نشست معاون وزیر صنعت با صنعتگران قزوین

ریال نیوز : معاون وزیر صمت گفت: 70درصد واردات کشور مواد اولیه، حدود 10 درصد کالای سرمایه ای و 20 درصد محصولات مصرفی است.

به گزارش ریال نیوز ، مهدی برادران چهارشنبه شب در نشست با صادرکنندگان وصنعتگران استان قزوین در شرکت صنعت پلاست آبیار در شهرک صنعتی کاسپین اظهار داشت: هر چند در نشست های تخصصی بیان مشکلات وکمبودها ونواقص اشکالی ندارد اما در سطوح دیگر باید امیدآفرینی کنیم و از توانمندی ها صحبت کنیم.

وی بیان کرد: در یک سال اخیر به همت شما سرداران جبهه اقتصادی شاهد افزایش میزان تولید و تنوع کالا و افزایش کیفیت و صادرات بودیم و رشد ۵.۱ درصدی در صنعت محقق شد.

برادران اضافه کرد: افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران یک نگرانی ایجاد کرد تا شاید اشتعال کم شود اما با کمک صنعتگران ۴۰۰ هزار شغل توسط کارآفرینان ایجاد شده است ونشان می دهد با همه سختی های ناشی از تورم و تحریم ها، صنعتگران و تولیدکنندگان موفق عمل کردند.

افزایش 18 درصدی صادرات
وی گفت: امسال افزایش ۱۸ درصدی در صادرات و ۳۴ درصدی در صنایع کوچک رقم خورده واین روند همچنان صعودی است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت یادآورشد: قبول داریم که موضوع وادرات و صادرات در کنار همدیگر رقم می خورند اما ۷۰ درصد واردات ما مواد اولیه است که اگر انجام نشود به صادرات لطمه می خورد و ۱۰ درصد کالای سرمایه ای و۲۰ درصد محصولات مصرفی است.

وی گفت: وقتی خبر افزایش واردات را می دهیم خبر بدی نیست و رویکرد حمایتی از تولیدکننده را با محدودیت واردات انجام می دهیم و امروز حرفه ای تر شده ایم و در تنظیم بازار بهتر عمل می کنیم.

برادران اظهارداشت: کشوری که مواد پتروشیمی دارد باید قیمت محصولاتش از نرخ جهانی کمتر باشد لذا به صادرکنندگان اعلام می کنیم نگران بازه یک ساله نباشید بلکه با کمک انجمن ها برای صادرات برنامه سه ساله داشته باشید.

وی گفت: مقررات باید درست تنظیم شود و خود را جای دولت و تولیدکننده و مصرف کننده بگذاریم و درست تصمیم بگیریم.

این مدیر صنعتی اظهارداشت: مدیر کارخانه ای که در دوران کرونا قیمت خود را سه برابر کرده شایسته حضور در بخش تولید نیست لذا نباید دچار بی انضباطی شویم و از قانون مجلس سوء استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: گاهی حمایت از اختلال گر و دلال هم داشته ایم اما به بهانه نیاز داخلی نمی توان بازار خارجی را از دست بدهیم و یک شبه واردات و یا صادرات را آزاد و یا ممنوع کنیم و به صادرکنندگان آسیب بزنیم.

معاون وزیر صمت اظهارداشت: بازگشت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید سریعتر به تولیدکننده بازگردد البته لازم است مالیات برمصرف گرفته شود تا هزینه تولید بالا نرود.

وی اضافه کرد: مالیات در لوازم خانگی و قطعات خودرو بصورت پایلوت باید در لایه آخر و در پایانه فروش دریافت شود.

برادران در مورد افزایش نرخ برق نیز اظهارداشت: وزارت نیرو می گوید کمبود اعتبار دارد و نمی توان از صنایعی مانند فولاد که انرژی بر هستند حمایت کنیم و قیمت کم شود لذا توصیه می کنیم صنعتگران بزرگ به سمت تولید انرژی وساخت نیروگاه بروند.

وی بیان کرد: انجمن صنایع غذایی رشد ۳ درصدی داشتند که در این شرایط کار سنگینی است اما بایستی صادرات این بخش هم بیشترشود هر چند کار سختی است اما باید به سمتی برویم که بازرگانی داخلی محدود شود و دخالت دولت در گندم و آرد به حداقل برسد.

معاون وزیر صمت اظهارداشت: واردات با تعرفه صفردر حقوق گمرکی به صنعت را می توان اجرایی و از فعالان این عرصه حمایت لازم را انجام داد.
برادران گفت: حوزه اقتصادی دولتی باید کوچک شده و واردات آرد مورد نیازصنعت از سایر حوزه ها تفکیک شود و نهادهای مرتبط از کانال سازمان صمت برای دریافت مجوز اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در شرایط ثبات هستیم و امسال میزان قطعی برق در صنعت کمتر بود اما زیان نیز وارد کرده که اگر گزارش ۱۷ درصد خسارت در بخش نساجی درست باشد باید جبران کنیم.

برادران گفت: استان قزوبن از مناطق بسیار مهم کشور است و صنعتی بودن قزوین باید پر رنگ شود زیرا خانواده ای نیست که یک شاغل صنعتی در این خطه نداشته باشد وما نیز باید کمک کنیم تا این استان نقش بیشتری در تولید و اقتصادکشور ایفا کند.

در این نشست لطف الله سیاهکلی عضوکمیسیون صنایع مجلس، میثم پیله فروش معاون اقتصادی استانداری، افضلی رئیس سازمان صمت، صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، عباسپور مدیرکل امور مالیاتی، کشاورز ترک مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کوزه گران مدیرکل تامین اجتماعی، عبدیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان و آهنی ها رئیس خانه صنعت و معدن استان نیز حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا