تجارت آزاد با ۴ کشور در دستور کار ایران

ریال نیوز : رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد که توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی شش ماه آینده در مجلس به تصویب برسد و گفت: تجارت آزاد با کشورهای ونزوئلا، سوریه، پاکستان و یک کشور اروپای شرقی و تجارت ترجیحی با اندونزی و برخی کشورهای آسیای شرقی نیز در دستور کار قرار دارد و تجارت آزاد با پاکستان نیز در مرحله تنظیم فهرست کالاهاست.

به گزارش ریال نیوز ، مهدی ضیغمی در همایش معرفی ظرفیت‌ها، اهداف و برنامه‌های ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ این امکان را فراهم می‌کند که تجار بتوانند به بازارهایی که پیش از این سهمی از آنها در اختیار نداشتیم، دست یابند، اظهار کرد: ایران اکسپو ۲۰۲۴ مهمترین رویداد تجاری کشور محسوب می‌شود که در آینده کشور ثبت خواهد شد تا به طور سالانه برگزار شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت و تبادلات مالی با مهمانان حاضر در نمایشگاه، تصریح کرد: به سفیران مستقر در کشورهای جهان ابلاغ شده تا به شناسایی و مذاکره با تجار بازارهای هدف برای حضور در نمایشگاه اقدام کنند. به دنبال حضور کشورهای بیشتر از دوره قبل هستیم.

ریئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که کل دولت از جمله مقامات ارشد و وزرا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، اظهار کرد: قصد داشتیم میزبان ۵۰۰۰ میهمان باشیم، اما ظرفیت‌های تهران اجاره میزبانی بیش از ۳۰۰۰ نفر را نمی‌دهد. دوره پنجم نمایشگاه ایران اکسپو برای نخستین بار در این حجم برگزار شد، به همین دلیل برنامه ریزی شده تا پیش از برگزاری تجار ارتباط بگیرند و در نشست های BTOB این رویداد با یکدیگر ملاقات کنند تا منجر به قراردادهای تجاری شود.

ضیغمی با بیان این‌که در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو قراردادهای خوبی به امضا رسیده، اظهار کرد: بعد از نمایشگاه قبلی در صادرات روند مناسبی شکل گرفت و با برخی کشورهایی که در گذشته تجارت نداشتیم، قراردادهایی به امضا رسید و سهمی از بازار دراختیار کالاهای ایرانی قرار گرفت.

این مقام مسئول با بیان این‌که در کشور امضای توافقات تجارت آزاد و ترجیحی در دستور کار قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی شش ماه آینده در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و گفت: تجارت آزاد با کشورهای ونزوئلا، سوریه، پاکستان و یک کشور اروپای شرقی و تجارت ترجیحی با اندونزی و برخی کشورهای آسیای شرقی نیز در دستور کار قرار دارد و تجارت آزاد با پاکستان نیز در مرحله تنظیم فهرست کالاهاست. همچنین برای توسعه تجارت با آفریقا موضوع افزایش تعداد کشتی در دستور کار قرار دارد.

ضیغمی همچنین ابراز امیدواری کرد که زیرساخت‌ها برای نمایشگاه سال آینده افزایش یابد تا میهمانانی بیشتر فرصت حضور پیدا کنند و هیات های عالی رتبه و تجار از کشورهای هدف به ایران دعوت شوند.

وی افزود: با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو سهمی از بازار کشورهایی که تاکنون به دلیل بعد مسافت نمی توانستیم به آنها دست یابیم، در اختیار گرفتیم به همین دلیل این رویداد مهم هزینه دسترسی به کشورها را برای ورود به بازارهای کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا