توافق یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان تا افق ۱۴۰۴

ریال نیوز : پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان در حالی در تاشکند به کار خود پایان داد که دو سند در حوزه نقشه راه افزایش تبادلات تجاری به میزان یک میلیارد دلار تا افق ۱۴۰۴ امضا و درباره برخی موضوعات مهم هم مذاکراتی انجام شد.

به گزارش ایسنا، ریاست این کمیسیون را سید مهدی نیازی – سرپرست وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت ایران – و لذیذ قدرت‌اف – وزیر سرمایه‌گذاری،‌ صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان – بر عهده داشتند.

طبق گفته‌های نیازی، در این کمیسیون مشترک دو طرف در حوزه‌های تجارت، صنعت، معدن، همکاری‌های اقتصادی، همکاری‌های کشاورزی، علمی و فناوری و گردشگری و فرهنگی و ورزشی، حمل‌ونقل و نفت و انرژی به مذاکره پرداختند. در نهایت علاوه بر سند نهایی اجلاس کمیسیون مشترک، دو سند در حوزه نقشه راه افزایش تبادلات تجاری به میزان یک میلیارد دلار تا افق ۱۴۰۴ و برنامه اجرایی در حوزه ورزش به امضا رسید.

همچنین مذاکراتی نیز در خصوص نهایی سازی برخی اسناد مهم در حوزه‌های تجارت ترجیحی، بیمه، حمل‌ونقل و سایر موضوعات انجام شده که قرار است اسناد آنها در سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران به امضا برسد.

سرپرست وزارت صمت در بخش دیگری از مذاکرات خود با ازبکستان، از آمادگی ایران برای همکاری در حوزه صنعت حلال خبر داده و گفته بود که این آمادگی وجود دارد که سندی در حوزه استاندارد حلال در زمان سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران به امضای طرفین برسد. برنامه‌ریزی برای اعزام رایزن بازرگانی به تاشکند هم از دیگر اقدامات برای توسعه همکاری خواهد بود.

یکی از نشست‌ها نیز با همراهی معاون وزیر جهادکشاورزی در امور آب و خاک نیز انجام شد که در آن درباره همکاری با ازبکستان در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله مکانیزاسیون کشاورزی و زهکشی و آفات صحبت شد.

ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری با هدف حمایت از پروژه‌های نوآورانه فی‌مابین دو کشور و تقویت توسعه همکاری‌ در حوزه پارک‌های فناوری نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا