خودرو سال آینده گران می شود

ریال نیوز : معاون وزیر صمت از حذف عرضه خودرو در بورس خبر داد و گفت: سال آینده عرضه خودرو به صورت نوبت دهی خواهد بود.

به گزارش ریال نیوز، منوچهر منطقی امروز در نشست خبری در مورد تولید مشترک خودرو با کشور روسیه، اظهار کرد: در نمایشگاهی که در روسیه برگزار شد ۷۰۰ میلیون دلار تفاهمنامه مربوط به قطعات امضا شد و ۵۰ میلیون دلار تبدیل به قطعات شد. البته کار در روسیه یک مقدار کند پیش می‌رود.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: در حوزه تولید مشترک هم مانند تولید خودروی تندر ۹۰ با طرف روسی صحبت شد که نمونه اولیه این خودرو نیز در شرکت پارس خودرو کامل شد و فروردین ماه رونمایی می‌شود و همزمان در روسیه نیز تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: قوای محرکه این خودرو ای‌سی‌فایو است.

منطقی تصریح کرد: مالکیت فکری خودروی تندر ۹۰ مربوط به شرکت سایپا است و با توجه به تغییرات انجام شده، تندر ۹۰ پیشرفته محسوب می‌شود.

وی با بی‌ام اینکه صادرات یکی از ارکان برنامه ریزی صنعت خودرو در ۱۴۰۲ است، گفت: بحث تولید تارا هم در روسیه مطرح شده و در حال انجام مذاکرات هستیم تا سال آینده قطعی شود.

واردات ۲۰۰ هزار خودرو در ۱۴۰۲

منطقی در پاسخ به سوال مهر در مورد وضعیت عرضه خودرو در ۱۴۰۲ تصریح کرد: دو عامل داریم برای سال آینده که یکی واردات است و بخشی از نیاز از این طریق پاسخ خواهد داده شد که پیش بینی می‌شود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو واردات خواهیم داشت.

وی افزود: بر اساس پیش بینی‌ها، تولید خودرو توسط تمام خودروسازان کشور نیز در سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو خواهد بود. بنابراین عرضه خودرو (هم تولید داخل و هم واردات خودرو) یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد بود.

عرضه خودرو در بورس منتفی شد

معاون وزیر صمت اضافه کرد: عرضه خودرو از طریق نوبت دهی خواهد بود و اگر ظرفیت در سال ۱۴۰۲ پر شد، به سال ۱۴۰۳ موکول می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال مهر که یعنی عرضه خودرو از طریق بورس منتفی شد؟ گفت: ابتدا عرضه خودرو در بورس از طریق مجلس منتفی شد و شورای رقابت هم حذف عرضه در بورس را اعلام کرد بنابراین فعلاً بحث عرضه خودرو در بورس مطرح نیست.

برخورد با عرضه خارج از ضابطه خودرو

منطقی در مورد عرضه خارج از ضابطه خودرو توسط ایران خودرو اظهار کرد: ایران خودرو هر ۳ یا ۴ سال به پرسنل خود خودرو می‌دهد اما در وضعیت فعلی که همه در صف هستند بهتر بود این موضوع را به تعویق می انداخت‌.

معاون وزیر صمت افزود: با توجه گزاراشات رسیده، برخورد مناسب با این عرضه‌های خارجی از ضابطه انجام خواهد شد.

انتخاب رندوم متقاضیان در سیستم نوبت دهی

وی در مورد حذف قرعه کشی خودرو، اظهار کرد: در سیستم قرعه کشی این گونه بود که ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد و باید به صورت قرعه کشی بین متقاضیان چند نفر منتخب می‌شدند.

منطقی افزود: در شیوه نوبت دهی، سیاست این گونه است که همه متقاضیان با یک مبلغ پایه تقاضای خرید خودرو را ثبت می‌کنند و به صورت رندوم از طریق سیستم نوبت دهی انجام می‌شود.

به گفته وی، از طریق نوبت دهی به صورت رندوم زمان دریافت خودروی متقاضیان مشخص می‌شود.

منطقی گفت: کسانی که پول ثبت نام خودرو را واریز کرده و در لیست قرارنگرفته اند با ۱۲۴ تماس بگیرند قطعاً پیگیری شده و وارد لیست خواهند شد.

تقاضای انباشته خودرو ۲ میلیون دستگاه است

وی در مورد میزان تقاضای انباشته خودرو، گفت: سال قبل میزان تقاضای انباشته خودرو ۲ میلیون دستگاه خودرو بود که ۴۰ درصد امسال پاسخ داده شد و بخشی نیز سال آینده پاسخ داده خواهد شد.

افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو در ۱۴۰۲

منطقی در مورد میزان افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: محدوده افزایش قیمت خودرو در سال آینده ۳۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود که آخر فروردین اعلام می‌شود.

وی در مورد اینکه خودرو با چه قیمتی به متقاضیان طرح عرضه ۵۰۰ هزار خودرو تحویل داده خواهد شد، اظهار کرد: در طرح عرضه ۵۰۰ هزار خودرو محصول با قیمت تعیین شده به مشتری تحویل داده خواهد شد و اگر کسی قصد انصراف داشت جریمه نخواهد شد.

منطقی افزود: در این طرح پیش فروشی نداریم بلکه خرید توسط متقاضیان واقعی انجام خواهد شد.

معاون وزیر صمت گفت: عرضه این خودروها نیز از طریق همان سامانه خودروهای وارداتی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در طرح عرضه ۵۰۰ هزار خودرو به هیچ وجه قرعه کشی نداریم و اگر تقاضا بیشتر از عرضه بود، نوبت دهی انجام می‌شود و اگر در سال ۱۴۰۲ توان پاسخگویی را نداشتیم، تحویل به سال ۱۴۰۳ موکول می‌شود.

افزایش قیمت خودرو بر مبنای صورت‌های مالی خودروسازان

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در مورد ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی خودرو و تقاضای بیشتر آن در مقایسه با عرضه، از نظر شورای رقابت، بازار خودرو انحصاری است و به همین منظور در مقوله قیمت گذاری آن ورود می‌کند.

وی افزود: شورای رقابت در این زمینه مبنای کار را سازمان حمایت قرار می‌دهد و قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت را (که آن هم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌ها است) دریافت و مصوب می‌کند.

منطقی تصریح کرد: بر این اساس اگر افزایش در قیمت خودروها داشته باشیم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده است و شورای رقابت این قیمت‌ها را صحت سنجی می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سال ۹۹ قیمت کارخانه‌ای خودروها تغییری نداشته و با توجه به تورم موجود به احتمال زیاد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود.

منطقی یادآور شد: در این راستا محاسبات در انتهای فروردین ماه انجام خواهد شد و در نهایت قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.

کاهش تقاضای غیرواقعی خودرو

وی در مورد وضعیت عرضه و تقاضای خودرو نیز گفت: وزارت صمت با اجرای طرح فروش یکپارچه و دیگر برنامه‌ها، به‌تدریج در حال کاهش تقاضای غیرواقعی خودرو است.

به گفته منطقی، در سال جاری نسبت به ۱۴۰۰، شاهد افزایش ۳۰ درصدی عرضه خودرو بودیم و یک میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو عرضه شد. البته با احتساب خودروهای تکمیل شده کف پارکینگ خودروسازان، جمع عرضه در سال جاری به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسید.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: امروز در حال حرکت به سمت تقاضای واقعی خودرو هستیم و در سال ۱۴۰۳ به عرضه و تقاضای واقعی خواهیم رسید.

وی گفت: عرضه ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سامانه یکپارچه، تقاضای سفته‌بازی را به‌شدت کاهش خواهد داد و تقاضاها به‌تدریج واقعی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − دو =

دکمه بازگشت به بالا