آب انبار سردار کوچک را بشناسید

ریال نیوز : آب انبار سردار کوچک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آب‌انبارهای قزوین است که در دوران قاجاری، به دست برادران سردار ساخته شده است.

به گزارش ریال نیوز ، شهر قزوین از دیرباز دچار خشکسالی های متعدد و به دنبال آن کمبود منابع آب، چه به لحاظ شرب و چه به لحاظ کشاورزی شده است.

در ادامه رشد جمعیت و پایتخت شدن آن موجب شد مسئولین شهر، علاوه بر حفر قنات، جهت ذخیره سازی آب،  به ساخت آب انبارها اقدام کنند. یکی از این آب انبارها، آب‌انبار سردار کوچک است که بر خلاف نام آن از آب‌انبارهای بزرگ و مهم شهر قزوین به شمار می‌رود. این آب انبار در انتهای جنوبی محله قملاق (مغلواک) و شمال محله آخوند، جنب خیابان تبریز و به فاصله کمی در شمال بقعه سلطان سید محمد و روبروی مسجد مدرسهٔ سردار واقع شده‌است.

خیابان شهید انصاری (کوروش) پس از طرح توسعه به سمت غرب، از شمال این آب‌انبار عبور کرده‌ که متاسفانه بخشی از تاریخ شهر در راستای اجرای طرح مذکور، در سال های گذشته از بین رفته است.

این آب‌انبار سی و هفت پله دارد با چهار شیر و مخزن آن با چهار گنبد و چهار بادگیر یا هواکش مسقف است. نمای آن با آجرهای کاشی تزیین یافته و دارای کتیبه‌ای از سنگ مرمر است. بانیان این آب‌انبار محمد حسن خان و محمد حسین خان سردار، دو برادر از امرا و سرداران فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار بوده‌اند که در سال ۱۲۹۹ هجری قمری اقدام به ساخت این بنا کرده‌اند. چون این آب‌انبار منتسب به برادر کوچک تر می‌باشد به آب‌انبار سردار کوچک معروف شده‌است در حالی که از لحاظ حجم ذخیره آب از آب‌انبار سردار بزرگ، گنجایش بیشتری دارد و حدود ۳۸۰۰ مترمکعب می باشد.

شیما کبیری/مسوول گنجینه آب استان قزوین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + ده =

دکمه بازگشت به بالا