کرونا، شوک بزرگ اقتصادی مترو بود

به گزارش ریال نیوز، علی امام، مدیر عامل مترو تهران، در گفت و گو با نشریه توسعه و بازاریابی درباره وضعیت اقتصادی مترو در این روزها گفت:  مترو در بهترین حالتش که قبل از وضعیت کرونا بود، حداکثر  5/1 میلیون مسافر در روز را جابجا می­کرد، خیلی وقتها بیشتر از 900 هزار مسافرنداشتیم اما در همان وضعیت خوبش هم خرید بلیت، شاید در حدود یک پنجم هزینه­های شرکت بهره­برداری مترو را تامین می­کرد . این روند،  بعد ازآغاز کرونا به­شدت افت کرد و مسافران کم شدند و پیرو آن  غرفه­داران مترو هم به­شدت کم شدند، اجاره­بهای غرفه­های مترو برای بهبود وضعیت متروها،  به شرکت بهره­برداری مترو داده می­شد که آن­هم تقریبا در وضع کرونا نمی­شود رویش حسابی کرد  و همه اینها آسیب جدی به وضعیت مترو زدند.

وی در ادامه بیان کرد: با این وضعیت مبالغ حاصل از بلیت یا اجاره غرفه­ها، خیلی ناکافی به­نظر می­رسد و مترو اغلب با کمک مالی شهرداری اداره می­شود. شرکت بهره­برداری مترو،  علاوه بر حقوق پرسنل، کلی هزینه­های تعمیرات و سرپا نگه داشتن متروها و واگن­ها را دارد که رقم قابل توجهی­ست.

امام در پاسخ به اینکه اوراق مشارکت و محدودیت­های آن آیا می­تواند منبع قابل اتکایی برای تامین بودجه­های مترو باشد، به نشریه توسعه و بازاریابی گفت:  50 درصد بودجه مترو به عهده دولت است الان و 50 درصددیگر آن  با مشارکت شهرداری، تامین می­شود که امسال با توجه به وضعیت نامناسب درآمدهای شهرداری تهران، بیشتر بحث اوراق مشارکت برای تامین بودجه مهم است و اگر اوراق مشارکت  برای سال 99، تامین بشود، به نتیجه خواهیم رسید.

 امام در ادامه با اشاره به اینکه مترو، یک پروژه زیرساختی­ست و باید در سطح کلان از آن حمایت شود، گفت: مترو یک کار زیرساختی و جاری­ست و تنها یک مقوله از بحث حمل و نقل عمومی نیست . مترو، در وضعیت آلودگی هوا هم بسیار مهم است و باید به آن به چشم یک الزام و امر واجب نگاه کنیم نه مثل بسیاری پروژه­های دیگر. باید از مترو در سطح کلان حمایت شود. اگر حمایت باشد و با دید یک الزام  به آن نگاه شود،  مسیر ساخت مترو آسان­ می­شود. بیشتر مشکل تامین بودجه است که روند کار مترو را سخت می­کند.

مدیر عامل مترو تهران در خصوص مشکلاتی که مدتی پیش در خصوص شهرداری با سازمان تامین اجتماعی رسانه ای شده بود، بیان کرد:مشکلات با سازمان تامین اجتماعی حل شده و بر همین اساس سازمان املاک شهرداری تهران می تواند با سرعت بیشتر وثایق مورد نظر بانک رفاه راه تامین کند.

البته براساس قانون، ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق توسط دولت تضمین می شود و بانک رفاه باید هرچه سریعتر سهم دولت را واریز کند تا شهرداری هم برای تامین وثایق سهم ۵۰ درصدی خود راغب شود، اما متاسفانه این مهم هنوز محقق نشده است.

مدیر عامل مترو تهران درباره قطار ملی که قرار بود در بهمن­ماه راه­اندازی شود، گفت: قطارملی،  پروژه طراحی ساخت یک رام قطار ۷ واگنه ملی با حمایت معاون علمی و فناوری است که 85 درصد آن تولید داخل است و علی­رغم مشکل تامین منابع و  وضعیت تحریم و کرونا تا کنون پیشرفت خوبی داشته و قرار است تا پیش از پایان سال افتتاح شود و از سال آینده به شبکه قطارهای شهری اضافه شود. ما پیش ازین 70 درصد ساخت مترو را از خارج از ایران تامین می­کردیم و 30 درصد تولید در ایران بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 6 =

دکمه بازگشت به بالا