افزایش تولید ۳۷۰ میلیون بشکه‌ای نفت خام در آینده

به گزارش ریال نیوز، دهقان مدیر توسعه و مهندسی شرکت نفت در مراسم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت که صبح امروز در کوشک صنعت نفت برگزار شد، گفت: از انتهای سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و نیز حفظ و افزایش میزان تولید از میادین نفتی در دست بهره‌برداری کشور، طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت مشتمل بر ۳۳ پروژه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

او ادامه داد: مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده، در این طرح معادل ۲/۶ میلیارد دلار بوده و با احتساب هزینه‌های تامین مالی، ارقام بازپرداخت در تعهد دولت به ۲/۷ میلیارد دلار بالغ است.

دهقان بیان کرد: توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی این طرح در تاریخ  ۷ خرداد ۹۷ به تصویب شورای  اقتصاد رسیده است.

۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت امضا می‌شود

مدیر توسعه و مهندسی اضافه کرد: کل تأمین منابع مالی مورد نیاز این طرح به اتکای درآمد حاصل از افزایش تولید ناشی از اجرای پروژه‌های مختلف طرح، با اخذ مجوز‌های لازم و با انتشار اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه تأمین می‌شود.

دهقان گفت:پروژه‌های این طرح در محدوده جغرافیایی ۷ استان نفت‌خیز کشور از جمله کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس وهرمزگان اجرا می‌شوند که پیش بینی می‌شود با اجرای آن‌ها تولید تجمعی نفت خام کشورطی سه سال به میزان ۳۷۰ میلیون بشکه افزایش یابد.

با هدف اشتغال زایی برای پیمانکاران نفتی، سازندگان داخلی کالا‌ها و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و محلی به عنوان یکی از اهداف اصلی طرح، فهرستی از کالا‌های پر مصرف این طرح که امکان ساخت داخل آن‌ها وجود دارد.

مدیر توسعه و مهندسی افزود: بر این اساس پیش بینی می‌شود در پایان اجرای این طرح، سهم ساخت داخل بالغ بر ۸۰ درصد شود. همچنین عمل به وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران از طریق اختصاص ۴ درصد از مبلغ هر قرارداد و متناسب با پیشرفت کار وپرداخت به پیمانکاران به انجام پروژه‌های عام المنفعه شامل احداث جاده ها، مدرسه ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و درمانگاه‌ها در روستا‌ها و شهرستان‌های محدوده اجرای هر پروژه با هماهنگی مقامات استانی صورت می‌پذیرد.

دهقان اضافه کرد:به موازات اجرای پروژه‌های مرحله اول طرح، برگزاری مناقصات ۱۳ پروژه مرحله دوم به ارزش قراردادی بالغ بر ۵/۱ میلیارد یورو در اولویت کاری شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت که با اتمام فرآیند مناقصات مربوطه و مشخص شدن برندگان آن‌ها، این پروژه‌ها به ۱۴ شرکت واگذار می‌شوند. پروژه‌های مرحله دوم در پنج استان خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و هرمزگان تعریف شده اند.

او گفت:مجموع ارزش قرارداد‌های واگذار شده‌ی این طرح در مراحل اول و دوم بالغ بر ۲/۲ میلیارد یورو می‌شود و در مجموع دو مرحله، حفاری ۱۶۵ حلقه چاه جدید، تعمیر ۷۱ حلقه چاه موجود و تعمیر، توسعه و یا احداث واحد‌های سطح الارضی مربوطهپیش بینی شده است کهافزایش تولید متوسط حدود ۲۵۰۰۰۰ بشکه در روز را محقق خواهند کرد.

مدیر توسعه و مهندسی در حال حاضر برگزاری مناقصات مربوط به ۱۰ پروژه مرحله سوم این طرح به ارزش ۳/۱ میلیارد یوروو ظرفیت افزایش تولید نفت بالغ بر ۱۲۰۰۰۰ بشکه در روز نیز در حال انجام است که به زودی این پروژه‌ها به پیمانکاران منتخب واگذار خواهند شد.

او تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران پس از واگذاری بیش از دو سوم پروژه‌های این طرح نسبت به تصویب “پروژه‌های مراحل بعدی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت” در انتهای سال ۹۸ اقدام و در سال ۹۹ از شورای اقتصاد مجوز واگذاری و اجرای این پروژه‌ها را درخواست کرده است. این مجموعه مشتمل بر ۵ پروژه دریایی و خشکی بوده و با مجموع هزینه‌های سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم قریب به ۶۰۰ میلیون یورو، افزایش تولید سالانه نفت خام حدود ۵۰ هزار بشکه در روز را به دنبال خواهد داشت.

او گفت:شرکت ملی نفت ایران از ابتدای سال ۹۸، اقدام به طراحی و پیاده‌سازی نظام جدید مدیریت پروژه برای پایش، کنترل عملکرد و مدیریت بهینه و یکپارچه پروژه‌های “طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت” و سپس کلیه پروژه‌ها و پورتفلیوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه کرده است.

دهقانی ادامه داد: بدین منظور، نمودار سازمانی مناسب برای مجریان طرح‌ها در شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی ایران و نفت فلات قاره ایران ایجاد و تصویب گردید. رویه‌های مدیریت پروژه تدوین شد و سامانه نرم‌افزاری و داشبورد‌های مدیریتی مربوطه طراحی و پیاده‌سازی شد. این مهم با بهره‌گیری از دانش کارشناسی همکاران شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه، مشاوران مدیریت پروژه و پیمانکاران پروژه‌ها با تکیه بر خرد جمعی و مشارکت گروهی میسر شد.

مدیر توسعه و مهندسی بیان کرد:سامانه مدیریت پروژه شرکت ملی نفت ایران کلیه مراحل آزمایشی را با موفقیت سپری کرده و اکنون قریب به یک سال است که برای پروژه‌های مرحله اول طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و متعاقباً برای پروژه‌های مراحل بعدی این طرح و همچنین تمامی پروژه‌های آتی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او افزود:بدین ترتیب برای نخستین بار، اطلاعات عملکردی متمرکز و قابل مقایسه پروژه‌ها و سبد پروژه‌ها به صورت برخط و با شفافیت کامل در دسترس تمامی ارکان اجرایی و کلیه سطوح مدیریتی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا