بورس کالا عامل آشفتگی بازار مصالح ساختمانی

ریال نیوز : دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با مثبت ارزیابی کردن اظهارات وزیر راه برای خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس گفت: بورس کالا به عاملی برای آشفتگی بازار مصالح ساختمانی تبدیل شده است.

به گزارش ریال نیوز ، فرشید پورحاجت در خصوص اظهارات مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی مبنی بر خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس و تاثیر آن بر کاهش قیمت مسکن، اظهار کرد: این‌که بورس کالا در ساختار صنعت ساخت‌و ساز راه‌اندازی شود و فعالیت شفافی داشته باشد، برای بخش مسکن و ساختمان خوب است.

وی ادامه داد: در عمل اما مشخص شده بورس در کشور کمکی به کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن نکرده است.

وی افزود: امروز سازندگان و انبوه‌سازان همچنان مانند رویه قبل از عرضه مصالح ساختمانی در بورس، نیازهای خود را تامین می‌کنند.

وی توضیح داد: ما همان مسیر گذشته را طی می‌کنیم، یعنی از مصالح‌فروشان سیمان و از بنکداران فولاد را خریداری می‌کنیم. بورس در این فرآیند یک واسطه است که بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حلقه ایجاد کرده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید مجدد بر این‌که بورس نتوانست قیمت مسکن را کنترل کند، اضافه کرد: انبوه‌سازان طی سال‌های اخیر بارها اعلام کردند قیمت مصالح اصلی ساخت و ساز در حال افزایش است و کنترلی روی آنها وجود ندارد، اما هیچ پاسخی به این هشدار داده نشد.

پورحاجت در ادامه با بیان این‌که کارخانه‌های تولید سیمان و فولاد محصولات خود را قطره‌چکانی به بازار مصرف عرضه می‌کنند، افزود: در حالی تقاضا برای نهاده‌ ساختمانی فولاد و سیمان در حال کاهش است که فولادی‌ها اعلام کرده‌اند در انتظار افزایش قیمت هستیم!

وی با تاکید بر این‌که وجود بورس برای بازار مسکن خوب است اما نه در شرایط کنونی، اظهار کرد:‌ساختار فعلی بورس کالا نتوانسته منجر به کنترل قیمت نهاده‌های ساختمانی شود.

وی بیان کرد: به‌عنوان بخش خصوصی فعال در حوزه ساخت و ساز مسکن و ساختمان به‌دنبال حرکت در مسیر پیوسته کردن زنجیره تولید برای تامین مستقیم مصالح ساختمانی از طریق تولیدکنندگان هستیم.

پورحاجت در پایان تاکید کرد: خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس به کنترل قیمت مسکن و کاهش آن کمک می‌‌کند.
منبع : تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا