واکنش اتحادیه آجیل به پیشنهاد خرید طلا به جای آجیل

به گزارش ریال نیوز، علاوه بر اظهار نظر نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر، قیمت انواع آجیل در روزهای منتهی به شب یلدا بسیار مورد توجه است.

در اینباره مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران به جام جم آنلاین گفت: با توجه به اینکه در زمینه آجیل و خشکبار افزایش 30 الی 40 درصدی در تولید نسبت به سال گذشته رقم خورد جنس های این صنف نسبت به بقیه اجناسی که مردم تهیه می کنند چندان با افزایش قیمت روبرو نشده است.

احمدی افزود: در حال حاضر باید بگویم تا شب یلدا با افزایش قیمت نیز مواجه نخواهیم شد و همان قیمت هایی وجود دارد که قبلا هم وجود داشت و به همان روال نیز عرضه می شود.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران عنوان کرد: چند دلیل برای ثبات قیمت وجود دارد؛ همانطور که گفتم با افزایش در تولید مواجه هستیم و دوم اینکه صنف آجیل و خشکبار را به اشتباه در گروه دو گذاشتند. آن دو هفته تعطیلی که در ابتدای آذر ماه بود باعث شد تا اعضای اتحادیه ما و مغازه داران نتوانند جنس خود را به مدت طولانی نگه دارند. اکنون اجناس آنها آماده عرضه به مردم است.

وی ادامه داد: مردم می توانند خریدهای خود را در زمینه آجیل و خشکبار تا شب یلدا بدون هیچ مشکلی و البته با قیمت مناسبی انجام بدهند.

این مقام مسئول اذعان داشت: از نظر جنس کمبودی در بازار حس نمی شود و به اندازه کافی وجود دارد. این موارد هم شامل محصولات تولید داخل است و هم محصولات تولید خارج و وارداتی.

احمدی اذعان داشت: با توجه به موقعیتی که جامعه اکنون در آن به سر می برد با کاهش قیمت تا شب یلدا روبرو نخواهیم شد اما افزایش قیمت هم نداریم. اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار پیش از این اجناس خود را تهیه کرده اند و مشکلی از نظر قیمت نیست. طی امروز و فردا سقف و کف قیمت آجیل شب یلدا مشخص می شود که این مشخص می کند اعضای ما به چه قیمتی موظف به عرضه انواع آجیل هستند.

این مقام مسئول در رابطه با توصیه نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مبنی بر اینکه مردم به جای آجیل امسال طلا و جواهر بخرند نیز گفت: اگر طلا تا این اندازه با کاهش قیمت مواجه شده که باید بگوییم یک فاجعه به وجود آمده است. آیا قیمت طلا با قیمت آجیل یکی است؟ ایشان اشتباه کرده که چنین چیزی گفته است. هر کسی که این را گفته حتی از وضعیت بازار خودش هم خبر نداشته.

وی یادآور شد: آیا یک کیلو آجیل معادل یک مثقال طلا است؟ اگر شرایط اینگونه است که واقعا خوش به حال صنف آجیل و خشکبار که برای صادرات ارز آوری چندبرابری داشته است.

احمدی بیان داشت: ولی چنین چیزی صحت ندارد و آن اظهارنظر کاملا اشتباه است. شب یلدا یک بحث سنتی است که مردم به آن پایبند هستند. تقاضای ما این است که تابع قانون ستاد مبارزه با کرونا باشیم. حق اعضای اتحادیه با اینکه در آن تعطیلات دو هفته ای تضییع شد اما از قوانین تمکین کردند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران تاکید کرد: هر کسی در رابطه با حوزه خودش اظهارنظر کند بهتر است. اگر از من در رابطه با حوزه های طلا، ماشین و … بپرسند هیچ جوابی نمی دهم چون در این حوزه ها مصرف کننده هستم. به دیگران هم توصیه می کنم در رابطه با حوزه خودشان حرف بزنند و در بحث بقیه اصناف ورود نکنند تا مردم دچار تشویش نشوند. همین حرف ایشان را می توان اینطور استنباط کرد که همگی بروید طلا بخرید. اگر مردم واقعا همگی رو به خرید طلا بیاورند این خودش باعث افزایش قیمت در بقیه اجناس نمی شود.

احمدی در رابطه با قیمت مصوب هر یک از اقلام آجیل و خشکبار گفت: قیمت دقیق فعلا وجود ندارد و هیچ مرجع دقیقی هم در اینباره نیست. چون اقلام آجیل و خشکبار بسیار زیاد است. همین الان در بحث آجیل شب یلدا این مشکل وجود دارد.

وی اظهار داشت:50 گرم نخودچی کم و زیاد شود قیمت فرق می کند. یا در اقلام دیگر مثلا اگر یک دانه باسلق کم و زیاد شود 20 هزار تومان تفاوت قیمت به وجود می آید. این یک رقم است.

احمدی یادآور شد: افراد عادی که این آجیل را مصرف می کنند شاید خیلی متوجه این تفاوت ها نباشند. افرادی هستند که نسبت به کم شدن هر یک از اقلام در آجیل شب یلدا اعتراض می کنند و مثلا به مغازه دار می گویند چرا باسلق آجیل من کم است. در حالی که نمی داند همین کم و زیاد شدن یک دانه باسلق تفاوت قیمتی به وجود می آورد.

این مقام مسئول افزود: ما اعضای خود را مکلف کردیم در هر کیلو بیشتر از 4 باسلق نگذارند. تقاضای مردم اما برعکس است. من که کارشناس این زمینه هستم و اتحادیه که مرجع اصلی آجیل و خشکبار به شمار می رود وظیفه داریم از حقوق مصرف کننده دفاع کنیم. البته باسلق فقط یک قلم از آجیل به شمار می رود. ما با 15 قلم روبرو هستیم.

وی ادامه داد: اجناسی مثل کشمش، مویز و … که قیمت پایین تری دارند اگر 100 گرم کم و زیاد شوند تفاوت قیمتی بین 10 تا 15 هزار تومان به وجود می آورند. آجیل شب یلدا آنالیز خاصی دارد که امیدوارم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

احمدی در پایان گفت: وظیفه دارم که از مردم تقاضا کنم در شب یلدای امسال به دلیل شرایط ویژه ای که از لحاظ کرونا وجود دارد از رفت و آمد به خانه یکدیگر خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا