخستین ضرر مشابه آن برای این خودروساز بوده است. ب ام و در مدت مشابه سال گذشته ۳.۶ میلیارد دلار سود به دست آورده بود. این خودروساز باواریایی در نیمه سال جاری، ۹۶۲ هزار و ۵۷۵ دستگاه خودرو از برندهای ب‌ام‌و، مینی و رولزرویس فروخته است.

از آمار فروش مذکور عرضه محصولات این خودروساز در اروپا با ۳۲.۲ درصد افت به ۳۷۲ هزار و ۷۵۴ دستگاه رسده است، از سوی در بازار آمریکا افت ۲۹.۵ درصدی را تجربه و به ۱۲۱ هزار و ۳۱۸ دستگاه فروش رسید. با شروع مجدد فعالیت بازار چین، در سه ماهه دوم سال جاری این خودروساز آلمانی کاهش ۶ درصدی معادل ۳۲۹ هزار و ۴۴۷ دستگاه خودرو را ثبت کرد.

با این تفاصیل برند ب‌ام‌و کاهش فروش ۲۱.۷ درصد، مینی کاهش فروش ۳۱.۱ درصد و رولزرویس نیز ۳۷.۶ درصد کاهش فروش را به ترتیب تجربه کردند. کرونا چرخ تولید و نقدینگی این غول خودروسازی را با چالش تولید مواجه ساخته است.

ضرر ۲.۱ میلیارد دلاری نیسان

نیسان یکی از خودروسازان بزرگ ژاپنی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۱ میلیارد دلار ضرر ثبت کرده است.   این در حالی هست که در مدت مشابه سال گذشته، نیسان سود ۲۱ میلیون دلاری نیز داشته است.

هرچند که نیسان مانند سایر خودروسازان تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت، اما در حال حاضر بیشتر با مشکلات داخلی درگیر شده است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ نیسان ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فروخته است، این آمار نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳۲ درصد کاهش داشته است. فروش محصولات این خودروساز در ژاپن ۲۴.۲ درصد معادل ۲۳۶ هزار ۹۵۶ دستگاه کاهش داشته است. بازار این خودروساز در آمریکای شمالی کاهش ۳۹ درصدی داشته، این درحالی هست که فروش اروپا ۴۱ درصد و فروش چین ۱۷ درصت افت را تجربه کرده است.

هوندا ۱.۱ میلیارد دلار ضرر کرد

هوندا یکی از خودروسازان خوشنام ژاپنی هست که فروش قابل توجهی در سراسر دنیا دارد. این خودروساز در سه ماهه دوم ۱.۱. میلیارد دلار ضرر را تجربه کرده است. این درحالی هست که در سال ۲۰۱۹ سود ۱۷۲.۳ میلیارد پوندی را داشته، با این ضرر کاهش توان مالی قابل توجهی را داشته است.

هوندا در بخش موتورسیکلت افت فروش ۶۲ درصد را پشت سرگذاشت، با این حال سود فروش مناسبی را در این وسایل نقلیه به دست آورده است. اما نباید فراموش کرد که هوندا در بخش خودرو بیشترین میزان افت فروش و ضرر را تجربه کرده است.

هرچند که آینده شیوع کرونا نامشخص بوده و احتمال ماندگاری دارد، بااین حال هوندا در پی دست یابی به سود سالانه ۲.۲ میلیارد دلاری بوده و برای آن برنامه‌ریزی انجام می‌دهد. این مورد بیانگر برنامه بلند مدت این خودروساز برای جبران ضرر مالی است.

جنرال‌موتورز ۱.۱ میلیارد دلار ضرر کرد

جنرال موتورز از ضرر ۱.۱ میلیارد دلاری در پی همگیری کرونا خبر داد. فروش محصولات این خودروساز بزرگ در سطح جهانی ۲۴.۳ درصد کاهش یافته و به ۱.۴۷ میلیون دستگاه رسیده است. براین اساس فروش محصولات این خودروساز در آمریکایی شمالی ۳۵.۵ درصد و در آمریکایی لاتین به میزان ۶۹ درصد کاهش داشته است. هرچند که این کاهش با تقاضا در چین جبران شد، زیرا چین نسبت به سایر کشورهای دیگر زودتر به فعالیت صنعتی بازگشت. اما سایر کشورها دیرتر به مرحله تولید بازگشتند تا بتوانند نیروی انسانی را حفظ کنند. هرچند که جنرال موتورز با برنامه حفظ تولید سعی در پیشگیری از زیان دارد.

فرانسه پیشتاز؛ رنو ۳.۳ میلیارد دلار ضرر کرد

باتوجه به ۴۴ درصد سهام داری نیسان در رنو، مشکلاتی که در ژاپن ایجاد شده بود تاثیرات مستقیم روی عملکرد رنو داشت. بنابراین این خودروساز فرانسوی دچار رکود و ضرر ۱۲.۲ میلیارد دلار در نیمه سال ۲۰۲۰ شد. باتوجه به کاهش فروش محصولات رنو این خودرو ساز در تولیدات روزمره خود نیز حدود ۳.۳ میلیارد دلار ضرر کرده است. فروش جهانی این خودروساز ۳۴.۹ درصد کاهش که معادل افت تیارژ ۱.۲۶ میلیون دستگاهی شده است. تاکنون این خودروساز برنامه‌ای برای خروج از این بحران ارائه نداده است.

فورد، ۲.۷ میلیارد دلار ضرر کرد

باتوجه به شیوع بیماری کرونا در صنعت خودروسازی، چالش تولید و کاهش فروش ایجاد شد. شرکت خودروسازی فورد نیز با این بحران مواجه شده است. فورد از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون ۲.۷ میلیارد دلار ضرر کرده است. این خودروساز ۶۴۵ هزار دستگاه خودرو در بازارهای جهانی فروخته است که نسبت به سال گذشته افت ۵۳ درصدی را تجربه کرده است. هرچند که این خودروساز با همکاری گروه فولکس واگن یک شرکت فناوری خودران را احداث و سود ۲.۱ میلیارد دلاری را به دست آورده است، اما در تولید دچار بحران نقدینگی شده است.

مزدا، ۶۰۲ میلیون متضرر شد

هرچند که شیوع کرونا دیرتر به ژاپن رسید، اما خودروسازان از آن در امان نبودند. شرکت خودروسازی مزدا، ۶۰۲ میلیون دلار از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا کنون درپی داشته است.  این خودروساز در بازار جهانی فروش ۲۴۴ هزار دستگاه خودرو را داشته که معادل افت ۳۰ درصدی است. این خودروساز ژاپنی در بازار داخل کشور خودش، ۳۳ درصد کاهش فروش را تجربه، در بازار اروپا ۵۸ درصد و در بازار آمریکا ۱۸ درصد افت فروش داشته است.

اما در بازار چین رشد ۱۳ درصدی را به دست آورد، مزدا انتظار دارد در سال مالی ژاپن، تا پایان ماه مارس ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو بفروشد. این خودروساز ژاپنی انتظار دارد طی ۱۲ ماه حدود ۱.۲ میلیارد دلار ضرر کند.

خودروسازان داخلی زیان داشتند؟

شیوع ویروس کرونا در صنعت خودروسازی جهان تاثیرات منفی داشته که منجربه زیان‌های مالی شده است. از آغاز این بیماری در اواخر سال ۹۸ و تا فروردین ماه سال ۹۹، به گفته برخی از کارشناسان خودروسازان داخلی دچار تضرر مالی نشدند. بلکه با هزینه‌های اضافی تجهیزات سلامتی و ضدعفونی خطوط مواجه بودند. هرچند که تولید خودرو در کشور با یکماه تاخیر شروع شد، اما به دلیل کاهش تیراژ ناشی از مشکلات جاری، کرونا تاثیر چندانی به مسائل مالی خودروسازان نداشت. گفتنی هست این مساله در تامین مواداولیه چالش فراهم کرد، اما ارتباط مستقیمی به ضررهای مالی خودروسازان مانند صنعت خودرو جهان نداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 9 =

دکمه بازگشت به بالا