کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و عراق تاسیس می شود

به گزارش ریال نیوز،کمیسیون بازرگانی دو کشور ظرفیتی برای تسهیل تصمیم‌گیری پیرامون حل مسائل و مشکلات دو طرف است. اگر این اتفاق بیافتد بسیاری از مشکلات در مورد بخش‌های حمل‌ونقل، تعرفه‌ها، اسناد، بازرسی، استاندارد و غیره می‌توانند هم‌فکر صورت گرفته و تصمیم‌گیری شود.

سید حمید حسینی در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق اظهار داشت: اوضاع تجارت با عراق عادی است و مشکلی وجود ندارد و در هشت ماهه امسال 5 میلیارد و 350 میلیون دلار  صادرات به عراق داشتیم، بطوریکه الان عراق شریک اول تجاری ما است.

وی ادامه داد: همه مرزها با عراق نیز باز و تنها مشکلی که وجود دارد تردد تجار دو کشور بوده که به علت شرایط کرونایی با مشکل مواجه است. واردات ما از عراق نیز سالانه بیش از 50 میلیون دلار نیست و بیشتر واردات ما از عراق ضایعات است، امسال بحث‌هایی در مورد جو و خرمای عراق مطرح شد که خرما از ایران ترانزیت شود و جو را برای بازار داخلی خریداری کنیم که هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است.

وی افزود: عراق به علت شیوع کرونا اجازه ورود تجار خارجی را نمی‌دهد، ایران نیز این اجازه را با محدودیت می‌دهد. تلاش‌هایی درحال انجام است که راهی برای رفت و آمد تجار پیدا شود. عراقی‌ها وعده‌هایی در این زمینه دادند و در دست پیگیری است. 

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد حضور اسراییلی‌ها در بازار تره‌بار منطقه گفت: اسراییلی‌ها در دنیا دچار نوعی تحریم مردمی هستند به همین جهت محصولات خود را به نام محصول اسراییلی عرضه نمی‌کنند و بیشتر به نام کالای کانادایی می‌فروشند. گفته می‌شود که میوه و تره‌بار اسراییل وارد بازار کشورهای عربی شده است. ممکن است از طریق اردن این محصولات را وارد کشورهای عربی کرده باشند و بعید می‌دانم کالا به نام اسراییل و مستقیما به کشورهای اسلامی وارد شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون بازگشت محصولات ایرانی از عراق تصریح کرد: در فصل برداشت، عراق واردات محصولات کشاورزی را ممنوع و بخش کردستان عراق نیز تعرفه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. عموما زمانی که اعلام می‌شود قرار است مجددا تعرفه‌ها کاهش پیدا کند، سیل اقلام ایرانی بدون برنامه‌ریزی به طرف مرزها سراریز می‌شوند که به علت ظرفیت محدود مرزها ممکن است بار چند روزی در مرز بماند که باعث آسیب به محصولات کشاورزی می‌شود و ممکن است طرف عراقی آن را نپذیرد. برگشت محصولا از عراق به عدم برنامه‌ریزی ما مربوط است.

وی افزود: صادرات سیب‌زمینی هم بعد از فشاری که به خاطر تجمع زیاد بار در مرزها ایجاد شده بود عادی شده است. 10 یا 15 روز قبل دوباره تعرفه‌ها کاهش پیدا کرد و صادرات سیب‌زمینی شدت گرفته است.

حسینی خاطرنشان کرد: قول داده شده که در دی ماه کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور بعد از 6 سال تاسیس شود. کمیسیون بازرگانی دو کشور ظرفیتی برای تسهیل تصمیم‌گیری پیرامون حل مسائل و مشکلات دو طرف است. اگر این اتفاق بیافتد بسیاری از مشکلات در مورد بخش‌های حمل‌ونقل، تعرفه‌ها، اسناد، بازرسی، استاندارد و غیره می‌توانند با هم‌فکری صورت گرفته، تصمیم‌گیری شود. طرف ایرانی مسئول این کمیسیون آقای دکتر اردکانیان، وزیر نیرو و طرف عراقی وزیر بازرگانی عراق است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا