کمبود شدید نیروی کار در بهشت مهاجران

به گزارش ریال نیوز، چشم انداز و نیاز بازار کار در کانادا دگرگون شده و در همین راستا تغیر قوانین مهاجرت به یکی از دغدغه های مهم دولتمردان این کشور تبدیل شده است. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش نیوز همراه باشید.

مهاجرت های گسترده در سیلیکون ولی آغاز شده است. تنها در ماه گذشته، غول هایی مثل تسلا، اوراکل و اسپیس ایکس از عزم خود برای نقل مکان خبر دادند. به واسطه کرونا، شرکت ها و کارکنان آنها دریافته اند که دورکاری، فرصت بی نظیری برای بهبود توان رقابتی و کیفیت زندگی آنها فراهم آورده است. البته آنها به کانادا نمی آیند. آنها به مناطقی می روند که روند جذب سرمایه گذار و نیرو آسان باشد.

شرکت های نوآور کانادا اکنون فهمیده اند که سیاست جذب نیروی کار عالی و بسیار ماهر، آنها را با چالشی بزرگ مواجه کرده است. سیستم دانشگاهی و آموزشی کانادا نیروی کار بسیار ماهر تولید می کند و دولت کانادا هم مهاجران توانمند را جذب می کند. با این حال کمبود نیرو در مشاغل راهبردی باعث شده است که شماری از پست ها و مشاغل کلیدی در بخش فناوری این کشور خالی بماند. در حال حاضر در بخش فناوری، ۵۴ هزار فرصت شغلی، خالی است.

بخشی از این وضعیت نتیجه سیاست های شرکت های چندملیتی است که در بخش فناوری فعالیت می کنند. آنها در دو طول دهه گذشته در این کشور مراکز و پایگاه های فناوری دایر کرده اند تا از نیروی کار ماهر کانادا که بخش زیادی از  آنها مهاجر هستند به نحو احسن بهره برداری کنند. شرکت های بزرگ به دنبال برترین استعدادها هستند و این موضوع فشار روی بازار کار کانادا را مضاعف خواهد کرد. صندوق بین المللی پول در جدیدترین ارزیابی خود پیش بینی کرده است که کمبود نیروی کار در بخش فناوری تا سال ۲۰۳۰ به ۸۵ میلیون نفر خواهد رسید.

دارایی فکری و ارزش تجاری که نیروی کار مستعد خلق می کند برای تجارت مدرن اهمیت حیاتی دارد. کانادا یکی از بهشت های کار برای نیروی کار ماهر و مهاجر بود. کانادایی ها اکنون متوجه شده اند که کرونا این شهرت و موقعیت عالی را از آنها می گیرد. شرکت های بزرگ باید از کانال کشورهایی مثل کانادا نیروی کار نخبه خود را جذب می کردند اما نهادینه شدن فرهنگ دورکاری باعث شده است بتوانند به طور مستقیم با نیروی کار از اقصی نقاط جهان ارتباط برقرار کنند و آنها را جذب کنند. ضرر اقتصادی کرونا برای کانادا از بسیاری کشورهای دیگر بیشتر است.

واقعیت تلخ جمعیتی

سیل بازنشستگی هم عرصه را بر کانادا سخت تر خواهد کرد. تا سال ۲۰۳۵ حدود ۵ میلیون کانادایی بازنشسته می شوند و نسبت نیروی کار در برابر بازنشستگان به دو در برابر یک تبدیل می شود. دولتمردان کانادا امیدوار هستند که نیروی کار ماهر به این نتیجه برسد که از خاک کانادا هم می توان دورکاری کرد با این حال رویاپردازی به تنهایی سیاست مناسبی برای مقابله با این خطر بزرگ نیست. کانادا اگر واقعا قصد دارد روند مهاجرت نیروی کار مستعد را حفظ کند و جلوی این ضایعه بزرگ اقتصادی را بگیرد باید قوانین مهاجرت را بازنگری کند و تغییرات بزرگی در آن اعمال کند. به احتمال بسیار زیاد فرایند بررسی صلاحیت ها باید به شدت کوتاه شود. به همان نسبت قوانین اعطای اقامت هم باید دستخوش تغییراتی اساسی شود. جذب نیروی کار ماهر و نخبه به خصوص در بخش فناوری به شدت رقابتی شده است. دیگران تسهیل را به سیاست غالب خود تبدیل کرده اند اما کانادایی ها دیر به این واقعیت پی بردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا