پزشکان افزایش تعرفه ها را خواستار شدند

به گزارش ریال نیوز، مطابق قانون هر ساله با پیشنهاد وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه و تائید هیأت دولت، نرخ تعرفه‌های خدمات درمانی تعیین و ابلاغ می‌شود. در همین راستا، چهارم مهرماه ۹۸، جلسه‌ای با حضور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی و جمعی از فعالان صنفی جامعه پزشکی در محل سازمان برگزار شد و حاضرین با بیان دغدغه‌ها، نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود خواستار افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی سال ۹۹ شدند.

بلافاصله بعد از جلسه مذکور بهنام عباسیان، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور که اعضای حاضر در جلسه نیز بود با بیان اینکه تعرفه‌های خدمات درمانی در سال‌ جاری افزایش قابل توجهی نداشت، گفت: «در تعیین تعرفه خدمات پزشکی باید افراد خبره و آگاه به امور پزشکی قیمت تمام شده خدمات را لحاظ کرده و سپس نسبت به تعیین و ابلاغ تعرفه ها اقدام کنند، باید سازوکاری تعریف شود تا روند تعرفه‌گذاری در بخش خصوصی ترمیم شده و سوبسید از جیب پزشکان پرداخت نشود».

تعرفه امسال 13 درصد رشد یافت/ پیشنهاد آقای رئیس 40 درصد بود

بر اساس این گزارش، در سال جاری نرخ خدمات تشخیصی درمانی بخش دولتی و خصوصی به ترتیب دارای افزایش ۱۰ و ۱۳ درصدی بود. موضوعی که مورد انتقاد سازمان نظام پزشکی قرار گرفت و محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار اصلاح تعرفه‌های ابلاغی دولت و افزایش ۴۰ درصدی آن به دلیل عدم تطابق با تورم و رشد هزینه‌ها شد.

 

Image result for ‫تعرفه پزشکان سال 98‬‎

اعلام تعرفه‌های واقعی خدمات درمانی تا دو هفته آینده به دولت

همزمان با تلاش جامعه پزشکی برای افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در صف معترضین قرار گرفت و با بیان اینکه به دلیل واقعی نبودن تعرفه‌ها، پزشکان برای سلامت مردم از جیب خود یارانه می‌دهند گفت: «میزان واقعی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی بخش خصوصی تا دو هفته آینده تعیین و به عنوان مبنا برای تعرفه‌گذاری این خدمات در سال ۹۹ به شورای عالی بیمه و دولت ارسال می‌شود».

افزایش تعرفه‌های پزشکی در جریان طرح تحول سلامت

تکاپوی پزشکان برای بررسی و افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی سال ۱۳۹۹ درحالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در جریان اجرای طرح تحول سلامت، تعرفه خدمات درمانی افزایش زیادی داشته و همین امر سبب افزایش هزینه‌‏های بخش درمان شده است. تا قبل از سال ۱۳۹۳، ( قبل از اجرای طرح تحول سلامت) وزارت بهداشت و درمان، دلیل پایین بودن کارایی پزشکان در بخش دولتی و بالا بودن پدیده زیرمیزی در این قشر را تعرفه پایین خدمات پزشکی می‌دانست.

حقوق پزشکان  5 سال پیش، بیش از 2 برابر شد

در همین راستا، در آغاز طرح تحول سلامت، نخستین پیشنهادی که وزارت بهداشت به شورای عالی خدمات درمانی برای افزایش انگیزه در جامعه پزشکی و پیراپزشکی و پاراکلینیکی داد، بالا بردن تعرفه‌های پزشکی بود. در نهایت با اجرای طرح تحول سلامت به واسطه افزایش ضریب تعرفه خدمات پزشکی (k)، قیمت خدمات درمانی، حداقل ۲.۲ برابر شد. مجموع دستمزد پرداختی به پزشکان هم در سال ۹۵ نیز نسبت به سال ۹۲، سه و نیم برابر شد.

موضوعی که محسن ایزدخواه، پژوهشگر حوزه اقتصاد سلامت در این باره اظهار داشت: «اگر می‌خواهید ببینید که تعرفه‌های پزشکی بعد از اجرای طرح تحول سلامت چه پیامدی داشته است، فقط به این نکته توجه کنید که در دو سال و نیم اول طرح تحول سلامت، فقط در حوزه سازمان تأمین اجتماعی، هزینه‌های درمان دو برابر ۵۲ سال گذشته شد».

ورشکستگی بیمه‌ها با افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی

باید توجه داشت که بیش از ۷۵ درصد بار مالی افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی متوجه دو بیمه‌گذار بزرگ، یعنی سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت می‌شود. بیمه‌گذارانی که درگیر اوضاع نابسامان اقتصادی هستند. به طوری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی را در دهه آینده محتمل دانسته است. درحال حاضر هم سازمان تأمین اجتماعی میلیاردها تومان بابت صورت حساب‌ها به دانشگاه علوم پزشکی، داروخانه‌ها و پاراکلینیک‌ها بدهکار است. با توجه به موارد گفته شده، بدیهی است که افزایش تعرفه‌های درمانی سال ۱۳۹۹ به صلاح نیست و هزینه‌های زیادی را متحمل کشور می‌کند.

 

مطابق گزارش‌های مرکز آمار، سهم سلامت از سبد هزینه‌های خانوار بعد از اجرای طرح تحول سلامت و افزایش سرسام‌آور تعرفه‌ها رشد چند درصدی داشته است. در همین راستا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان میزان تعرفه‌های خدمات درمانی باید کنترل شود و افزایش آن متناسب با وضعیت اقتصادی کشور و مردم باشد. در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی میزان تعرفه‌های خدمات درمانی با درآمدهای مردم همخوانی ندارد و زیرساخت‌های افزایش آن تا چند سال آینده امکان پذیر نیست.

افزایش 350 درصدی دریافتی پزشکان

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه دریافتی پزشکان از زمان اجرای طرح تحول سلامت ۳۵۰ درصدی افزایش یافته است، گفت: طرح تحول سلامت از ابتدا هم طرح شکست خورده‌ای بود؛ این افزایش بی‌رویه تعرفه‌های پزشکی، ظلم به مردم است.

وی ادامه داد: افزایش تعرفه‌هایی که به بهانه طرح تحول سلامت به وجود آمد، از ابتدا غلط بود. به عنوان مثال معنا ندارد رئیس بیمارستانی که حقوق ۵-۴ میلیون تومانی دارد، این حقوق بشود ۲۰ میلیون یا ۳۰ میلیون تومان. دکتر و پرستار هم باید به همین منوال باشد.

افزایش غیرمعقول تعرفه‌ها هیچ منطقی ندارد

برخی مجلسی ها معتقدند که افزایش بیش از اندازه تعرفه ها منطقی ندارد و باید پول این کار را هم مردم در این شرایط بپردازند.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به درخواست پزشکان مبنی بر افزایش تعرفه‌ها به خبرنگار فارس گفت: اگر ما بیاییم تعرفه‌های بیمه را در سال 99، 40 درصد افزایش دهیم این پول در واقع از جیب مردم می‌رود. وقتی درآمد مردم کاهش پیدا کرده و درآمد کسانی که حقوق بگیر هستند، 10 درصد افزایش پیدا کرده ولی از آن طرف هزینه‌ها 40 تا 50 درصد و در برخی موارد بیشتر افزایش یافته است؛ این با چه منطقی جور در می‌آید که پزشکان انتظار افزایش بالای 10 درصد تعرفه‌های خود باشند.

پزشکان شرایط مردم را درک کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت درک شرایط ویژه کشور توسط پزشکان بیان کرد: کشور ما کشور اسلامی است. موضوع عدالت باید در زمینه حقوق و دستمزد افراد رعایت شود و تلاش کنیم در حق هم نوعان خود اجحاف نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا درصورت افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی به مردم فشار خواهد آمد. درحال حاضر  تعداد قابل توجهی  از مردم هیچ بیمه‌­ای ندارند. با افزایش تعرفه‌ها، دیگر مردم قدرت این که به پزشک مراجعه کنند و دارو بگیرند ندارد. انتظار می‌رود پزشکان، خودشان در حق مردم اجحاف نکنند.

واقعی شدن تعرفه‌ها

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه جلسات متعددی برای بررسی تعرفه‌های خدمات پزشکی برگزار شده است عنوان کرد: بر اساس قانون شورای عالی بیمه باید تعرفه‌ها را بر اساس قیمت واقعی، قبل از اعلام بودجه هرسال مصوب کند، بر همین اساس سازمان نظام پزشکی چندین جلسه کارشناسی را در این حوزه برگزار کرده است.

وی ادامه داد: مطابق روال هرساله موضوع تعرفه گذاری واقعی خدمات پزشکی با توجه به افزایش هزینه‌ها در این جلسات کارشناسی بررسی شد تا بتوانیم قبل از تحویل بودجه تعرفه‌ها را به هیأت دولت اعلام کنیم تا تعرفه‌های خدمات درمانی در بودجه سال آتی لحاظ شود.

جهانگیری با بیان اینکه درحال حاضر میزان رقم افزایش تعرفه‌های پزشکی مشخص نشده است اظهار داشت: تعرفه‌گذاری بر اساس مبانی شورای عالی بیمه و سیاست‌های وزارت بهداشت انجام خواهد شد؛ از سال گذشته پروژه‌هایی برای تعرفه‌های حوزه بیمارستانی تعریف شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به تغییرات اقتصادی زیاد طی سال گذشته ما در این جلسات هزینه‌های سال جاری را با سال گذشته مقایسه خواهیم کرد همچنین شرایط اقتصادی مردم جامعه را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد تا علاوه بر حفظ کیفیت خدمات پزشکی فشار اقتصادی به مردم وارد نشود.

جهانگیری گفت: کاهش هزینه‌های غیر ضروری، افزایش بهره‌وری و واقعی شدن تعرفه‌ها از جمله مواردی است که بحث‌های کارشناسی بر روی آن‌ها انجام خواهد شد.

 

مطابق قانون نرخ تعرفه های پزشکی باید قبل از شروع هر سال با تایید شورای عالی بیمه و مصوبه هیات دولت اعلام شود. هیات وزیران ۲۰ فروردین امسال به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین تایید شورای‌عالی بیمه سلامت، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی را برای سال ۱۳۹۸ با هشت درصد رشد برای ویزیت پزشکان بخش دولتی و خصوصی و ۱۵ درصد رشد تعرفه‌های خدمات هتلینگ بیمارستانی در بخش دولتی و ۲۵ درصد افزایش تعرفه‌های هتلینگ در بیمارستان های خصوصی ابلاغ کرد. حال باید دید تعرفه‌های خدمات درمانی با توجه به شرایط اقتصادی سخت کشور برای سال آینده با رشد چند درصدی همراه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا