سیب زمینی دچار مازاد تولید شد

به گزارش ریال نیو؛رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی از برداشت سیب زمینی در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: هم اکنون بخش عمده سیب زمینی از مناطق سردسیری استان‌های اردبیل، همدان، خراسان شمالی، کردستان، زنجان و بخشی از کرمانشاه برداشت نشده است.

او افزود: امسال قیمت نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، سم، کارتن، کیسه گونی و سایر هزینه‌های تولید از جمله حقوق، دستمزد و حمل و نقل رشد ۲ تا ۳ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

سیب زمینی هم دچار مازاد تولید شد؛ صادرات سیب زمینی نیازمند کانتینر‌های خاص!

نیازی با اشاره به محدودیت صادرات سیب زمینی به عراق بیان کرد: با توجه به محدودیت صادرات سیب زمینی و افت چشمگیر قیمت در بازار، متاسفانه دولت اقدام جدی در این زمینه انجام نداده است که تقاضا کرده‌ایم تا هرچه سریع‌تر مقدمات بازگشایی صادرات به عراق را فراهم‌کند.

مشکلی در تامین سیب زمینی داخل نداریم

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلی در تامین سیب زمینی کشور نداریم، اظهار کرد: بنابر آمار سالیانه ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که این میزان علاوه بر تامین بازار داخل ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن مازاد بر نیاز کشور است.

او افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و مدیریت مزرعه، امسال تولید بیش از سال گذشته خواهد بود.

نیازی مازاد تولید سیب زمینی طی ۴ سال اخیر را ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: برای صادرات سیب زمینی به بازار‌های هدف باید کانتینر‌های ویژه داشته باشیم که این امر در کنار سایر هزینه‌های سردخانه و انبار مزید بر علت شده تا هزینه‌های کشاورز نسبت به سال قبل حداقل ۲ تا ۳ برابر رشد کند که ایجاد درآمد ارزی حمایت همه جانبه دولت را می‌طلبد.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه در تامین نیاز داخل مشکلی نداریم، بیان کرد: برای تعادل بازار داخل حداقل ۴۰۰ هزار تن سیب زمینی باید به بازار‌های هدف صادر شود.

او ادامه داد: با گسترش ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، صادرات سیب زمینی با محدودیت‌هایی مواجه شد که این امر به شدت قیمت محصول را کاهش داده است، به همین خاطر تقاضا کردیم که دولت بازگشایی صادرات به عراق را انجام دهد تا همانند سال گذشته صادرات انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سیب زمینی تابستانه در حال برداشت است، گفت: با برداشت سیب زمینی پاییزه و عرضه به بازار، بسیاری از کشاورزان به سبب کاهش تقاضا در بازار داخل و بسته شدن مرز‌ها از چرخه تولید خارج می‌شوند.

نیازی قیمت فعلی خرید هر کیلو سیب زمینی از کشاورزان را ۲ هزار تومان اعلام‌کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، فروش با نرخ فعلی برای کشاورز نقطه سر به سر است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سیب زمینی در پایان با اشاره به اینکه بازار سیب زمینی با بحران جدی رو به روست، تصریح کرد: با توجه به افت شدید قیمت سیب زمینی در بازار، انتظار می‌رود که وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی در صادرات گشایش ایجاد کنند تا با صادرات مازاد نیاز کشور، بازار به تعادل برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا