دستور برای ترخیص کالاهای اساسی بدون نیاز به تمدید ثبت سفارش

به گزارش ریال نیوز، از چندی پیش ترخیص بخشی از کالاهای اساسی در گمرک‌ها با مشکل مواجه شد که عمده دلیل آن به نیاز به تمدید ثبت سفارش برمی‌گشت. عدم تامین ارز و یا مشکلات موجود در مورد نقل و انتقال ارز موجب تمدید ثبت سفارش شده بود.
اما به دنبال آن موضوع از سوی گمرک به سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس و با توجه به این که این کالاها قبلا تایید ثبت سفار ش از دفتر تخصصی مربوطه دریافت کرده و واردات آن‌ها انجام شده بود، با این موضوع موافقت شد که ترخیص کالاها به تمدید ثبت سفارش نیاز نداشته باشد.
بعد از آن، گمرک بخشنامه مربوطه را به گمرک ابلاغ کرد ولی ظاهرا بار دیگر ترخیص این کالاها با تاخیر همراه بود. از این رو مجددا از سوی ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی گمرگ ایران – موضوع عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش کالاهای اساسی به گمرک‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.
کالاهای اساسی جزو گروه یک کالایی اولویت ارزی قرار دارند که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. این در شرایطی است که با وجود تکلیف قانون بودجه برای تامن ۱۴ میلیارد دلار به منظور واردات کالای اساسی با نرخ ترجیحی، دولت در نظر داشت که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دلیل رانت موجود در آن و مشکلاتی که در رسیدن کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم وجود داشت، روند پرداخت را اصلاح کند ولی در نهایت اختصاص ارز ۴۲۰۰ به کالاهای اساسی ادامه پیدا کرد.
البته تعدادی از کالاها از چند ماه پیش از لیست دریافت کنندگان این ارز خارج شده و با ارز نیمایی تامین می‌شوند و گمرک در شرایطی مجوز ترخیص این قبیل کالاها را دارد که مابه‌التفاوت بین ۴۲۰۰ و نرخ نیمایی پرداخت شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 7 =

دکمه بازگشت به بالا