تشریح اقدامات شرکت آب منطقه ای قزوین در دولت سیزدهم

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با انسداد 574 حلقه چاه غیرمجاز و یا فاقد پروانه حدود 27 میلیون مترمکعب در سال به تعادل سفره های آب زیرزمینی کمک شده است.

به گزارش ریال نیوز ، منصور ستوده مدیر عامل این شرکت ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: پروژه های عمرانی بزرگ و مهمی توسط همکاران شرکت در حال اجرا می باشد که یکی از این پروژه ها سد نهب است که بر روی رودخانه خررود در حال احداث می باشد.

وی افزود: درصورت تامین اعتبارات مورد نیز این سد در نیمه اول سال آینده همراه با راه جایگزین روستای شیزر و بخشی از شبکه آبیاری سد قابل بهره برداری و افتتاح می باشد.

ستوده با اشاره به اهداف ساخت نهب گفت: با ساخت کامل این سد و بهره برداری از آن 80 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت 36 هزار و 800 هکتار، در مناطق نرجه، اسفرورین و شال اختصاص خواهد یافت که موجب بهبود کشاورزی در منطقه می شود.

وی همچنین اضافه کرد: تخصیص 25 میلیون مترمکعب برای تغذیه مصنوعی دشت، 5.2 میلیون مترمکعب برای محیط زیست و احداث نیروگاه برقابی از دیگر اهداف ساخت این سد می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص آخرین وضعیت سد و شبکه آبیاری نهب نیز بیان داشت: سد نهب در حال حاضر بیش از 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار در حال انجام کارهای تکمیلی و باقیمانده جهت بهره برداری کامل این سد می باشد. وی افزود: راه جایگزین روستای شیزر نیز با پیشرفت حدود 73 درصدی و کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب نیز با پیشرفت 53 درصدی درحال اجرا می باشند.

ستوده در ادامه با اشاره به عملیات اجرایی سد بالاخانلو عنوان داشت: سد بالاخانلو با هدف تامین آب شرب پایدار ۵ شهر و 30 روستای جنوب استان بر روی رودخانه حاجی عرب در حال احداث بوده که پیشرفت آن در حدود 73 درصد بوده و در تلاش هستیم تا در سال آینده این سد را به مرحله آبگیری اولیه برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: نقشه ها و اسناد تصفیه خانه آب و خط انتقال سد بالاخانلو تهیه شده و در حال حاضر بدنبال انجام فرایند برگزاری مناقصه جهت انتخاب پیمانکار هستیم تا هرچه سریعتر عملیات اجرایی این بخش را نیز آغاز نماییم.

ستوده در خصوص سفر ریاست محترم جمهور به استان و اعتبارات درنظر گرفته شده برای پروژه های عمرانی این شرکت نیز یادآورشد: از محل سفر 2000 میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری از سد نهب، 2500 میلیارد ریال جهت پروژه شبکه آبیاری سد نهب و 2000 میلیارد ریال جهت آبگیری اولیه سد بالاخانلو درنظر گرفته شده است.

وی در خصوص پروژه آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان نیز عنوان کرد: با تلاش همکاران و حمایت های صورت گرفته در استان و وزرات نیرو در مردادماه سال جاری پروژه انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک به بهره برداری رسید و اقدامات لازم جهت انتخاب سرمایه گذار برای شروع عملیات اجرایی انتقال آب این سد به سایر شهرها و روستاهای استان نیز دست پیگیری می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اقدامات این شرکت در دولت سیزدهم در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 574 حلقه چاه غیرمجاز و یا فاقد پروانه با همکاری دستگاه قضائی، نیروی انتظامی و اکیپ های انسداد این شرکت پر و مسلوب المنفعه گردیده و از این طریق حدود 27 میلیون مترمکعب در سال به تعادل سفره های آب زیرزمینی کمک شده است.

وی افزود: 134 دستگاه و اداوات حفاری غیر مجاز نیز توقیف و تعداد 1175 دستگاه کنتور هوشمند آب نیز بر روی چاههای مجاز استان نصب شده است.

ستوده در خصوص اقدامات انجام شده در جهت حفظ و صیانت از بستر و حریم رودخانه های استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیان داشت: لایروبی حدود 39 کیلومتر از مسیر رودخانه ها و مسیل های استان در کنار آزادسازی و رفع تصرفات 36 هکتار از بستر و حریم رودخانه ها از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان یادآور شد: این شرکت در تلاش است تا با اجرای پروژه های عمرانی و زیر بنایی در دست اجرای خود زمینه ایجاد توسعه، اشتغال و آبادانی را در استان فراهم نماید، البته این کار نیازمند تخصیص به موقع اعتبارات است که امیدواریم با پیگیری مدیران و مسئولین استانی و وزارتخانه مشکلات و چالش های پیش روی پروژه ها هر چه سریعتر مرتفع گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا