دانش بنیان های آب و برق ۱۰۰۰ تایی شدند

ریال نیوز : معاون وزیر نیرو ضمن تشریح اقدامات انجام شده در توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خبر داد: آمار شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق در اسفند سال گذشته ۷۰۰ شرکت بود که در اسفندماه امسال از ۱۰۰۰ شرکت فراتر رفت.

به گزارش ریال نیوز ، مریم کارگر نجفی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ یعنی «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» اظهار کرد: وزارت نیرو به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی حوزه تحقیقات و فناوری و در عین حال مشتری عمده محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان از ابتدای سال ۱۴۰۱ به طور جدی به این عرصه ورود پیدا کرد و با همکاری نزدیک با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دومین دستگاه اجرایی بود که برنامه خود را به منظور تحقق شعار سال تدوین و به تصویب هیأت وزیران رساند.

وی  ادامه داد: در ادامه فعالیت‌ها با ایجاد ستاد راهبری و هماهنگی تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین ۱۵ جلسه در سطح مدیران ارشد وزارت نیرو برگزار شد.

کارگر نجفی با بیان این که وزارت نیرو در ارتباط با توسعه و شکل‌گیری فعالیت دانش بنیان‌ها سه نقش مهم داشته و در ارتباط با هر یک از این نقش‌ها تکالیفی را اجرایی کرده است، افزود: نخستین حوزه «خرید مستقیم محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مشتری عمده توسط شرکت‌های تابعه و وابسته» بود و در حوزه بعدی وزارت نیرو «حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و یا شکل‌گیری آنها را با ایجاد زیرساخت‌ و در اختیار قرار دادن امکانات و ظرفیت های صنعت آب و برق» مورد توجه قرار داد.

معاون وزیر نیرو «توسعه و تقویت بازار محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان از طریق ساز و کارهای قانونی» را سومین نقش مهم وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: در هر یک از حوزه‌هایی که عنوان شد، وزارت نیرو از طریق شرکتهای تابعه و وابسته و همچنین پژوهشگاه نیرو و مؤسسه تحقیقات آب، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است که این اقدامات در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت و منشأ تحولات گسترده‌تری خواهد بود.

کارگر نجفی در تشریح برخی مصادیق اقدامات انجام شده به تعریف ۱۲ محور و ۵۲ پروژه ذیل آن به عنوان طرح‌ها و پروژه‌های پیشران در حوزه‌های مختلف آب آبفا، برق و انرژی اشاره و تصریح کرد: اختصاص اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان به حمایت از تولید دانش بنیان و قراردادهای تولید بار اول به ویژه در حوزه تولید نیروی برق و ارائه ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خطرپذیر به شرکتهای دانش بنیان از مرحله نمونه‌سازی تا تجاری‌سازی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در این راستا بوده است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو همچنین اقدامات صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این صندوق با اختصاص منابع اعتباری به منظور ارائه تسهیلات خطرپذیر و حمایت از شرکتهای فعال در زمینه اصلاح الگوی مصرف از طریق منابع بند ز تبصره ۱۵ قانون بودجه به میزان ۲۶۰۰ میلیارد تومان فعال بوده است.

کارگر نجفی برگزاری فراخوان‌های پذیرش طرح‌ها، تقویت صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی با در اختیار قرار دادن ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان افزایش سرمایه بخش دولتی و ترغیب شرکتهای بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این صندوق، برنامه‌ریزی به منظور راه‌اندازی پارک علم و فناوری نیرو، عقد قرارداد راه‌اندازی کارخانه نوآوری آب و آبفا در مؤسسه تحقیقات آب و کارخانه نوآوری برق در استان زنجان و همچنین مشارکت با معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سازمان برنامه‌وبودجه در تعیین محورها و طرح‌های دانش‌بنیان بخش آب و آبفا از منابع تبصره ۱ قانون بودجه به میزان ۹۰ میلیون یورو را از دیگر اقدامات ذکر کرد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: اصلاح و ارتقاء استانداردهای تولید محصول به منظور گسترش بازار محصولات شرکتهای دانش بنیان و از جمله بازنگری در استاندارد تولید کولرهای آبی، تدوین و اجرای برنامه مشترک با وزارت علوم از طریق پردیس شهید عباسپور برای زمینه‌سازی حضور دانشجویان در صنعت آب و برق و ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان و همچنین حمایت ویژه از بازار محصولات شرکتهای دانش‌بنیان در صنعت آب و برق از طریق تدوین آیین‌نامه حمایت از محصولات دانش بنیان و تجاری سازی توسط شرکت ساتکاب و پژوهشگاه نیرو، رویکردهایی است که پیگیری و عملیاتی شده است.

کارگر نجفی اضافه کرد: در سالی که گذشت مجتمع‌های آموزشی هشتگانه وزارت نیرو در سراسر کشور به عنوان پردیس‌های منطقه‌ای علم و فناوری میزبان شرکتهای دانش بنیان در برگزاری فن بازارها، راه‌اندازی مراکز رشد و رویدادهای فناورانه نمایشگاه‌های منطقه‌ای بوده‌اند و این در حالی است که اقداماتی چون  ارتباط با دانشگاه‌ها و جشنواره پژوهش و فناوری، برگزاری جلسات مشترک وزیر نیرو با نخبگان، اساتید و شرکتهای دانش بنیان و بازدید از پارک‌های علم و فناوری به طور جدی و مستمر دنبال شده است.

معاون تحقیقات وزیر نیرو تصریح کرد: تقویت واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌هایی که وزارت نیرو در آن دارای سهام بوده و راه‌اندازی شتابدهنده‌های تخصصی توسط آنها در سال جاری با هدف تولید محصولات دانش بنیان مورد توجه قرار داشته است.

کارگر نجفی رشد شرکت های دانش بنیان به لحاظ کمی و کیفی را دستاورد تلاش های صورت گرفته دانست و افزود: تعداد کل شرکتهای دانش بنیان در کشور در اسفند ۱۴۰۰ ریال ۶۸۰۰ شرکت بوده است که در انتهای اسفندماه سال ۱۴۰۱ به ۸۲۵۸ شرکت رسیده و نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود ۱۶۵۰ شرکت رشد داشته است.

وی ادامه داد: در همین حال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت آب و برق که در اسفند سال گذشته ۷۰۰ شرکت بود، در اسفندماه امسال از ۱۰۰۰ شرکت فراتر رفته است.

معاون وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد با رویکردها و فعالیت‌های انجام شده روند رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان در صنعت آب و برق تداوم داشته و منجر به رشد شاخص‌های مطرح در حوزه ماموریت‌ها و خدمات این وزارتخانه و همچنین حل مسائل آن شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =

دکمه بازگشت به بالا