رابطه شهرداری با دولت بد نیست

به گزارش ریال نیوز، پیروز حناچی، در نشست خبری خود ضمن گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و  فرارسیدن ماه رجب، گفت: در دوره جدید یعنی از نیمه سال ۹۶ به مردم قول هایی داده بودیم و انتقادی را مطرح می کردیم که روند موجود شهر را به بن بست می رساند. برای اینکه بتوانیم عارضه هایی که ایجاد شده را کم کنیم و تبعات سنگین آن را کاهش دهیم باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم تا کیفیت زندگی در شهر کاهش پیدا نکند. بی تردید برای تحقق این مهم به یک پارادایم شیفت در اداره امور شهر نیاز داریم و این به عنوان مگاپروژه ما محسوب می شد.

وی افزود: در این راستا ضوابط باغات را اصلاح کردیم، بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ انجام شد و از همه مهمتر سیستم صدور پروانه را منطبق بر طرح تفصیلی کردیم. البته این موضوع به این معنا نیست که تخلفی صورت نمی گیرد بلکه ممکن است توسط مالکین تخلفاتی انجام شود ولی قطعا پروانه دستی صادر نمی شود و ملکی بدون پروانه ساخته نمی شود. ما اقدامات خود را در قالب کتابی به نام «تهران در مسیر تغییر» منتشر کرده ایم.

شهردار تهران در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه شهرسازی به عنوان مثال به منطقه ۱ تهران اشاره کرد و افزود: در گزارشی که از این منطقه ارائه شده از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ تعداد پرونده هایی که در شوراهای مناطق تصمیم گیری و منجر به افزایش تعداد طبقات شده است از ۷۰۹ مورد در سال ۹۰ به صفر مورد در سال جاری رسیده است به این ترتیب شوراهای معماری مناطق دیگر اختیاری در این حوزه ندارند. همچنین در مورد طبقات مازاد نیز در سال ۹۰ با ۹۲۷ پرونده، در سال ۹۸ به یک پرونده و در سال جاری به صفر پرونده رسیده ایم. مساحت معادل این پرونده ها از سال ۹۰ تاکنون معادل ۹۰۶ هزار و ۲۴۵ مترمربع بوده است.

تغییر کاربری تجاری و اداری در سال جاری به صفر رسیده

وی ادامه داد: تغییر کاربری تجاری و اداری در سال جاری به صفر رسیده، همچنین پرونده های کسری پارکینگ و تغییر مشاعات به مسکونی نیز در سال ۹۹ به صفر رسیده است. تغییر مشاعات به تجاری در سال ۹۰ از ۳۹ مورد در سال جاری به سه مورد رسیده است. به این ترتیب ما ادعا می کنیم قولی که برای ایجاد انضباط در حوزه شهرسازی داده ایم را عملیاتی کرده ایم. دو اقدام به موازات این مهم انجام شده است که ارسال لایحه درآمد پایدار شهرداری ها و لایحه مالیات بر ارزش افزوده بوده است که امیدواریم هر چه زودتر این دو لایحه در مجلس به تصویب برسد. ما به قولی که در حوزه برنامه ریزی شهری داده بودیم تلاش کرده ایم که عمل کنیم.

 

حناچی در خصوص بودجه و نگاه بودجه سال آینده شهرداری تهران به موضوع ساخت و سازها گفت: در مورد ماده ۱۰۰ اقدامات ساری و جاری است و فقط ما به تخلفاتی که از گذشته باقی بوده توجه ویژه کرده ایم و این موضوع را جدی تر پیگیری کرده ایم به شکلی که برخی تخلفات بوده که ساخته شده و سال ها است بهره برداری آن انجام می شود. ما این موارد را پیگیری کرده ایم چرا که نباید از احقاق حقوق شهر غافل باشیم. در بودجه سال آینده هنگامی که به وابستگی بودجه در کنار متراژ در حوزه شهرسازی توجه می کنیم می بینیم که این افزایش وجود نداشته است. قیمت واقعی تراکم در شهر باید معادل میزانی که ارائه خدمات وجود دارد، باشد.

شهردار تهران در خصوص واکسیناسیون کارکنان شهرداری تهران نیز گفت: قطعا واکسیناسیون در مرحله اول برای کادر درمان انجام می شود، اما با درخواست حوزه حمل و نقل برای همکاران حوزه پسماند و بخش حمل و نقل عمومی به ویژه رانندگان تاکسی که آمار تلفات آن ها ۲۶ نفر بوده است این کار انجام می شود که به صورت جدی پیگیر آن هستیم.

دستگیری دو شهردار مناطق در حد اتهام است

وی در خصوص بازداشت دو تن از شهرداران مناطق نیز گفت: موضوع در حد اتهام است نمی توانیم به صورت قطعی بگوییم چه اتفاقی افتاده است، اما قطعا سوالات جدی توسط دستگاه های نظارتی مطرح است که سوال ما هم هست و باید پاسخ داده شود. بی تردید سازمانی که بودجه ۳۰ هزار میلیارد ریالی دارد یک درصد خطا در آن حدود ۳۰۰ میلیارد ریال می شود. چنین دستگاهی با استان تهران با این مقیاس وجود ندارد. این موضوع در مرحله بازپرسی است و تا زمانی که رسیدگی کامل انجام نشده نمی توان صحبتی کرد.

بهره برداری از قطار ملی در اسفند ماه

شهردارتهران در خصوص تأخیر در بهره برداری از قطار ملی گفت: قطار ملی کارهایش انجام شده است. سه واگن نیز آماده بود تا در ۲۲ بهمن به افتتاح برسد اما به دلیل تراکم برنامه ها و اینکه می خواستیم برای قطار ملی دو افتتاح نداشته باشیم مقرر شد که در اسفندماه این کار را انجام دهیم. قطعا قطار ملی کار بسیار بزرگی است که موارد مختلفی همچون سیستم ترمز، درب ها و… در داخل کشور ساخته شده است. امیدواریم همه کمک کنند تا در خصوص این قطار اطلاعات به درستی به مردم منتقل شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ توسط شهرداری تهران گفت:از ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۸ تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد را دریافت کرده ایم در حقیقت بخشی که در تعهد دولت بوده پرداخت شده و ۵۰۰ میلیارد نیز مربوط به اتوبوسرانی بوده که بیشتر مشکل وثیقه داشته و به زودی حل خواهد شد.

زورمان به پشتیبانی حمل و نقل عمومی نمی رسد

وی تأکید کرد: واقعیت این است که ما زورمان نمی رسد همانند سابق حمل و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم. موضوعی که روزانه بیش از ۵ میلیون نفر با آن مواجه هستند حاکمیتی است و نمی توان برای حل آن شهرداری را تنها رها کرد. اصلی ترین کمک اوراق مشارکت است که با سخت گیری های بانک مرکزی دریافت آن سخت تر شده لذا باید در مقیاس حاکمیتی این کمک ها انجام شود.

خدمات شهروند از طریق برگزاری مناقصه انجام می شود

شهردار تهران در خصوص شرکت فروشگاهی شهروند نیز گفت: شهروند سازمانی عظیم است که حجم بسیار زیادی از کالا و خدمات را ارائه می کند. در حال حاضر خدمات شهروند از طریق برگزاری مناقصه انجام می شود در حالی که در گذشته این گونه نبوده است. سوالاتی نیز در این حوزه وجود دارد که باید پاسخ داده شود. البته تصور می کنم برای همه آن ها جواب های قانع کننده ای وجود دارد.

تمامی مناقصات در سامانه شفافیت بارگذاری می شود

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص سامانه شفافیت گفت: ما در سامانه شفافیت مشکلی نداریم و تمامی مناقصات در سامانه بارگذاری می شود. تحقق این موضوع مسئله ای است که پیش تر در شهرداری تهران وجود نداشته است.

رابطه شهرداری با دولت بد نیست

وی در خصوص ارتباط میان شهرداری و دولت گفت: رابطه با دولت بد نیست و بعد از قضیه جماران نیز افتتاح پروژه های بسیاری با حضور اعضای دولت داشته ایم و این روند ادامه خواهد داشت. حضور پیدا نکردن شهردار در هیأت دولت بسیاری کارها را سخت می کند و در شرایطی که می توانست حضور شهردار کارها را به صورت محاوره ای به پیش ببرد اکنون با مکاتبه حل و فصل می شود.

حناچی درباره عدم انتشار لیست ساختمان های ناایمن شهر تهران گفت: هدف این است که فردی که در معرض خطر چنین ساختمان هایی است از این خطر مطلع شود. انتشار این موضوع به عنوان یک لیست وجوهی دارد که ممکن است زمینه سوءاستفاده برای برخی افراد را ایجاد کند. باید این خطر رفع شود و در این مسیر هر تلاشی که لازم باشد انجام خواهیم داد. این لیست باید تهیه شود اما لازم نیست در فضای مجازی منتشر شود.

دلیل عدم انتقال وظایف دولت به نظام مدیریت محلی مقاومت دستگاه های مختلف و عدم بلوغ برخی شهرداری ها

وی در خصوص موضوع مدیریت یکپارچه شهری گفت: در قانون برنامه چهارم بخشی از وظایف دولت باید به نظام مدیریت محلی منتقل می شد که در آن هنگام تنها چیزی که منتقل شد طرح های تفصیلی بود. عمده علت عدم تحقق این مهم مقاومت دستگاه های مختلف و شاید عدم بلوغ لازم در برخی شهرداری ها بوده است. برخی اقدامات در این حوزه به راحتی امکان پذیر است. مثلا سازمانی همچون آب و فاضلاب شهرداری در آن سهامدار است و اگر سهم سهام شهرداری نصف به علاوه یک باشد قطعا در سیاست گذاری ها، مدیریت شهری می تواند با روش بهتری اقدام کند.

وی تأکید کرد: قوانین ما عمدتا مربوط به زمانی است که دولت متولی شهرداری ها بوده است. امروز چنین چیزی امکان پذیر نیست. بسیاری کشورهای دنیا با کلان شهر های خود به صورت استثنا برخورد می کنند و ما نیز باید چنین کاری کنیم.

تهران همچنان خاکستری است

وی ادامه داد: شهر تهران همچنان خاکستری است و برای تغییر آن شهرداری تنها می تواند الگوسازی کند که این کار در حال انجام است. کاری که کم هزینه و پربازده است و بازخوردهای بسیار خوبی هم دارد. برای گسترش این امر راهی جز حضور مردم نداریم. می توانیم نقاط عطف همچون مکان های ناایمن و زیرپل ها را انتخاب و تغییرات را در آن ها ایجاد کنیم.

کاهش میزان زباله‌های انتقال داده شده به آرادکوه به ۵۳۰۰ تن در روز

پیروز حناچی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) اظهار کرد: این طرح در راستای طرح جامع پسماند شهر تهران است و هدف از این دو طرح تولید کمتر زباله و حمل آن است.

وی با بیان اینکه پیش از این روزانه هفت هزار تن زباله در سطح شهر تهران  وبه محل آرادکوه انتقال پیدا می‌کرد گفت:خوشبختانه با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی و بازیافت زباله میزان زباله‌های انتقال داده شده به آرادکوه به ۵ هزار و ۳۰۰ تن کاهش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که جهت‌گیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است.

حناچی  همچنین اظهار امیدواری کرد مدیریت شهری بتواند از سرمایه اجتماعی و شهروندان و آموزش آنها و در ادامه همراهی شهروندان تهرانی برای کاهش زباله‌ها و بازیافت آنها استفاده کند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به دو سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ اشاره کرد و گفت:‌ شهروندان می‌توانند موضوعات و موارد مسائل سریع را از طریق سامانه ۱۳۷ پیگیری کنند و هم سامانه ۱۸۸۸ برای رسیدگی به شکایات طراحی شده است.

وی درباره امکان دریافت عوارض از اتوبانهای شهری خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف از این روش استفاده می‌کنند اما این موضوع در تهران هنوز عملیاتی نشده است. چرا که احداث اتوبانها توسط بخش خصوصی انجام نمی‌شود و چنانچه اتوبان‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد شود می‌توانیم بر موضوع دریافت عوارض تمرکز کنیم اما در حال حاضر چنین بحثی نداریم ولی در آینده می‌توان چنین پروژه‌هایی را  اجرا کرد.

شهردار تهران همچنین در مورد جمع‌آوری آبهای سطحی در شهر تهران گفت: سالهای گذشته در پاییز و زمستان با مشکل آبگرفتگی در پی بارش باران روبرو بودیم اما امسال با تمهیدات همکاران بشدت سالهای قبل با این موضوع روبرو نبودیم که علت آن لایروبی به موقع و جمع‌آوری زباله در سطح مناطق بوده است.

شهرداری تهران در انتخابات سال آینده به هیچ عنوان از کاندیدای خاصی طرفداری نمی‌کند

برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارم

وی همچنین با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در انتخابات سال آینده به هیچ عنوان از کاندیدای خاصی طرفداری نمی‌کند، گفت: تاکید ما این است که شهرداری و اداره امور شهر را از مسائل سیاسی دور نگه داریم و بر این موضوع تاکید داریم.

شهردار تهران  همچنین با تاکید بر اینکه بنده هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آتی ندارم گفت:‌ اگرچه این موضوع در شهرداری‌های سراسر کشور فی‌نفسه به دلیل گستردگی کارشان انجام می‌شود اما بنده برای این موضوع برنامه‌ای ندارم.

برخورد با فساد نخستین اولویت و خواسته شهروندان

حناچی با تاکید بر اینکه در شهریورماه ۹۶ و ۹۷ آلودگی هوا اصلی ترین خواسته مردم در شهر تهران بوده است گفت: براساس آخرین نظرسنجی که انجامن شده برخورد با فساد نخستین اولویت و خواسته شهروندان است و در ادادمه آلودگی هوا و ترافیک درخواست شهروندان است.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در سال ۹۰ احداث هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت گفت: این رقم در حال حاضر به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و براین اساس در انجام حمل و نقل ریلی شهرداری نیاز به حمایت دولت دارد.

شهردار تهران در  ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۰۰ اتوبوس برای شهر تهران نیاز است گفت: اورهال واگنهای مترو یکی دیگر از خواستهای شهردای تهران است که این موارد بدون همکاری شهرداری قابل انجام نیست.

حناچی  با اشاره به الزامی شدن کد ملی برای استفاده شهروندان از مترو و اتوبوس گفت: بنابر گزارشی که از سوی آقای رئیسی و نمکی در ستاد ملی کرونا ارائه شد ۸۰ درصد از کسانی که کووید ۱۹ دارند در سطح شهر تردد دارند و همین باعث انتشار بیماری می شود، یکی از راه‌هایی که می‌توان این افراد را شناسایی و کنترل کرد احراز هویت آنهاست که این موضوع از طریق کد ملی انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: ایستگاه‌های مترو اتوبوس طبیعتا یکی از راههای انتقال ویروس کرونا هستند همچنین در این زمینه مشکلی برای تهیه بلیت تک سفره و دو سفره وجود ندارد و همسایگان مهاجر ما می‌توانند از این موضوع استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا