پیام پروفسور امین در پی رحلت آیت الله سید محمد بجنوردی

ریال نیوز : پروفسور حسن امین طی پیامی رحلت آیت الله سید محمد بجنوردی را تسلیت گفت.

به گزارش ریال نیوز ، متن پیام پروفسور سید حسن امین به این شرح است : خبر درگذشت فقیه نامدار، آیت الله استاد سید محمد موسوی بجنوردی استاد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه های تهران موجب تآثر و تآلم حقیر شد. ایشان و خاندان بزرگ ایشان را از خردسالی می شناختم. پدربزرگم امین الشریعه از پدربزرگ مادری او آقا سید ابوالحسن اصفهانی مرجع بلا منازع تقلید اجازه اجتهاد داشت، داماد عموی پدرم مرحوم حاج شیخ حسن علیمحمدی از پدر او حاج میرزا حسن بجنوردی اجازه اجتهاد داشت، نوه عمه ام مرحوم استاد محمدعلی مولوی عربشاهی، در حزب ملل اسلامی همرزم برادر او استاد سید محمد کاظم بجنوردی بنیانگذار دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بود و خودم مکرر با او مجالست و مصاحبت و مفاوضت داشتم.

یاد دارم که در مجلسی که از سوی موسسه ثقلین مرحوم آیت الله یوسف صانعی در باب حقوق زنان در پژوهشکده امام خمینی در شهر ری برگزار شد و من یکی از سخنرانان بودم، ضمن سخنرانی گفتم این که در فقه امامیه تعدد زوجات دایمی محدود به چهار است و تعداد زنان صیغه‌ای می تواند لاتعد و لا تحصی باشد، چیز غریبی و در نگاه جهانیان به نظام حقوقی اسلام موجب وهن شریعت است و باید یک فقیه معاصر شیعه جرآت و جسارت کند و اگر مستندی پیدا می کند، مانند اهل سنت به منع نکاح منقطع یا دست کم منع تعدد آن فتوی بدهد، آیت الله بجنوردی از ردیف اول فریاد زد که : من فتوی می دهم!

خدایش بیامرزد. برادری داشت بزرگتر از خودش به نام سید محمد مهدی موسوی بجنوردی که از دوستان پدرم و پیشنماز مسجد الجلیل در خیابان گرگان (سعید نامجو)، ایستگاه کاشی ها بود. بعد از انقلاب که از همه پیشنمازان و مدرسان علوم دینی تهران برای تصدی مناصب قضایی دعوت به عمل آمد، پدر من و او از معدود علما و مدرسین تهران بودند که این دعوت را قبول نکردند و با احتیاط از قبول مسند قضا پرهیز کردند.

پدرم مع الواسطه از شیخ انصاری نقل می کرد که به شاگردانش توصیه می کرده است که چون تحصیلات تان تمام شد و به شهر های خودتان بر گشتید، از مشاغل روحانیون، اول تدریس علوم را چه برای خدا و چه برای دنیا ادامه دهید، اما در مرحله دوم پیشنمازی را فقط برای خدا و بدون ربا و یا مطامع دنیا انجام بدهید. دست آخر، کار قضاوت را نه برای دنیا که حتی برای رضای خدا هم بر عهده نگیرید چرا که اگر در اول برای رضای خدا این خدمت را بپذیرید، بازهم احتمال وسوسه شدن و بی عدالتی و اشتباه زیاد است. پس از آن بپرهیزید.

درگذشت این چهره دانشگاهی، حوزوی و فقهی و حقوقی را که دست آخر او هم برای مجلس خبرگان رهبری، رد صلاحیت شد، به خاندان بزرگ او که خاندان مرجعیت و فقاهت اند، بویژه همسر و فرزندان وبرادران و خویشاوندان نسبی و سببی وی و از جمله آیت الله سیدحسن خمینی و جناب استاد سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی و نیز انبوه همکاران و دانشجویان آن بزرگوار تسلیت می گویم و برای آن عالم جلیل آمرزش و غفران الهی و برای بازماندگان معظم ومعزز او صبر جمیل و اجر جزیل مسآلت دارم.
سیدحسن امین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 10 =

دکمه بازگشت به بالا