قزاقستان یکی از کشورهای هدف ایران برای ایجاد منطقه آزاد مشترک

ریال نیوز : رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان گفت: موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورسیا و عضویت قزاقستان در این اتحادیه در کنار پتانسیل و ظرفیت های فراوان این کشور برای حضور تجار ایرانی، قزاقستان را به یکی از کشورهای هدف تجاری ایران برای ایجاد منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی مشترک تبدیل کرده است.

به گزارش ریال نیوز ، امیر عابدی افزود: مهمترین شرط ورود سرمایه‌گذاران قزاقستانی به ایران وجود شرایط مناسب فضای کسب و کار، شکل گیری روابط بانکی بین دو کشور و تامین زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک است.

عابدی ادامه داد: طبق آمارهای ارائه شده از سوی گمرگ ج.ا.ایران در سال 1401 ارزش تجارت میان ایران و قزاقستان بالغ بر 320 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 22.6 درصد رشد داشته است.

در این میان صادرات ایران به قزاقستان نیز در سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.7 درصد رشد داشته است. البته حجم تجارت خارجی ایران با کشور قزاقستان به احتساب خدمات فنی و مهندسی بیش از یکصد میلیون دلار است که مبلغ قابل توجه ای را شامل می شود.

وی با بیان این که بیش از 400 شرکت ایرانی در کشور قزاقستان مشغول به فعالیت هستند گفت: بخش عمده این شرکت ها در دو شهر آکتائو و آلماتی مستقر هستند که در حوزه های فنی ـ مهندسی، صنعتی، کشاورزی، موادغذایی و صنعت ساختمان فعالیت می کنند.

وی، به مناطق ویژه اقتصادی قزاقستان اشاره کرد و گفت: قزاقستان دارای دوازده منطقه ویژه اقتصادی است که 2 منطقه در غرب و 10 منطقه در شرق قزاقستان متمرکز است. منطقه آزاد اینچه برون نزدیک ترین منطقه آزاد به استان منگستائو قزاقستان است که منطقه ویژه اقتصادی بندر آکتائو و بندر کوریک است که هر دو از بنادر استراتژیک قزاقستان محسوب می شوند.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان در ادامه با اشاره به مزایا و مشوق های سرمایه گذاری کشور قزاقستان افزود: معافیت از حقوق گمرکی واردات مواد اولیه، نرخ صفر برای مالیات بر اراضی، مالیات بر اموال و مالیات بر ارزش افزوده و همچنین نرخ صفر برای استفاده از اراضی واگذار شده و برگشت 30 درصد سرمایه‌گذاری برای پروژه هایی که بیش از 12 میلیون دلار سرمایه گذاری شده از جمله مزایای سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی کشور قزاقستان است.

عابدی به فرصت های تجاری و سرمایه‌گذاری در این کشور نیز اشاره کرد و گفت: کشور قزاقستان در بخش کشاورزی، صنعتی و صنایع پایین دست معدنی از موقعیت مناسبی برخوردار است و این فرصت های تجاری، امکان حضور سرمایه گذاران را در این کشور دو چندان می کند.

وی در پایان افزود: موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورسیا و عضویت قزاقستان در این اتحادیه در کنار پتانسیل و ظرفیت های فراوان این کشور برای حضور تجار ایرانی، قزاقستان را به یکی از کشورهای هدف تجاری ایران برای ایجاد منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی مشترک تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا