قیمت دلار به اراده دولت بالا می رود، کاهش قیمت ارز در راه است

به گزارش ریال نیوز؛قیمت دلار در روزهای اخیر به طور پیوسته در حال افزایش است و دلایل زیادی برای ایجاد این وضعیت می توان ذکر کرد.

در 2 هفته اخیر نرخ دلار پس از کاهش از 26 هزار تومان به حدود 20 هزار تومان شاهد افزایش روزانه تقریبا 100 تومان بوده است.

ابن روند افزایشی؛ کند ولی ممتد در نرخ ارز باعث شده است تا شاخص بورس هم همچنان رو به افزایش باشد که البته این افزایش به طور نوسانی بوده است و برخلاف ماه گذشته از جهش روزانه شاخص کل خبری نیست.

دلایل زیادی وجود دارد که روند افزایش نرخ ارز در ماههای اخیر طبیعی نیست و طرح مسائلی مانند عدم بازگشت ارزهای صادراتی را نمی توان علت دانست. زیرا عمده این ارزها دست دولت است و صادرکنندگان خصوصی نمی توانند ارزهای خود را باز نگردانند.

حفظ رشد شاخص بورس به دلایل زیادی برای دولت اهمیت دارد و در خوشبینانه ترین حالت، دولت به دنبال مشغول کردن اذهان با بورس بازی است و بدین وسیله ناکارآمدی بی سابقه خود در 100 سال اخیر اقتصاد ایران را مخفی می کند.

اینکه بانک مرکزی اعلام کرده است ارزپاشی نمی کند قابل دفاع است، اما کنترل نوسانات نرخ ارز با ابزارهای دیگری هم انجام شدنی است.

در واقع بانک مرکزی بین دو گزینه ارزپاشی برای کنترل تغییرات نرخ ارز و رها کردن اقتصاد مجبور به انتخاب نیست و باید هوشمندانه تر عمل کند.

ضمن اینکه اقتصاد را نباید در بانک مرکزی خلاصه کرد و این هارمونی کلان دولت است که باید موزون بنوازد که متاسفانه شواهدی برای مشاهده آن نمی توان یافت.

هشدار صریح رهبر انقلاب درباره ریشه های غیراقتصادی افزایش نرخ ارز باعث شد تا حسن روحانی از گشایش در اقتصاد ایران در 10 روز آینده خبر دهد.

روشن شدن ریشه های وضعیت کنونی باعث می شود تا شفایت مانع اجرای طرح های پنهان شده و اوضاع بازار را به سمت ثبات هدایت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا