روند صعودی غلات در بازار جهانی

به گزارش ریال نیوز، یکی از خطرات نرخ‌گذاری پائین برای خرید تضمینی گندم آن است که انگیزه گندمکاران برای کشت را کاهش می‌دهد. گندمکاران از قیمت‌گذاری امسال هم راضی نبودند. هرگونه کاهش انگیزه، کشور را در برابر تغییر و تحولات بازارهای جهانی به شدت آسیب‌پذیر می‌کند چون کشور راهی جز واردات نخواهد داشت. اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که روند قیمت انواع غلات به طرز بی‌سابقه‌ای، در حال صعودی است. جا دارد که مسئولان متولی این حوزه تحولات اخیر بازار جهانی را تحت کنترل داشته باشند و تدابیر احتیاطی لازم را اتخاذ کنند. قیمت انواع غلات در حال افزایش است. دلیل اصلی این وضعیت، بروز خشکسالی‌ در مناطق مهمی از جهان است. این در حالی است که تقاضای غلات برای دو بخش غذای انسان و حیوانات افزایش یافته است. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

افزایش قیمت ۱۰ یورویی

تقاضای بازارهای جهانی برای غلات همچنان روند صعودی دارد. در هفته گذشته قیمت دو محصول مهم یعنی گندم و ذرت افزایش زیادی داشت. جمعه هفته قبل قیمت گندم در بازار مهم پاریس حدود ۹ یورو (۴.۴) افزایش یافت. قیمت ذرت هم حدود ۱۰ یورو بالا رفت. در بازار شیکاگو هم قیمت گندم به میزان مشابهی افزایش یافت اما گرانی ذرت کمتر بود (حدود ۲ درصد). در تمام قراردادهایی که هفته قبل در بازار غله شیکاگو منعقد شد قیمت ذرت روند افزایشی پیدا کرده است. به‌این‌ترتیب کشاورزان و تجار آمریکایی‌ می‌توانند امیدوار باشند که صادرات محصول آنها به دلیل تقاضای بیشتر، افزایش خواهد یافت.

یکی از دلایل اصلی این وضعیت جدید، بروز خشکسالی در منطق گندم‌خیز بزرگ است. رسانه‌های مالی مهمی مثل رویتر گزارش کرده‌اند که میزان برداشت محصول گندم در کشور آرژانتین به ۱۷ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که در ابتدای فصل کشت، پیش‌بینی می‌شد که ۲۰ میلیون تن برداشت شود. حدود ۸ ماه است که گندمکاران این قطب تولید گندم با خشکسالی مواجه شده‌اند. معضل جدید آنها سرمای شدید هواست. آنها به باران عاجل نیاز دارند. کشاورزان آرژانتینی به طور معمول در ماه‌های دسامبر و ژانویه برداشت گندم را شروع می‌کنند.

پیش‌بینی مقدار صادرات گندم توسط روسیه

خشکسالی استرالیا را هم درگیر کرده است. این وضعیت به ویژه در غرب کشور تاثیر بیشتری به جا گذاشته است. بارش‌های به نسبت خوب باعث شده است که شدت خشکسالی در مناطق جنوبی روسیه کمتر باشد. البته برآوردها نشان می‌دهد که سرمای زمستانی ممکن است ۱۵ درصد از محصول گندم را از بین ببرد. طبق گزارش وبسایت معتبر Agrimoney به احتمال زیاد روس‌ها از حجم صادرات گندم خود در نیمه دوم سال ۲۰۱ خواهند کاست تا نیاز داخلی به خوبی تامین شود. دولتمردان روسیه اعلام کرده‌اند که بازار داخلی را فدای ارزآوری صادراتی نخواهد کرد.

انگلستان محض اطمینان واردات می‌کند

طبق گزارش Agrimoney ، انگلیسی‌ها در حال وارد کردن گندم موردنیاز خود هستند. کیفیت پائین ذخایر گندم انگلستان اخیراً حاشیه‌ها و مباحثات زیادی ایجاد کرد اما واردات اخیر ارتباط زیادی به این موضوع ندارد و دلیل اصلی آن ابهام و نامشخص بودن وضعیت در پیمان نوین برگزیت است. این ابهام باعث شده است که انگلیسی‌ها آینده‌نگرانه عمل کند و خود را برای رویارویی با کمبود احتمالی محصولات اساسی آماده کنند.

قطب دیگر تولید و صادرات غلات هم وضعیت مشابهی دارد. پیش‌بینی می‌شود که حجم تولید ذرت اکراین حدود ۲.۸ میلیون تن کاهش یابد. به این ترتیب تولید این کشور به ۳۲ میلیون تن کاهش می‌یابد. قیمت صادراتی غله به بالاترین قیمت خود رسیده است و این کشور مهم‌ترین منبع تامین غلات برای کشورهای اروپایی به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد که کشورهای مختلف از اکنون به جنب و جوش افتاده‌اند و خود را برای رویارویی با وضعیت جدید آماده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا