مردم در خطر ارتباطات الکترونیکی

به گزارش ریال نیوز، فناوری برای همه مردم جهان چیز ارزشمندی محسوب می شود. اما پیشرفت فناوری های مختلف و گسترش استفاده از آنها چندان هم بی ضرر نبوده و در برخی موارد خطرات بزرگی را نیز برای سلامت انسان به همراه داشته است.

همه ما با اینکه به استفاده روزانه از تکنولوژی و دستگاه‌های الکترونیکی نیاز داریم، از تاثیرات منفی آنها نیز آگاه هستیم ولی با این حال، هرروزه شاهدیم که گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی جدیدتری به بازار عرضه می‌شود و از آن سو، نیاز ما به استفاده از آنها هم بیشتر و بیشتر می‌شود.

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ابزارهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاکنون بحث های فراوانی در خصوص میزان آسیب های ناشی از تشعشعات ابزارهای مخابراتی شده است که یکی از داغ ترین جنجال هایی که در این زمینه وجود دارد مربوط به دکل های مخابراتی است.

دکل‌های مخابراتی دکل‌هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و… استفاده می‌شوند.

مطالعات علمی نشان داده دکل های BTS که در مناطق مسکونی تعبیه شده اند، امواج الکترومغناطیسی فراوانی را از خود ساطع می کنند که این امر می تواند موجب بروز مشکلات خونی و مغزی برای ساکنانی که در میدان مغناطیسی تاثیر گذار این امواج زندگی می کنند، شوند تاثیراتی چون بروز سرطانها، کاهش تواناییهای مغزی، اختلال در باروری زنان و مردان، عوارض گوارشی، استرس، افسردگی، ایجاد تومورهای بدخیم، خستگی، خواب مختل و… دارد در محافل علمی و پژوهشی مورد بحث و بررسی است ولی کمتر پیش آمده انتشار گزارش مستند و رسمی را از سوی این مراکز شاهد باشیم.

در این موضوع بهانه ای شد تا به سراغ تعدادی کارشناس و مدیران این حوزه رفته و نظرات آنان را جویا شویم.

در ابتدا به سراغ مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت رفتیم وی در گفتگوی کوتاه خود اظهار داشت: با توجه به نیاز جوامع به ارتباطات الکترونیکی و احتمال مواجه و آسیب های ناشی از آن بیشتر میشود و مردم باید آموزش ببینند.

علی گورانی مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در خصوص تاخر در امر آموزش در این خصوص گفت: این تاخر آموزشی و ترک عادت مردم بسیار سخت و هزینه بر می باشد تکنولوژی هر چقدر خدمت رسان تر احتمال آسیب آن بالاتر میباشد.

گورانی اضافه کرد: آلاینده های زیادی در هوا، نور، صوت، غذا داریم که به حساب ارتباطات الکترونیک محسوس نمی باشند و با اطلاع رسانی گسترده میتوان به کاهش آسیب های ناشی از آن دست یافت.

گورانی در پایان گفتگوی خود با تاکید بر این مطلب که بعضی از سازمان ها سعی بر کمرنگ کردن این موضوع دارند با اشاره به نامه شرکت ارتباط مشترک شهر، خاطرنشان شد: برخی سازمان ها درصدد این هستند تا نقش وزارت بهداشت را تضعیف کنند هر پدیده ای که سلامت مردم را به خطر بیندازد و از آنجایی که تبعات سلامت به عهده ی وزارت بهداشت می باشد از جایگاه نظارتی وزارت بهداشت صیانت کنیم.

برای دانستن نظرات نمایندگان مردم سری به بهارستان زدیم و در خصوص نصب دکل های مخابراتی با آنان گفتگو کردیم.

علی کاظمی باباحیدری نماینده مردم فارسان در خانه ملت هم در گفتگویی کوتاه در خصوص حفظ سلامت مردم گفت: اگر نصب دکل ها مشکلی داشته باشد خود وزارت بهداشت متولی استان امر و قبل از اینکه به مجلس گزارش داده شود پیگیری می شود.

وی اعلام کرد: لازم‌به ذکر است در این موضوع در کشور های پیشرفته نیز انجام می شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر این ارتباطات الکترونیکی عوارض بر سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد وزارت بهداشت برخورد جدی می کند.

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر با تاکید بر اینکه وجود این دکل های مخابراتی برای ایجاد ارتباطات ضروری می باشد ابراز داشت: ولی مکان یابی دکل ها و آسیب های ناشی از استفاده باید نظارت و پیگیری شود و اطلاعاتی جمع آوری شده و بخشی از آن ها دال بر این است که عوارض دارد و بخشی از آن ها رد شده است.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: مجلس با توجه به داده های ارجاع شده در کمیسیون های تخصصی پیگیری می کند.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس هم در این خصوص گفت: مجلس در صورتی که شکایت و یا گزارشی دال بر این آسیب ها داشته باشد پیگیری می کند.

وی افزود: چه از نظر بحث زیبا سازی و عوارض جانبی استفاده از امواج و در کمیسیون مرتبط به خود پیگیری می شود.

ذوالقدر خاطر نشان شد: محل استقرار دکل های مخابراتی در مناطق مسکونی مناسب نیست.

قابل ذکر است که سازمان بهداشت جهانی می گوید: با در نظر گرفتن میزان بسیار پایین تشعشعات صادره و نتایج تحقیقات انجام شده تا کنون هیچ مدرک قانع کننده ای دال بر اینکه سیگنالهای صادره از ایستگاههای موبایل و شبکه های بی سیم می توانند باعت اثرات منفی بر سلامت انسانها شوند بدست نیامده است.

چند سالی است که در این زمینه بحث های فراوانی شده است ولی همچنان اذهان مردم درگیر این موضوع بوده چون نتیجه قاطعی در این زمینه به دست نیامده است.

از طرفی مطالعات علمی پژوهشگران، خبر از خطرات جبران ناپذیر تشعشعات الکترومغناطیسی دکل های مخابرات می دهند و از طرف دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی جلساتی که در گذشته با وزیر ارتباطات داشت اعلام کرد که این دکل ها به هیچ عنوان برای سلامتی انسان خطری ندارند.

همان‌طور که گفته شد هیچ‌گاه از سوی نهادهای رسمی و حتی دستگاه‌های ذی‌ربط داخل کشور نظیر سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و… نیز مورد تأیید واقع نشد.

حال درمیان نظرات ضد و نقیض، تبعات و آثار زیانبار استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و دیجیتال که ساطع‌کننده امواج رادیویی هستند، جای این سئوال که مسئول کیست خالی است و کمیسیون های مربوطه در وزارت بهداشت و شورای اسلامی شهر تهران نیز اطلاعات دقیقی ارائه نمی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 4 =

دکمه بازگشت به بالا