برنامه‌های نظام مالیاتی تشریح شد

ریال نیوز : رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در نشست خبری با خبرنگاران برنامه‌های در دست اجرای نظام مالیاتی را تشریح کرد.

به گزارش ریال نیوز ، دکتر محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در اولین نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه در سال جدید، سیاست‌ها، رویکردها و برنامه‌های در دست اجرای نظام مالیاتی را تشریح کرد.

در این نشست رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تأکید بر رویکرد سازمان در تعامل سازنده با اصحاب رسانه به پاسخگویی به سؤالات و ابهامات خبرنگاران و تبیین راهبردهای کلان نظام مالیاتی کشور برای روشن شدن افکار عمومی به‌ویژه مؤدیان محترم درباره موضوعاتی همچون لزوم تکریم بیش از پیش مؤدیان، عدالت در حوزه مالیات ستانی، مقابله با فرار مالیاتی، تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری، مالیات خانه‌ها و خودروهای لوکس، مالیات بر عایدی سرمایه مالیات اصناف و رمز ارزها پرداخت.

دکتر سبحانیان در این نشست با اشاره به چالش‌های پیش روی نظام مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی کشور با توجه به وضعیت سنوات گذشته و چالش‌های آن، نیازمند طی مسیرهای تحولی است و به لحاظ انجام تکالیف قانونی، بودجه‌ای و اسناد بالادستی که بر عهده این سازمان است و همچنین به لحاظ ایفای نقش عدالت محوری لازم است محور تحول و اصلاح مسیر نظام مالیاتی با کمک و همراهی ذی‌نفعان و سایر اجزاء حاکمیت محقق شود.

وی درخصوص برخورد با دلالان و سوداگران که زمینه عدم جذابیت فعالیت‌های مولد و تولیدی را فراهم می‌کنند، عنوان کرد: موازنه در پرداخت مالیات به نفع تولید و به ضرر دلالان از محورهای اساسی تحقق رونق تولید است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که اگر به دنبال اداره کشور با درآمدهای مالیاتی هستیم باید تکریم مؤدیان را در کانون توجه قرار دهیم تصریح کرد: یکی از مصادیق تکریم و احترام به مؤدیان پاسخ به شبهات و سؤالات آنها و ارائه آموزش‌های لازم درخصوص انجام تکالیف قانونی ایشان است. در این راستا آگاهی از نحوه مصرف درآمدهای مالیاتی و اختصاص آنها به انجام امور زیربنایی، عمرانی و آبادانی کشور سطح رضایت‌مندی مردم و مؤدیان را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه افزود: راهبرد بعدی که در ذیل تکریم مؤدیان قرار می‌گیرد، تسهیل نحوه انجام وظایف و تکالیف مؤدیان است که در این خصوص لازم است تا جاییکه امکان دارد شرایط لازم جهت عدم مراجعه حضوری به ادارات فراهم شده و بدین ترتیب در وقت و هزینه‌های مؤدیان صرفه‌جویی صورت گیرد.

دکتر سبحانیان یکی از ابزارها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه توسط مؤدیان را استفاده از ظرفیت‌های تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم عنوان کرد و اظهار داشت: با استفاده از تبصره ماده 100 نه تنها امکان پرداخت بدون زحمت مالیات برمبنای داده‌های سیستمی برای مؤدیان فراهم شده بلکه مؤدیان نیاز به نگهداری دفاتر و اسناد و تسلیم اظهارنامه به ادارات مالیاتی را نیز ندارند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی را دیگر راهبرد نظام مالیاتی در دوره تحولی دانست و اظهار داشت: عبور از مالیات ستانی سنتی بر مبنای تشخیص و ارتقا به جایگاه مالیات ستانی هوشمند و داده مبنا هدف و راهبرد اصلی نظام مالیاتی است. در این بین مطالبه گری اصحاب رسانه و آموزش و فرهنگ سازی در میان فعالان اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند نظام مالیاتی را در رسیدن به اهداف آن یاری رساند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه این نشست صمیمانه از تلاش‌ها و مساعدت‌های متعهدانه خبرنگاران و اصحاب رسانه در راستای امر شفاف‌سازی سره از ناسره و گام نهادن در مسیر خطیر روشنگری تقدیر و تشکر به عمل آورد و به سوالات ایشان پاسخ داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا