هجوم بی‌سابقه برای سرمایه‌ گذاری در بخش مس!

به گزارش ریال نیوز، سرمایه‌گذاران سال ۲۰۱۱ را به خوبی به یاد می‌آورند، زمانی که قیمت مس در بازار Bull market به بالای ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید. در صورتی که جهش اقتصاد جهانی به نحوی چشمگیر رشد کند، نگرانی از افزایش تورم به‌وجود خواهد آمد و دولت‌ها پول اندوخته را به صورت بسته‌های محرک سبز با تمرکز بر فلزات تزریق می‌کنند.

مارک هانسن، مدیر اجرایی خانه فلزات در لندن می‌گوید: ما در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار داریم چرا که ما قبل از این که به دنبال کاری برای انجام آن باشیم پول زیادی اختیار داریم و درحال‌حاضر  نظاره‌گر وضعیت موجود هستیم. ضمن اینکه امکان دارد از ۱۰ سال پیش تاکنون مس، طرح و ظرفیت مشخصی بر پایه سرمایه‌گذاری سبز و همچنین حرکت به سمت ورود به بازار Bull market نداشته است.

وی معتقد است: این چرخش قیمتی قابل توجه است چرا که بازار مس تقریبا در یک دهه گذشته تقریباً همانند دیگر بخش‌های کامودیتی در وضعیت رکود بسر برده و شاید بتوان گفت که به نسبت دیگر کامودیتی‌ها وضعیت بهتری هم داشته است.

در سال ۲۰۱۱ بازار مس کاهش بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرد و در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ و همچنین سال ۲۰۲۰ نیز با رکود مواجه بود به طوری که رکورد معاملات در این بازار به رقم ۵ هزار دلار در هرتن رسید.

به دنبال این اتفاقات سهام معدن‌داران سقوط کرد به طوری که صندوق‌های تأمین مالی اختصاصی کامودیتی‌ها نیز نظیر Astenbeck Capital Management LLC و Clive Capital LLP نیز یا تا حد زیادی از بین رفته‌اند یا به کسری از اندازه قبلی خود کوچک شده‌اند.

اما درحال‌حاضر و با توجه به ضعیف شدن دلار و همچنین افزایش تورم بازار کامودیتی‌ها به دنبال پیدا کردن روزنه‌ای برای خود است و انتظار دارد با توجه به اقتصاد جهانی دوباره جایگاه خود را به‌دست آورد. ضمن اینکه شاخص نقطه‌ای کامودیتی بلومبرگ نیز از ماه مارس تاکنون ۴۳ درصد رشد را تجربه کرده است.

Evy Hambro یکی از کارشناسان تجاری می‌گوید: با توجه به افزایش بی‌سابقه‌ای که در سیاست‌های پولی و مالی شاهد هستیم انتظار می‌رود که تورم ایجاد شده بیش از انتظارات بازار باشد. هنگامی که به سابقه تاریخی کامودیتی‌ها و اقدامات مربوط به معدنکاری نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تساوی کالاهای مرتبط با معدن کاران و سهام روش‌هایی مؤثر برای افزایش انتظارت تورمی بوده‌اند.

چشم امید سرمایه‌گذاران به بازار مس

این موضوع برای تمامی کامودیتی‌ها صدق است اما در این میان فلز مس از فاکتور ویژه‌ای به نسبت به دیگر فلزات برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در میان دیگر علاقه‌مندی‌های سرمایه‌گذاران برخوردار است. در حالی که بسیاری انتظار دارند نرخ نفت درکوتاه مدت و با شروع بازگشت به حالت عادی جهان به ثبات برسد.  احتمالاً سود استفاده از مس بیشتر به سمت ساخت سیم‌های برقی هدایت خواهد شد.

گلدمن سَکس شرکت خدمات مالی آمریکایی که در ماه جاری ساختار جدید Bull market را برای کامودیتی‌ها پیش‌بینی کرده بود این بار استدلال‌هایی درباره برنامه‌های محرک بازار در قالب پکیج‌های گوناگون مطرح کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه جدید پنج ساله چین، معاملات سبز اروپا و برنامه جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب امریکا اشاره کرد. این برنامه‌ها می‌توانند همانند برنامه‌های مشابه‌ چین در سال ۲۰۰ باشد که در جهت تکمیل زیرساخت‌های خود برنامه‌هایی را به مرحله اجرا گذاشته شد.

David Lilley پیشکسوت بازار مس معتقد است که جهان در حال حرکت به سمت مهندسی مجدد تولید برق، نسل جدید انرژی، ‌ذخیره اطلاعات و توزیع کالا است. و جهان از تغییراتی که در حال رخ دادن است استقبال می‌کند. ضمن اینکه پیامدهای ناشی از تقاضا برای معاملات فلزات نیز هیجان‌انگیز است.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در بخش مس برخلاف نفت می‌تواند جذاب باشد چرا که منابع مس درحال‌حاضر محدود است و تقاضا برای آن در شرایطی مانند کرونا کمتر تحت تأثیر نوسانات قرار گیرد و به همین دلیل چین با کاهش قیمت‌، خریدهای خود را افزایش داد.

افزایش ۴۱ درصدی واردات مس در چین

واردات چین در مس تصفیه شده و دیگر محصولات امسال با افزایش ۴۱ درصدی همراه بود و به ۱.۶ میلیون تن رسید که این میزان از تقاضای سالانه آلمان نیز بیشتر بوده است. این در حالی بود که جهان به دلیلی تعطیلات ناشی از اثرات کرونا با کاهش عرضه مواد معدنی روبه‌رو بوده است.

هنوز هم تاجران معتقدند که عامل اصلی قیمت‌ها جریان سرمایه‌گذاری است. شرکت خدمات مالی و بانکداری سیتی‌گروپ می‌گوید: براساس اطلاعات به‌دست آمده بیشترین قیمت پیش‌بینی شده و به ثبت رسیده  مس به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد. بر همین اساس به نظر می‌رسد که قیمت‌ها از قبل مشخص می‌شود. علاوه بر این تحلیلگران بانک سیتی‌گروب به عملکرد نقطه‌ای مس به نسبت دیگر فلزات غیر بورسی مانند منگنز و مولیبدن اشاره می‌کنند و معتقدند براساس شواهد موجود قیمت‌ها توسط سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود.

 تحلیلگران سیتی گروپ، از جمله ماکس لایتون، هفته گذشته در یادداشتی گفتند: با وجود شاخص‌های فیزیکی عملکرد مس به طور کلی در خارج از چین همچنان دچار ضعف است و با توجه به اینکه هیچ نشانه‌ای از کسری مس در سطح جهان وجود ندارد قرارگیری در موقعیتی خاص سبب این گونه قیمت‌گذاری‌ها شده است.

در عین حال، این بدان معنی نیست که جریان‌های جدید سرمایه‌گذاری امکان بالاتر بردن قیمت‌ها را ندارند.

باید توجه داشت ورود بانک‌های مرکزی با توجه به اثرات ناشی از همه‌گیری کرونا می‌تواند با ورود موج بی‌سابقه‌ای از نقدینگی در بازارهای جهانی همراه شود ضمن اینکه موارد تصمیمی در موقعیت‌های تاریخی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − ده =

دکمه بازگشت به بالا