تشریح جزئیات برگزاری بیستمین جشنواره ملی صنعت چاپ

به گزارش ریال نیوز، بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ، صبح امروز 27 بهمن ماه در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور مهرزاد دانش رئیس جشنواره ملی صنعت چاپ و محمد شمس دبیر اجرایی این رویداد برگزار شد.

در این مراسم،  مهرزاد دانش رئیس جشنواره ملی چاپ، گفت: با توجه به گرفتاری‌هایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور داشتیم، می‌خواستیم جشنواره ملی چاپ را با وجهه جدیدی برگزار کنیم. از سوی دیگر محدودیت‌های کرونایی شدید شهریور ماه باعث شد، این جشنواره در آن بازه زمانی برگزار نشود. امسال فضای جشنواره ملی چاپ، به سمت شاخص های فرهنگی‌ رفت. در سال گذشته این رویداد فرهنگی، با توجه به معیارهای فنی و صنعتی برگزار می شد.

وی افزود: طراحی، گرافیک و پاسداشت زبان فارسی به طور ویژه در داوری جشنواره ملی صنعت چاپ امسال مورد توجه قرار گرفت. هدف از برگزاری هر جشنواره‌ این است که اهمیت موضوع مورد نظر جشنواره برای گستره مخاطبان جدی‌تر مطرح شود. بسیاری از مدیران و کارشناسان، صنعت چاپ و نشر را در زمینه کتاب و نشریات محدود می‌دانند. درحالی که حوزه مهمی از چاپ را تشکیل می‌دهد. همه ماجرا این نیست و ما لحظه به لحظه با چاپ و نشر سروکار داریم. این مسئله را در بسته بندی‌های مختلف، پوستر‌ها و فراخوان‌های مختلف در جامعه مشاهده می‌کنیم.

رئیس جشنواره ملی چاپ ادامه داد: نوشته ها، طراحی و نوع گرافیک به کار رفته در بسته بندی‌ها ما را در معرض پیام‌های مختلف قرار می‌دهد. یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ، توجه به چاپ در عرصه‌های هنر، رسانه، بازرگانی، اقتصاد و سیاست است. برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ می‌تواند برانگیزاننده باشد.

دانش بیان کرد: در جشنواره ملی صنعت چاپ افراد خلاق معرفی می‌شوند؛ برای اینکه همه تشویق به کار شوند. طراحی، استحکام فنی و نوشته‌ای که در بسته بندی مندرج است، در داوری لحاظ شده است. بخش دیگر جشنواره به معرفی چهره‌های نمونه، معرفی پیشکسوتان این عرصه و صادر کننده نمونه عرصه چاپ هم اختصاص دارد. امسال بانوی نمونه فعال در صنعت چاپ در این رویداد فرهنگی معرفی می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زبان فارسی زیاد اهمیت می‌دهد. نوشته‌های روی کالای تولید داخل باید به زبان فارسی و بسیار متفاوت‌تر از محصول خارجی باشند. گاه از واژه‌هایی برای نامگذاری محصولات استفاده می‌شود که اسامی خارجی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کنند.

پاسداشت زبان فارسی در جشنواره ملی صنعت چاپ

در ادامه، محمد شمس دبیر اجرایی جشنواره ملی صنعت چاپ، درباره این جشنواره بیان کرد: امسال از همه دوستانمان در سراسر کشور خواستیم، با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی، از پیشکسوتان و فعالان حوزه چاپ تقدیر کنند. نهایتاً در ۲۶ استان کشور از آن‌ها تقدیر شد. ۶ پیشکسوت برجسته هم از میان ۸۰ پرونده ارسالی به جشنواره انتخاب شدند و انتخاب نوآور کارآفرین در این عرصه با بررسی ۴۰ پرونده از سراسر کشور انجام شد. در روز میلاد حضرت فاطمه (س) و پاسداشت مقام زن هم، بانوی فعال صنعت چاپ انتخاب شد.

محمدحسین شهامت پور دبیر علمی جشنواره ملی چاپ، هم با اشاره به تغییر رویکرد در بیستمین جشنواره ملی صنعت چاپ بیان کرد: به دلیل مشکلاتی که در عرصه چاپ احساس می‌کردیم، رویکرد برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ را تغییر دادیم. من تجربه اتفاق‌های قبلی را به دلیل داوری در دوره‌های پیشین جشنواره داشتم؛ جشنواره‌هایی که در این حوزه‌ها برگزار می‌شد، به دلیل وابستگی به سازمان‌ها منافعی خاص داشت. توجه به هنجار‌های معیشتی و پاسداشت زبان فارسی از جمله تغییر رویکرد‌ها در جشنواره امسال بود.

وی افزود: معیار‌های مورد نظر در جشنواره ملی صنعت چاپ، پاسداشت زبان فارسی، رعایت استاندارد‌های طراحی و رعایت هنجار‌های معیشتی بود. محصولات عرضه شده در بازار باید بعد فرهنگی داشته باشد. مفاهیم‌ نوشتاری، استفاده درست از تصاویر و اشکال حروف زبان فارسی و رویکرد درست ادبی از موارد مهم در بررسی پاسداشت زبان فارسی بود.

در پایان مراسم از پوستر جشنواره ملی صنعت چاپ رونمایی شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا