احداث پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه ای در لاوان

ریال نیوز : مديرعامل پالايشگاه لاوان از افزايش توليد يك ميليون ليتري بنزين به صورت روزانه خبر داد و گفت: بزودي پتروپالايشگاهي با ظرفيت 150 هزار بشكه  در جوار اين پالايشگاه احداث خواهد شد.

 

به گزارش ریال نیوز، محمد علي اخباری در گفتگو با پايگاه اطلاع‌رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران،‌ با اشاره به راه‌اندازي واحد ايزومريزاسيون و استفاده از كاتاليست ايراني دراين واحد گفت: با پشتوانه كار پژوهشي صورت گرفته توليد بنزين پالايشگاه به روزانه يك ميليون ليتر افزايش پيدا خواهد كرد.

 

توليد حداكثري پالايشگاه‌ها به موازات افزايش مصرف

اخباري افزود: باتوجه به اينكه درحال حاضر باتوجه به رفع محدوديت هاي مربوط به كرونا، كشور در شيب تند مصرف بنزين قرار گرفته است، فعاليت بي‌وقفه مجموعه پالايشگاه‌هاي كشور به صورت تمام وقت و فشار حداكثري ادامه دارد تا بنزين مورد نياز تامين شده و در ادامه كشور از اين حيث دچار مشكل و چالش نشود.

 

برنامه ریزی برای اجراي دو طرح به ارزش 70 ميليون دلار در پالايشگاه لاوان

وي با اشاره به اهداف تعريف شده طرح‌هاي جديد اين پالايشگاه براي افزايش سودآوري و نقدينگي شركت درپي اجراي آن تصريح كرد: درحال حاضر در پالايشگاه نفت لاوان اجراي اين طرح‌ها در دستور كار قرار گرفته است.

اخباري در ادامه افزود: از جمله اين طرح‌ها، طرح حلال‌سازي به ارزش 20 ميليون دلار است كه در هيئت مديره مصوب و كارهاي مربوط به اجراي اين قرارداد شروع شده است.

 وي اذعان كرد: پروژه ديگر به واحد تقطير در خلاء جديد پالايشگاه مربوط مي‌شود كه توليد لوبكات، وکیوم باتوم و ساير فرآورده‌هاي مربوط به نفت كوره دراين واحد انجام خواهد شد. اين طرح كه ارزش آن به 50 ميليون دلار مي‌رسد درحال برگزاري مناقصه است و مديران اجرايي آن انتخاب شده اند.

مديرعامل پالايشگاه لاوان با اشاره به چگونگي تامين هزينه اين طرح‌ها،‌ گفت: منابع تامين مالي اين طرح‌ها نيز آماده شده، نظر هيئت مديره شركت و سهامدار عمده اخذ شده است و با اعلام موافقت آن‌ها هم اكنون درحال اجرايي شدن مي‌باشد، با اين اوصاف انتظار مي‌رود طي 3 ماه آينده اقدام اجرايي شروع شود.

 

احداث يك پتروپالايشگاه 150 هزار بشكه‌اي

اخباري ادامه داد: در ادامه برنامه ریزی جهت اجراي طرح‌هاي مذكور، طرح بزرگ ديگري در راستاي توسعه طرح‌هاي پتروپالايشي در صنعت نفت برنامه ریزی و توسط پالايشگاه لاوان به ثبت رسيده؛ طرح پتروپالايشي با ظرفيت 150 هزار بشكه‌ كه مقرر شده است در جوار پالايشگاه لاوان احداث شود.

وي تاكيد كرد: كارهاي مربوط به اين طرح و اخذ مجوزهاي لازم براي اجرا انجام شده است، در حال رايزني با منطقه ويژه اقتصادي لاوان به منظور كسب موافقت تخصيص زمين هستيم.

 

اخذ موافقت اوليه  از شرکت ملی پالايش و پخش 

 اخباري توضيح داد: به اين منظور مجوز معاون وزير نفت اخذ شده است كه پيرو آن كارشناسان ما و منطقه ويژه اقتصادي لاوان مشغول بررسي جانمايي اجراي طرح هستند كه اگر مشكلي باشد برطرف شود و زمين در اختيار پالايشگاه قرار بگيرد.

وي در خصوص مختصات مهم طرح احداث پتروپالاشگاه 150 هزار بشكه‌اي بيان كرد: دراين خصوص با شركت ملي پالايش و پخش نيز رايزني صورت گرفته و موافقت اوليه حاصل شده است تا در اين طرح همكاري لازم با پالایشگاه لاوان انجام شود.

 

تشكيل يك كارگروه براي به سرانجام رساندن طرح پتروپالايشي

به گفته اخباري سهامداران عمده ما براي سرمايه‌گذاري در طرح پتروپالايشي جديد استقبال كرده‌اند، با بخش خصوصي نيز مذاكراتي انجام شده است، درخصوص تسريع و تسهيل اجراي اين طرح يك كارگروهي ايجاد شده تا با پيگيري مستمر طرح به سرانجام برسد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اين پالايشگاه در تربيت نيروي متخصص در صنعت پالايش و اعزام آن‌ها به ساير پالايشگاه‌ها پيشرو بوده است. مديراني در اين محيط به رشد و بالندگي رسيده‌اند كه هم اكنون در عرصه نفت و پالايش مشغول به فعاليت هستند؛

گفتني است، پالايشگاه نفت لاوان با ظرفيت 55 هزار بشكه در روز درحال فعاليت است. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا