چهار اصل روانشناسی برای بهبود عملکرد کارمندان

ریال نیوز : تغییر سازمانی باعث تحریک درک روان شناختی در کارکنان می شود .

زهرا محبوبی پور ،کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با ریال نیوز با بیان این که امروزه در هر سازمان و شرکتی با کارکنان و افرادی روبرو هستیم که حالات روحی و شخصیت های مختلف و خوب و بد آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر دیگران تاثیر می گذارد اظهارداشت : وجود استرس، مناسب نبودن جایگاه شغلی کارمندان با توجه به شخصیت فردی او، فرسودگی شغلی، نبود منصب وحقوق دریافتی عادلانه بین کارمندان از جمله مواردی است که می توانند بر سیستم اداری و خدمات رسانی بهینه در هر سازمانی مشکل ساز شود که امروزه این مشکل به وسیله روان شناسی حل شده است.

وی روان شناسی صنعتی یا روان شناسی کارکنان را شاخه ای از علم روانشناسی عنوان کرد که در سازمان ها می تواند بسیار مفید باشد افزود
: درک و فهم مشکل و راه حل آن و در نتیجه راه حل خوبی برای چگونگی مواجهه با افرادی با شخصیت های متفاوت ارائه می دهد.

محبوبی پور در تعریف روان شناسی کارکنان یا کارمندان گفت : روان شناسی به مطالعه و بررسی ذهن و رفتار انسان می پردازد و با توجه به این تعریف روان شناسی کارمندان به مطالعه و بررسی ذهن و رفتار دارندگان شغل در سازمان و شرکت های تعریف می شود و هدف از بررسی پاسخ به چرایی رفتارهای آنان در موقعیت های کاریشان است.

به گفته وی امروزه روانشناسان تفاوت میان نیازهای افراد و سازمانهایشان را تایید می کنند و از طریق علم روانشناسی کارکنان و رفتارهای آنان را در الگوهای قابل پیش بینی طبقه بندی می کنند و بدین ترتیب سازمان ها می توانند بهترین روش ها را برای چگونگی تعامل با کارکنان را شناسایی کنند.

وی اصول اصلی روان شناسی کارکنان را بر چهار اصل درک کردن ،انگیزش، یادگیری و توسعه برشمرد که می تواند عملکرد و کارایی کارمندان و کارکنان را بهبود و سبب توسعه و ارتقای آنان شود .

این روانشناس اجازه دادن به کارکنان برای ایجاد راه حل و توسعه رفتارهای مثبت برای موقعیت سازمانی را از مهمترین اصول دانست و افزود : اگر کارفرمایان برای یادگیری چگونگی رفتار مشخص کارکنان خودشان تلاش کنند بهره وری یا سودمندی سازمانی افزایش می یابد .

وی درباره تغییر رفتار کارکنان تصریح کرد : ” تغییر درد است ، تغییر سازمانی باعث تحریک درک روان شناختی در کارکنان می شود “.

وی توسعه را از دیگر اصول روانشناسی عنوان کرد و گفت : سازمان ها باید با استفاده از دوره های کارآموزی که در بهبود و توسعه مهارت های شغلی و استعدادها کمک می کنند رشد و پیشرفت را درآنها تشویق کنند.

به گفته وی در حقیقت روان شناسی کارکنان به مطالعه و بررسی ذهن و چگونگی رفتار افراد شاغل در محیط کار می پردازد . روان شناسی، کارکنان را در الگوهای قابل پیش بینی طبقه بندی می کنند. مدیران نیز می توانند از بهترین روش ها برای تعامل با کارکنان استفاده کنند.روان شناسان این حوزه شخصیت کارکنان را بررسی می کنند و سپس میزان هماهنگی با شغل آنها را می سنجند که درنتیجه سبب افزایش کارآیی و افزایش بهره وری و توسعه و پیشرفت منابع انسانی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 17 =

دکمه بازگشت به بالا