همکاری سازمان شهرک های صنعتی با خانه صنعت و معدن تمدید شد

ریال نیوز : سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تفاهم نامه همکاری بین خود را برای مدت سه سال دیگر تمدید کردند.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در این تفاهم نامه همکاری که روز یکشنبه به امضای علی رسولیان معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران رسیده است، طرفین در تداوم همکاری‌های گذشته خود، بر توسعه و تقویت نقش بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تأکید کردند.

تدوین استراتژی توسعه، ارتقاء بهره وری، توسعه پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مهندسی مجدد صنایع کوچک کشور و نهادهای پشتیبان آن‌ها، کاهش هزینه‌های معاملاتی از طریق بهبود فضای کسب و کار و عملکرد بنگاه‌های صنعتی کوچک، افزایش نقش بخش خصوصی در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های مربوط به صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و کمک به نهادینه کردن ارتباط تشکل‌های صنعتی و معدنی با دولت، مجلس شورای اسلامی، واحدهای صنعتی خصوصی و سازمان‌های همتا، از جمله زمینه‌های همکاری دو طرف در این تفاهم نامه همکاری است.

طرفین همچنین در این تفاهم نامه بر ساماندهی بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی در قالب خوشه‌های کسب و کار، تدوین سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های مربوط به صنایع کوچک به منظور ارائه به مراجع قانونگذاری و تدوین سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های مربوط به کارآفرینان، مخترعان، مبتکران و صاحبان ایده‌های نو به منظور نیل به اشتغال کامل در صنایع کوچک و متوسط کشور تأکید نموده‌اند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه متعهد شده‌اند نسبت به تشکیل کمیته‌های تخصصی در رشته‌های مختلف صنعتی به منظور توسعه کارآفرینی، خلاقیت، عارضه یابی و آسیب شناسی واحدهای صنعتی، ترویج خوشه‌های صنعتی، توسعه و تحقیقات صنعتی بازار، آموزش شاغلین واحدهای صنعتی و همچنین مطالعه، بررسی و معرفی زمینه‌های همکاری بخش خصوصی در ایجاد، توسعه و حمایت از صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در سطوح ملی و استانی اقدام نمایند.

طرفین در بخش دیگر این تفاهم نامه تعهد نموده‌اند ارتباط مستمر و فعال فرهنگی، اطلاعاتی و علمی متقابل، بانک‌های اطلاعاتی از سیاست‌های حمایتی کشورهای صنعتی از صنایع کوچک و نهادهای پشتیبان آن‌ها، بانک اطلاعات از خبرگان صنایع کوچک و متوسط کشور در رشته‌های مختلف صنعتی و عملکرد آن‌ها در زمینه های ساخت، بازاریابی، فروش، اطلاع رسانی و … ایجاد نمایند.

همچنین ارتقاء کیفیت برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، تورهای صنعتی و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با بخش صنعت و بررسی و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخلی و خارجی به منظور تقویت بازار محصولات ساخت ایران از دیگر تعهدات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این تفاهم نامه همکاری مشترک است.

همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌های صنعتی و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در قالب این تفاهم ‌‌نامه تا پایان سال 1403 ادامه و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

شایان ذکر است، در چند دهه گذشته نقش تشکل‌های غیردولتی در سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی و صنعتی اهمیت به‌سزایی یافته است. این تشکل‌ها اهداف آرمانی یک نظام صنعتی مانند عدالت اجتماعی، توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست، حمایت از مصرف کننده، توزیع عادلانه ثروت در جامعه و امثال آن را پیگیری می‌نمایند.

در کشورهای توسعه‌ یافته و صنعتی، نقش تشکل‌ها نهادینه شده و بر اعمال دولت‌ها نظارت و کنترل مستقیم داشته و مطبوعات و رسانه‌های گروهی جمعی به‌عنوان مهم ترین ابزار و وسیله ارتباطی از آن‌ها حمایت می‌کنند، اما وجود تشکل‌ها به‌تنهایی نتایجی را به‌بار نیاورده، بلکه تشخیص ضرورت موضوع از طریق سیاستگذاران و طرح مسأله به‌عنوان یک نیاز ملی و ایجاد فضای باطراوت فرهنگی برای فعالیت آنان منجر به ایفای نقش‌های موفقیت‌ آمیز می‌شود.

تأکیدات مقام معظم رهبری به اجرای اصل (44) قانون اساسی به منظور توسعه و تقویت نقش بخش خصوصی در اقتصاد ملی و تلاش‌هایی که درخصوص عملیاتی شدن این اصل با تفویض برخی از امور تصدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران صورت گرفته، از جمله اقدامات مؤثری است که درپی رهنمودهای رهبری معزز انقلاب آغاز شده است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با درک مشترک از اهمیت موضوع، در تداوم همکاری‌های گذشته خود این تفاهم‌ نامه‌ را تنظیم نموده‌اند که عملیاتی شدن آن در گرو همکاری‌های گسترده مشترک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نه =

دکمه بازگشت به بالا