کرونا، شوک بزرگ اقتصادی مترو بود
به گزارش ریال نیوز، علی امام، مدیر عامل مترو تهران، در گفت و گو با نشریه توسعه و بازاریابی درباره وضعیت اقتصادی مترو در این روزها گفت: مترو در بهترین حالتش که قبل از وضعیت کرونا بود، حداکثر 5/1 میلیون مسافر در روز را جابجا میکرد، خیلی وقتها بیشتر از 900 هزار مسافرنداشتیم اما در همان وضعیت خوبش هم خرید بلیت، شاید در حدود یک پنجم هزینههای شرکت بهرهبرداری مترو را تامین میکرد . این روند، بعد ازآغاز کرونا بهشدت افت کرد و مسافران کم شدند و پیرو آن غرفهداران مترو هم بهشدت کم شدند، اجارهبهای غرفههای مترو برای بهبود وضعیت متروها، به شرکت بهرهبرداری مترو داده میشد که آنهم تقریبا در وضع کرونا نمیشود رویش حسابی کرد و همه اینها آسیب جدی به وضعیت مترو زدند.
وی در ادامه بیان کرد: با این وضعیت مبالغ حاصل از بلیت یا اجاره غرفهها، خیلی ناکافی بهنظر میرسد و مترو اغلب با کمک مالی شهرداری اداره میشود. شرکت بهرهبرداری مترو، علاوه بر حقوق پرسنل، کلی هزینههای تعمیرات و سرپا نگه داشتن متروها و واگنها را دارد که رقم قابل توجهیست.
امام در پاسخ به اینکه اوراق مشارکت و محدودیتهای آن آیا میتواند منبع قابل اتکایی برای تامین بودجههای مترو باشد، به نشریه توسعه و بازاریابی گفت: 50 درصد بودجه مترو به عهده دولت است الان و 50 درصددیگر آن با مشارکت شهرداری، تامین میشود که امسال با توجه به وضعیت نامناسب درآمدهای شهرداری تهران، بیشتر بحث اوراق مشارکت برای تامین بودجه مهم است و اگر اوراق مشارکت برای سال 99، تامین بشود، به نتیجه خواهیم رسید.
امام در ادامه با اشاره به اینکه مترو، یک پروژه زیرساختیست و باید در سطح کلان از آن حمایت شود، گفت: مترو یک کار زیرساختی و جاریست و تنها یک مقوله از بحث حمل و نقل عمومی نیست . مترو، در وضعیت آلودگی هوا هم بسیار مهم است و باید به آن به چشم یک الزام و امر واجب نگاه کنیم نه مثل بسیاری پروژههای دیگر. باید از مترو در سطح کلان حمایت شود. اگر حمایت باشد و با دید یک الزام به آن نگاه شود، مسیر ساخت مترو آسان میشود. بیشتر مشکل تامین بودجه است که روند کار مترو را سخت میکند.
مدیر عامل مترو تهران در خصوص مشکلاتی که مدتی پیش در خصوص شهرداری با سازمان تامین اجتماعی رسانه ای شده بود، بیان کرد:مشکلات با سازمان تامین اجتماعی حل شده و بر همین اساس سازمان املاک شهرداری تهران می تواند با سرعت بیشتر وثایق مورد نظر بانک رفاه راه تامین کند.
البته براساس قانون، ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق توسط دولت تضمین می شود و بانک رفاه باید هرچه سریعتر سهم دولت را واریز کند تا شهرداری هم برای تامین وثایق سهم ۵۰ درصدی خود راغب شود، اما متاسفانه این مهم هنوز محقق نشده است.
مدیر عامل مترو تهران درباره قطار ملی که قرار بود در بهمنماه راهاندازی شود، گفت: قطارملی، پروژه طراحی ساخت یک رام قطار ۷ واگنه ملی با حمایت معاون علمی و فناوری است که 85 درصد آن تولید داخل است و علیرغم مشکل تامین منابع و وضعیت تحریم و کرونا تا کنون پیشرفت خوبی داشته و قرار است تا پیش از پایان سال افتتاح شود و از سال آینده به شبکه قطارهای شهری اضافه شود. ما پیش ازین 70 درصد ساخت مترو را از خارج از ایران تامین میکردیم و 30 درصد تولید در ایران بود.