آنچه یک خانواده ایرانی جویای مسکن باید بداند

به گزارش ریال نیوز، کاهش شدید در قدرت خرید مردم به دلیل حباب بزرگ شکل گرفته در بازار کالاهای سرمایه ای و به خصوص مسکن باعث شده است تا دوره انتظار برای خرید مسکن به وسیله خانوارهای ایرانی از 30 سال به 70 سال افزایش یابد.

حضور گسترده بانک های خصوصی از دهه 1380 در بازار مستغلات باعث برهم خوردن مزیت های سرمایه گذاری، انحراف بانکها از کارکرد ذاتی و شکل گیری حباب در بازار مسکن شد که با بی نظارتی بانک مرکزی در سالهای اخیر، در سال 1399 به اوج رسید و مسکن را از دسترس اکثر خانوارهای ایرانی خارج کرد.

علیرغم صعود ۵ تا ۶ برابری میانگین قیمت مسکن در سطح کشور؛ درآمد مردم در سه سال گذشته تنها دو برابر شده است که به معنای تضعیف قدرت خرید خاوارهای ایرانی است.

بررسی دوره های زمانی انباشت نقدینگی و تزریق به بازارهای سفته بازانه و سوداگرانه نشان می دهد که بخش مسکن تا سال 1402 به رکود رفته و این سکون و رکود در بخش خانه های لوکس که در سال های اخیر رشد کرده بود بیشتر خواهد شد.

خانوارهایی که نقدینگی خود را در بانک سپرده گذاری کرده و یا از اواخر سال 1399 اقدام به خرید طلا و پس انداز آن در بانک کنند، وضعیت بهتری داشته و در 3 سال بعد با قدرت خرید دو برابری می توانند وارد بازار شوند و به عنوان مثال به جای خرید آپارتمان 50 متری، آپارتمان 100 متری خریداری نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + ده =

دکمه بازگشت به بالا