صادرات خدمات فنی مهندسی به شرق آفریقا

به گزارش ریال نیوز، «ملک حسین گیوزاد» امروز (چهارشنبه) در همایش تجارت با شرق آفریقا با رویکرد بانک، بیمه، حمل‌ونقل دریایی گفت: جمعیت قاره آفریقا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر است.
وی با اشاره به سیاست خارجی ایران نسبت به قاره آفریقا خاطرنشان کرد: روابط ایران و آفریقا به سال‌های گذشته باز می‌گردد و ایرانیان قرن‌های متمادی در سواحل شرق آفریقا رفت و آمد داشته‌اند. پیش از انقلاب نگاه به آفریقا در هماهنگی با سیاست غرب بوده و روابط با رژیم های نژادپرست بوده است، اما پس از انقلاب تحولاتی در سیاست خارجی نسبت به آفریقا بوجود آمد.
گیوزاد روابط ایران و آفریقا را به چهار دوره تقسیم کرد و در توضیح دوره اول گفت: دولت‌های انقلابی بعد پیروزی انقلاب حمایت از جنبش های آزادی بخش را در راس خواسته خود قرار دادند و به صراحت از جنبش‌های آزادی بخش آفریقا حمایت کردند. به همین دلیل در آن دوره ایران و امام خمینی (ره) از چهره‌های مورد احترام مردم و دولت‌های آفریقایی بودند.
وی درباره دومین دوره توضیح داد: سپس روابط سیاسی با کشورهای آفریقایی توسعه یافت و با بیش از ۲۰ کشور آفریقایی روابط سیاسی داشتیم و تبادل هیات‌ها در اوج خود بود. در این مقطع ایران الگویی را که برای فقرزدایی از مناطق محروم داخل کشور داشت به آفریقا تعمیم داد. همچنین تعدادی از نهادهای فرهنگی برای ارتقای سطح فرهنگ عازم آفریقا شدند، اما در مجموع درگیری ایران در جنگ تحمیلی مانع دستیابی ایران به برنامه های مورد نظر شد.
رئیس اداره شرق آفریقا وزارت امور خارجه با اشاره به دوره توسعه روابط اقتصادی ادامه داد: با اتمام جنگ تحمیلی گام هایی برای توسعه روابط اقتصادی با آفریقا برداشته شد، اما توجه به سایر نقاط جهان باعث شد آفریقا کمتر مورد توجه قرار گیرد. طی این دوره صدها سند همکاری در زمینه‌های اقتصادی با آفریقا امضا شد اما به دلیل نوپا بودن صنایع داخلی، بی تجربگی بازرگانان ایرانی و بی‌علاقگی بخش دولتی این برنامه‌ها نتوانست موفق شود و علنا آفریقا به محل آزمون و خطای بخش‌های مختلف تبدیل شد. در این دوره آمریکایی‌ها حضور ایران در آفریقا را تهدیدی برای منافع خود دانسته و شروع به رصد فعالیت های ایران در آفریقا کردند.
این مقام مسئول به اشاره به روابط فعلی ایران و آفریقا توضیح داد: رشد صنعتی باعث نیاز ایران به مواد خام شده که بخشی از این نیاز توسط آفریقا تامین می‌شود؛ همینطور قاره آفریقا می‌تواند تامین‌کننده نیازهای غذایی کشور باشد. از طرف دیگر بازار رو به رو رشد آفریقا فرصت مناسبی برای حضور کالاهای ایرانی در کشورهای ثالث است.
وی درباره اقدامات وزارت خارجه برای توسعه روابط ایران با کشورهای آفریقایی اظهار کرد: فراهم کردن زمینه برای اخذ ویزای تجاری، توسعه روابط سیاسی به منظر حمایت از بخش تجاری، ارائه اطلاعات به روز از طریق وزارت خارجه وسفارت‌خانه به شرکت‌ها و حمایت از صدور خدمات فنی مهندسی از طریق اطلاع رسانی مناقصه‌ها از جمله برنامه‌های وزارت خارجه است.
گیوزاد همچنین اعلام کرد: شرق آفریقا یکی از مهم‌ترین مناطقی است که به آن صدور خدمات فنی مهندسی داریم؛ چنانچه بیشترین خدمات فنی مهندسی پس از همسایگان به شرق آفریقا صادر شده است.
وی با تاکید بر دوجانبه بودن روابط تجاری ایران و آفریقا افزود: تعدادی از شرکت‌های شرق آفریقا در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مثلاً یک شرکت کنیایی در شمال کشور و در زمینه چای ایران سرمایه گذاری کرده که بخشی از چای تولیدی را هم به شرق آفریقا صادر می‌کند. همچنین یک شرکت کنیایی در بخش حمل و نقل دریایی در شمال کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا