جزئیات سفرهای خارجی رئیسی در سال گذشته

ریال نیوز : امضای ۱۰۸ سند همکاری، عضویت رسمی ایران در «بریکس»، حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در عربستان بعد از ۱۱ سال و افزایش نفوذ ایران در آفریقا و آمریکای لاتین، ره‌آورد ۱۶ سفر خارجی رئیس دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ بود.

به گزارش ریال نیوز ، در سال ۱۴۰۲ سید ابراهیم رئیسی ۱۶ سفر خارجی به دمشق (سوریه) در ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، جاکارتا (اندونزی) در ۲ و ۳ خرداد، کاراکاس (ونزوئلا) در ۲۲ و ۲۳ خرداد، ماناگوآ (نیکاراگوئه) در ۲۴ و ۲۵ خرداد، هاوانا (کوبا) در ۲۵ و ۲۶ خرداد، نایروبی (کنیا) در ۲۱ تیر، کامپالا (اوگاندا) در ۲۱ و ۲۲ تیر، هراره (زیمبابوه) در ۲۲ تیر، ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) در ۱ تا ۳ شهریور برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران «بریکس»، نیویورک (آمریکا) از ۲۷ تا ۳۰ شهریور برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دوشنبه (تاجیکستان) در ۱۷ آبان، تاشکند (ازبکستان) در ۱۸ آبان برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو، ریاض (عربستان) در ۲۰ آبان برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه، مسکو (روسیه) در ۱۶ آذر، آنکارا (ترکیه) در ۴ بهمن برای شرکت در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه و الجزیره (الجزایر) در ۱۲ و ۱۳ اسفند برای شرکت در هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) داشت.

رئیس پس از سفر به سوریه و اندونزی، در خرداد یک سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین داشت که در آن به ۳ کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه . کوبا رفت. بعد از آن هم در تیر راهی آفریقا شد و به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر کرد.

در اول شهریور رئیس دولت سیزدهم برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران «بریکس» عازم ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی شد. در این اجلاس با عضویت رسمی ایران در بریکس (قدرت‌های اقتصادی نوظهور) موافقت شد. رئیسی در نطق خود در اجلاس بریکس در سخنانی پس از اعلام پذیرش رسمی عضویت جمهوری اسلامی ایران در این گروه، با تاکید بر اینکه عضویت ایران در بریکس تاریخ‌ساز می‌شود، گفت: ایران از ظرفیت‌های بی‌نظیری برخوردار است و آمادگی دارد در هر سه حوزه اصلی فعالیت‌های بریکس یعنی حوزه‌های سیاسی-امنیتی، اقتصادی-مالی و اجتماعی مشارکت کند. همکاری‌های راهبردی مختلف بین ایران و اعضای بریکس از جمله در حوزه‌های ترانزیت، انرژی و تجارت، دستور کار جهانی بریکس را حمایت می‌کند.

از پرواز به ریاض تا امضای ۱۰۸ سند همکاری در ۱۶ سفر خارجی
عکس یادگاری سران کشورهای عضو بریکس در آفریقای جنوبی
شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد دلیل سفر ۲۷ تا ۳۰ شهریور رئیس قوه مجریه به نیویورک در آمریکا بود. رئیسی در این سفر علاوه بر دیدار با سران کشورهای مختلف، در نطق خود با بیان اینکه پروژه آمریکایی کردن جهان شکست خورده و همه جهان از جمله ملت‌های غرب آسیا معنای واقعی دموکراسی غربی را لمس کرده‌اند و می‌دانند که صرفاً اسم رمزی است برای کودتا، اشغالگری و جنگ، تصریح کرد: تکلیف دنیا با پروژه و مکتب لیبرال دموکراسی مشخص شده است. اینک مکتبی که می‌خواست الگوی جهان باشد به درس عبرت تبدیل و به پایان راه خود نزدیک شده است.

از پرواز به ریاض تا امضای ۱۰۸ سند همکاری در ۱۶ سفر خارجی
نطق رئیسی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد
رئیس دولت سیزدهم در در ۱۷ آبان راهی دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد و پس از آن در ۱۸ آبان برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو به تاشکند ازبکستان رفت. رئیسی در نطق خود در این اجلاس با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن و تاکید بر اینکه ایران مصمم است منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاری‌ها در اکو بسیج کند، گفت: روند مثبت همکاری‌ها در اکو علاقمندی فزاینده کشورهای عضو به تقویت مناسبات منطقه‌ای در قالب اکو، باور دیرینه و درونی ما را تقویت می‌کند که سازمان اکو کماکان مرتبط‌ترین و بالغ‌ترین ساز و کار همکاری اقتصادی در منطقه ماست؛ ظرفیت کم‌نظیری که بر پایه‌های استواری همچون جمعیت عظیم و بالنده، منابع فراوان طبیعی و انرژی، موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر و بالاتر از همه، فرهنگ زاینده و هویت مشترک ممتاز بنا نهاده شده است.

از پرواز به ریاض تا امضای ۱۰۸ سند همکاری در ۱۶ سفر خارجی
عکس یادگاری سران سازمان همکاری اقتصادی اکو در ازبکستان
سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۱ سال به عربستان سعودی از جمله نقاط عطف سفرهای خارجی رئیسی در سال ۱۴۰۲ بود. رئیس قوه مجریه ۲۰ آبان برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه عازم ریاض شد. در این سفر علاوه بر دیدار با سران کشورهای اسلامی، رئیسی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات، توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای ایران و عربستان، مورد گفت‌وگو و تاکید قرار گرفت و رئیسی و بن‌سلمان توافق کردند در آینده به تفصیل موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بررسی دهند.

از پرواز به ریاض تا امضای ۱۰۸ سند همکاری در ۱۶ سفر خارجی
دیدار محمد بن‌سلمان و رئیسی در عربستان
رئیس دولت سیزدهم در نطق خود در این نشست ۱۰ پیشنهاد ایران را برای حل بحران غزه از جمله توقف بمباران، خروج صهیونیست‌ها از غزه، رفع فوری محاصره، بازگشایی بی قید و شرط گذرگاه رفح و اعزام کاروان‌های حامل اقلام بشردوستانه مطرح کرد.

همچنین روسیه و ترکیه مقاصد سفرهای بعدی رئیس قوه مجریه در آذر و بهمن بودند و پس از آن رئیسی در ۱۲ و ۱۳ اسفند برای شرکت در هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به الجزیره در الجزایر سفر کرد. رئیسی در نطق خود در این نشست از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و اعضای مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز برای حضور در پروژه‌های انرژی‌ و گاز ایران دعوت کرد و عنوان کرد: ما آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی و همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را داریم و از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کشورهای عضو GECF برای حضور در پروژه های بخش انرژی و گاز ایران دعوت می‌کنیم. ظرفیت‌های ایجادشده در صنعت گاز ایران زمینه مناسبی برای همکاری کشورهای عضو GECF در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی و تجارت آن هم ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا