مجوز وام قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر شد

ریال نیوز : رئیس کل بانک مرکزی ایران از افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش ریال نیوز ، محمدرضا فرزین در آیین رونمایی از وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد درباره اقدامات بانک مرکزی در حوزه قرض‌الحسنه اظهار کرد: باید بانک‌ها را بر اساس فعالیت‌ها و تخصص و اهداف دسته بندی کرد. اکنون در حال تهیه اساسنامه بانک‌های تجاری، توسعه‌ای قرض الحسنه و جامع هستیم.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی به دنبال توسعه بانکداری تخصصی است که ابعاد مختلف دارد، افزود: بانکداری توسعه‌ای که اکنون در کشور وجود دارد، عملا توسعه‌ای نیست و باید تغییرات اساسی در اساسنامه ایجاد شود. بانک‌های توسعه‌ای باید صنعت، کشاورزی و غیره را تامین مالی کنند که در این زمینه طرح‌هایی دیده شده است.

فرزین با اشاره به این‌که بانک‌های تجاری باید در بازار پول باشند و فعالیت تجاری انجام دهند، گفت: بانکداری قرض الحسنه هم مورد بعدی است که باید منابع خرد را برای نیازهای ضروری و غیرتجاری مردم تامین کنند.

این مقام مسئول با بیان این که نرخ سود تسهیلات قرض‌الحسنه باید پایین باشد، چون مردم به دلیل نیاز ضروری سراغ این وام می آیند نه برای کارهای تجاری، تصریح کرد: بخشی از بانک‌ها، مثل بانک ملی بانک جامع هستند که گه برای این بانک‌ها اساسنامه بانکداری جامع تدوین خواهیم کرد. بانک ملی و سپه شعب زیادی دارند و در تمام ایران گسترده هستند و می‌توانند نیازهای مردم را پوشش دهند.

وی با بیان این‌که برای بانک‌هایی که دانش بنیان‌ها را تامین مالی می‌کنند نیز اساسنامه تدوین خواهد شد، اظهار کرد: نظارت موضوع مهم بانک مرکزی است؛ اگر بتوانیم دسته بندی را انجام دهیم مدل نظارتی هر بانک متفاوت خواهد شد. نمی توانیم به تمام بانک‌ها یک نوع نظارت را داشته باشیم. اقداماتی را هم شروع کردیم، قطعا نظارتی که در ماه های آینده در بانک مرکزی خواهیم داشت با آنچه الان وجود دارد متفاوت خواهد بود.

فرزین همچنین با اشاره به این‌که هر جا پول سپرده گذار وجود داشته باشد، نظارت جدی خواهد بود، تصریح کرد: مدتی است تسهیلات تکلیفی شده است و به نظام بانکی تکلیف شده است. اما امسال پیشنهاد کردیم که در بودجه عدد این تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

به گفته وی، در قانون جدید بانک مرکزی، گامی به سمت جلو در نظام بانکی کشور برداشته شده و این قابل بررسی است و این قانون از قانون قبلی خیلی بهتر است و از نظر استقلال، اختیارات بیشتری به بانک مرکزی داده است.

فرزین در ادامه به افزایش سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: بانک ملی و سپه هم اجازه دارند این وام را پرداخت کنند؛ اصلاح ضوابط وجوه اداره شده و غیره را هم داشتیم. از جمله اقدامات ماه های اخیر افزایش سقف قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون و سقف تسهیلات کسب و کارهای کوچک دانش بنیان به ۷۵۰ میلیون تومان است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر توسعه بانکداری قرض‌الحسنه گفت: دنبال نظم‌دهی و نظارت بیشتر بر قرض‌الحسنه‌ای‌های تک شعبه‌ای هستیم. به دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت نیز ابزارهای لازم را خواهیم داد. بانکداری کارگشایی هم که الان وجود دارد جای توسعه دارد و بانکداری قرض‌الحسنه هم میتوانند از الگوی کارگشایی در پرداخت تسهیلات و وثیقه گیری استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یک =

دکمه بازگشت به بالا