جریمه 350 میلیون دلاری بانک گلدمن ساکس آمریکا

به گزارش ریال نیوز به نقل از راشاتودی، بانک گلدمن ساکس آمریکا که طی ماه‌های گذشته نزدیک به 6 میلیارد دلار به خاطر پولشویی در مالزی  جریمه شده است، حالا از طرف کمیسیون بورس و اوراق بهادار هنگ‌کنگ نیز به پرداخت 350 میلیون دلار جریمه محکوم شده است. این بزرگ‌ترین جریمه‌ای است که تا کنون از سوی بورس هنگ‌کنگ علیه یک شرکت اعمال کرده است.

این بانک در یک پولشویی 6.5 میلیارد دلاری طی سه مرحله برای جذب نقدینگی برای صندوق توسعه مالزی موسوم به یک MDB ، ششصد میلیون دلار درآمد داشته است. چند ماه پیش توافق کرد تا برای بسته شدن پرونده این تخلف بزرگ به مالزی 4 میلیارد دلار جریمه بپردازد. اخیراً هم وزارت دادگستری آمریکا گلدمن ساکس را به خاطر همین رسوایی 2 میلیارد دلار جریمه کرد.

هنگ‌کنگی‌ها می‌گویند: شعبه منطقه‌ای گلدمن ساکس در هنگ‌کنگ نقش بسزایی در این رسوایی داشته و عملاً 37 درصد درآمد حاصل از پولشویی به جیب این شعبه رفته است.

هفته گذشته هم این کمیسیون تیم لیسنر، مقام سابق گلدمن ساکس در آسیا را به صورت مادام العمر از فعالیت به عنوان مشاور مالی و بورسی در این منطقه محروم کرد که البته این حکم هم به خاطر دست داشتن وی در پولشویی در مالزی بود.

پولشویی یک MDB در سال 2009 زیر نظر نجیب رزاق نخست‌وزیر وقت مالزی انجام شد که وی هم به خاطر این تخلف بزرگ به 12 سال زندان محکوم شده است.

اصل ماجرا این است که مقامات مالزی پس از سه دوره فروش اوراق قرضه برای افزایش منابع مالی صندوق توسعه این کشور از این پول نه در راستای توسعه مالزی بلکه برای خرید جواهرات املاک و حتی قایق‌های تفریحی استفاده کرده‌اند و تخلف گلدمن ساکس این است که به آنها کمک کرده این تخلفات را مخفی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا