همایش بزرگداشت روز ملی شوراها در شمیرانات

به گزارش ریال نیوز، همزمان با روز شورا همایشی به منظور “تبیین نسبت شوراها و مردم سالاری دینی”با حضور دکتر حسن بیگی معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران،دکتر شهریور فرماندار شمیرانات ،پروانه مافی و محمد علی وکیلی نمایندگان مردم تهران ،ری،شمیرانات ،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ،دکتر عبدالکریمی استاد دانشگاه ،معاونین فرماندار،بخشداران ،شهرداران،اعضای شورای اداری شهرستان، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران در محل مجموعه فرهنگی شهدای اوشان برگزار شد.

 

دکتر سیاوش شهریور فرماندار شهرستان شمیرانات گفت: خدمتی مقدس تر از کار شوراء و خدمت به مردم نیست.

به گزارش ریال نیوز، دكتر سیاوش شهريور در این همایش گفت: اهميت شوراها در اين است بتوانند از خرد جمعي را  براي ساخت يك جامعه توسعه يافته استفاده كند.
وی با بیان اینکه شايد نتوان هیچ عبادتى را به اندازه شورا مقدس دانست، افزود: در دين اسلام بر مشورت تأكيد شده و خداوند به پيامبر خود نيز دستور داده است تا با مردم مشورت کند.
دکتر شهریور گفت: شورا چه در دوران مدرن و چه در دوران سنتى امرى پسنديد و مورد توافق همگان بوده است.
وی با اشاره به کلام خداوند درخصوص مشورت تأکید کرد: در دين اسلام سوره شورا گواه ضرورت مشورت براى تمام مسلمانان است.
دکتر شهریور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه قانون اساسى حكمرانان را موظف به مشورت با مردم دانسته است، گفت:  دو كتاب اصلى ما، قرآن و نهج البلاغه يك ارتباط حداكثرى با اين موضوع دارد.
فرماندار شميرانات با اشاره به مشکلات پیش روی شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: شوراها در كشور گرفتار معضلات سختى هستند، در صورتى كه شوراها را ميتوان موتور محركه توسعه ملى دانست.
وی ادامه داد:  در هر شهر يا روستايى كه اعضای شوراى آنها داراى ويژگى هاى شجاعت ، اخلاق و خردمندى هستند، شاهد شكوفايى خاصى در آن منطقه هستیم.
وى گفت: در تمام بزنگاه هاى سخت كشور كه نياز به حضور مردم است ، نخبگان شهرى و روستايى كه در شوراها تجسم يافته اند؛ بايد مردم و حكومت را كمك كنند.
فرماندار شمیرانات شوراها نقطه جمع آورى سرمايه هاى اجتماعى براى كشور دانست و اظهار کرد: اگر عقلانيت شامل تمام بخش هاى اجتماعى باشند، سرمايه اجتماعى ایجاد می شود و با این سرمایه اجتماعی می توان در مقابل تمام مشکلات از جمله تحریمها و مشکلات اقتصادی ایستاد.
فرماندار شهرستان شميرانات در ادامه گفت : تمام موضع گیری های شوراها باید معطوف به خير عمومى و نجات ملى باشند.
وی با بیان اینکه متأسفانه دولت نتوانسته است كه شوراها را در بعد ملى و محلى به عنوان يك عنصر ناظر و سياست گذار مشاهده کند، افزود: متاسفانه امر ديگرى كه على رغم با سواد بودن افراد شورا مطرح مي شود ، بحث فساد در شوراها است.
نماینده عالی دولت در شهرستان شمیرانات تأکید کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بايد تلاش كنند خودشان را از تصميماتى كه سبب اهريمن صفتى و فساد می شود، دور کنند.
وى تأکید کرد: جامعه ايرانى ، جامعه ای در حال گذار از تجدد است.
وی گفت: در چنین جامعه ای  برخی مشكلات است كه در ذات و ضمير انسان نهادينه مي شود مانند رعايت نكردن حقوق اجتماعى ديگران.
وی افزود: بايد اميدوار باشيم در شهرستان شميرانات اين مشكلات حل شود و با وحدت و حفظ حقوق متقابل بايد به سمت ابادانى بيشتر و بهتر شهرستان با كمك شوراها حركت كنيم.

 

مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش، کیفی، دائمی ، مستمر و با برنامه ریزی برای اعضای شوراها در دستور کار وزارت کشور قرار گیرد.

پروانه مافی با بیان اینکه همواره مراجعات بسیاری به این کمیسیون می شود که می گویند اگر شما کوتاه بیایید طرحی برای جمع آوری شورا به صحن می آوریم و مملکت را نجات می دهیم تاکید کرد: وجود مشکلات انگشت شمار در چنین نظام گسترده سیاسی اجتماعی کشور طبیعی است و ما معتقدیم اصل نظام شوراها صحیح و نظارت باید تقویت تا اشکالات موجود نیز رفع شوند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مبالغی که تحت عنوان ارزش افزوده به شوراهای اسلامی و دهیاری ها تخصیص یافت منجر به توسعه چشمگیر روستاها شد اما مخالفان مذکور در تلاش بودند این اعتبار را از حوزه شوراها خارج کنند که به موقع مطلع و مانع این اقدام شدیم.
عضو فراکسیون امید مجلس ضمن تاکید بر اینکه اداره امور مردم البته با نظارت وزارت کشور و دستگاه های متبوع باید به خودشان واگذار شود بیان داشت: هیچ مصوبه ای در شورا تصویب نمی شود مگر اینکه بخشداری و فرمانداری مطلع باشند لذا انتظار داریم این دستگاه های نظارتی در جهت حفظ حقوق و بهبود شرایط مردم مانع تصمیمات نادرست و حامی مصوبات صحیح شوراها باشند.
این مقام مسئول بیشتر مشکلات موجود در شوراها را نتیجه ناآگاهی درست اعضا از رویه ها و ابزارها دانست و خاطرنشان کرد: آموزش کیفی، دائمی، مستمر و با برنامه ریزی برای شوراها باید در دستور کار وزارت کشور قرار بگیرد؛ آموزش هایی که تاکنون اجرا شده اتفاقی بوده و این انتقاد به وزرات کشور وارد است.
مافی تاکید کرد: قطعاً اگر شوراها آموزش های لازم را ببینند مشکلات مالی آنها نیز به صفر می رسد.
وی اذعان داشت: جایگاه شورا جایگاهی ویژه و پرافتخار است که ۲۰ سال پیش به دست رئیس دولت اصلاحات محقق شد و حفظ آن نیز منوط به تلاش ها و پشتکار حامیان بسیاری بوده است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یادآور شد: نمود مردم سالاری دینی که بر آن معتقدیم در گرو قدرت نظام شوراهاست.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: در برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی سعی کرده ایم با نظارت دقیق همه جانبه و مبتنی بر مردم سالاری دینی و به دور از هرگونه دیدگاه جناحی سیاسی اقدام کنیم.
مافی ضمن اعلام اینکه خسارات استان های سیل زده کشور حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است ابراز کرد: قطعاً دولت به تنهایی توان جبران این خسارات را ندارد لذا امیدمان به همکاری و همدلی مردم بویژه شهروندان شهرستان شمیرانات است.
وی تاکید کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش موثری در جذب کمک های مردمی برای هموطنان سیل زده کشور دارند لذا انتظار داریم تمام اهتمام خود را در این زمینه به کار گیرند.

 

 

وکیلی نماینده مردم تهران ،ری ،اسلامشهر ،شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: وظایف شورا در انتخاب شهردار و دهیار و نظارت بر شهرداری و دهیاری محدود نمی شود.

به گزارش ریال نیوز، محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران ،ری ،اسلامشهر ،شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی  در “همایش تبیین نسبت شوراها و مردم سالاری دینی افزود: برخی با ایجاد موانع در شکل گیری شوراها سعی بر تضعیف این جایگاه داشته و دارند که این امر در انجام وظایف اصلی نمایندگان مجلس که قانون گذاریست نیز مشکل ساز شده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظایف شورا در انتخاب شهردار و دهیار و نظارت بر شهرداری و دهیاری محدود نمی شود اذعان داشت: هدف از شوراهای اسلامی نظارت نمایندگان مردم در تمامی امور شهر و روستاست، اگر قرار بر دخالت آنها فقط در مسائل مهم بود نیازی به تشکیل شورا نبوده و تنها در اجرای برخی موارد میان محلیان ذینفع رفراندوم برگزار می کردیم.
عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر این قانون به تائید و تصویب شورای نگهبان برسد یک گام مثبت در اصلاح ساختار قانون گذاری تلقی می شود.
وکیلی ضمن بیان اینکه تاکنون قانون گذاری های محلی منجر به بروز تعارض های بسیاری شده است تصریح کرد: ساختار مجلس باید ملی گزینی باشد؛ جایگاه مجلس قانون گذاری و نظارت در سطح ملی است.
وی یادآور شد: نهادهای برآمده از بطن مردم ازجمله شوراها باید قوی و مطالبه گر باشند.

 

دکتر حسن بیگی معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران گفت: اعضای شورای اسلامی نباید از جایگاه شورا برای تحقق اهداف سیاسی استفاده کنند و موجب ایجاد تفرقه میان شورا شوند.

به گزارش ریال نیوز، دکتر شکرالله حسن بیگی اظهار داشت: کمک به جذب سرمایه گذاری، فراهم سازی شرایط بهداشتی و … در روستاها از جمله وظایف شورای اسلامی روستاهاست اما وقتی عضو کارگروه های مربوطه نیستند چگونه می توانند به نمایندگی از مردم نظرشان را بازگو کنند.
وی با اشاره به مشکلاتی که منجر به تنزل جایگاه شوراها شده اند تشریح کرد: عدم شفافیت لازم و تغییرات پی در پی قانون شوراها منجر به تفسیر و برداشت های متفاوت و در نهایت بروز مشکلات متعدد می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: بعضاً مدیران دولتی تمایلی به تفویض اختیار به شوراها ندارند که این امر نیز عامل مهمی در مشکلات به وجود آمده بشمار می آید.
دکترحسن بیگی همچنین ابراز کرد: انتظار بی مورد شهروندان از فرد منتخبشان در شورا و در برخی موارد سو استفاده این نمایندگان از موقعیتشان به جایگاه شوراها آسیب جدی وارد کرده است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران ضمن بیان اینکه عدم اشراف به قانون شهرداری ها و دهیاری ها در بسیاری از مصوب شوراها مشخص است گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا در صورت عدم تسلط به این قوانین مشاوران مسلط را به کار گیرند.
وی افزود: عدم آگاهی شوراها از آیین نامه های مالی و پرداخت هزینه های خارج از عرف موجب حساسیت دستگاه های نظارتی و ایجاد مشکلات بسیاری برای آنها می شود.
دکترحسن بیگی در ادامه نیز تاکید کرد: دیدگاه سیاسی هر فرد محترم است اما اعضای شورای اسلامی نباید از جایگاه شورا برای تحقق اهداف سیاسی استفاده کنند و موجب ایجاد تفرقه میان شورا شوند.
این مقام مسئول یادآور شد: تنها شوراهایی که در راستای سازندگی، عمران و آبادانی شهر یا روستا گام برمیدارند موفق و ماندگار خواهند بود.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران خاطرنشان کرد: عملکرد اعضای شورا می تواند جایگاه اصلی و رفیع شورا را احیا کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا