دخالت چینی ها در محصولات ایرانی

به گزارش ریال نیوز، بیشتر کشورهای جهان محصولات تراریخته را به رسمیت شناخته‌اند و تولید و واردات این قبیل محصولات را قانونی می‌دانند. بسیاری از محصولات تراریخته به شرط درج عنوان تراریخته در بازار ایران عرضه می‌شود. البته این به آن معنا نیست که مخالفت‌ها در ایران و جهان پایان یافته است. آنها با استناد به دلایلی چند، استفاده از تراریخته‌ها را زیان‌بار می‌دانند اما موافقان می‌گویند که اگر بحث دستکاری ژنتیکی است محصولات تراریخته فرق چندانی با اقلامی که طبیعی می‌دانیم ندارند چون تقریباً تمام محصولات گیاهی، باغی، صیفی و … نتیجه قرن‌ها ترکیب و دستکاری انسان هستند؛ در حالت طبیعی هم همه گونه‌های غذایی، دستخوش تغییرات ژنتیکی می‌شوند، پژوهش‌های علمی تاثیر سوء ادعا شده درباره محصولات تراریخته را تائید نکرده است (به ویژه در رابطه با سرطان) و در طول چند دهه گذشته به اندازه کافی درباره آثار و پیامدهای آنها تحقیق شده است؛ محصولات اصلاح ژنتیک شده در مقایسه با انواع دیگر به کود و سموم کمتری نیاز دارند، بررسی‌های علمی تاثیر منفی که ادعا می‌شود به حال محیط‌زیست دارند را ثابت نکرده است و از همه مهم‌تر این محصولات ممکن است به طور صد درصدی بدون عوارض نباشند اما در حال حاضر راه دیگری برای تغذیه جمعیت رو به فزونی انسان وجود ندارد.

صدور مجوز برای ذرت و سویای تراریخته

چین تا همین چند سال قبل یکی از مخالفان محصولات تراریخته بود اما مدتی است که در رویکرد خود تجدیدنظر کرده است.  وزارت کشاورزی و امور روستایی چین اعلام کرد که می خواهد گواهی ایمنی انواع ذرت تراریخته و یک نوع سویای تراریخته را تایید کند. به گزارش رویترز این محصولات توسط شرکت محلی Beijing Dabeinong Technology Group تولید شده اند.

چین در گذشته محدودیت های شدیدی را جهت استفاده از محصولات تراریخته در کشت محصولات داخلی اعمال می کرد اما سال گذشته سه محصول تراریخته تولید داخل را به عنوان محصولات تراریخته بی خطر تصویب کرد. این محصولات اولین نمونه ای هستند که طی یک دهه گذشته برای آنها گواهی ایمنی صادر می شود.

گفته می شود که دولت چین می خواهد با حمایت از تولید بیوتکنولوژی، امنیت غذایی کشورش را تقویت کرده و این صنعت را به سمت پیشرفت‌های بیشتر و تجاری سازی در سال آینده سوق دهد.

همچنین وزارت کشاورزی و امور روستایی چین اعلام کرد که واردات دو نوع ذرت تراریخته جدید را نیز تصویب کرده است. یکی از آنها ذرت تراریخته MON87411 است که توسط شرکت Bayer به فروش می رسد و دیگری MZIR098 است که توسط شرکت Syngenta تولید می شود.

با توجه نیاز به نیاز روز افزون صنعت پرورش دام، طیور و آبزیان قابل پیش‌بینی بود که چینی‌ها به زودی به جمع کشورهای موافق محصولات تراریخته خواهند پیوست. چین بزرگترین واردکننده نهاده و خوراک دام و طیور است. بخش زیادی از گردش مالی صنایع تولید نهاده به مصرف چین مربوط می‌شود. اهمیت این کشور پرجمعیت در معادلات قیمت نهاده به حدی است که به محض افزایش تقاضای آن، قیمت سویا و ذرت دامی در بازارهای جهانی روند صعودی پیدا می‌کند. از طرف دیگر کارشناسان معتقد هستند که محاسبات اقتصادی در این تصمیم جدید چین بی‌تاثیر نبوده است. چینی‌ها صرفا به دنبال تامین نیاز داخلی نیستند و نمی‌خواهند از بازار جهانی بزرگی که حول تولید و صادرات این محصولات شکل گرفته است بی‌نصیب بمانند. بعد از آمریکا که بزرگترین تولید محصولات تراریخته است کشورهایی مثل برزیل و هند، غول‌های این حوزه به شمار می‌آیند. طبق آخرین آمار حدود ۲۰ میلیون هکتار از زمین‌های جهان زیر کشت محصولات تراریخته رفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هجده =

دکمه بازگشت به بالا