سایهِ سنگین دلار بر بورس امروز

به گزارش ریال نیوز، امروز شاهد دو دمای متفاوت در بورس بودیم، شاخص کل بورس 18 هزار واحد ریزش کرد اما شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 900 واحد رشد داشت. در یک سو اغلب بزرگان بازار با افت قیمت مواجه شدند و در سوی دیگر شرکت‌های کوچک و متوسط رشد قیمت داشتند، به طوری که 54 درصد بازار سبزرنگ شد.

در روزی که ارزش معاملات کل بازار سرمایه رکورد نیمه دوم سال را شکست و بر قله 28 هزار میلیارد تومانی ایستاد، صف‌های فروش 43 درصد نسبت به روز قبل رشد کردند تا شاخص کل قرمزپوش شود. نزول شاخص کل امید سهام‌داران را برای رفتن به کانال 1.4 میلیونی به ناامیدی بدل کرد، اما در مقابل، رشد شاخص کل هم وزن فعالان بازار را نسبت به روزهای آینده امیدوار نگه داشت. آیا ورود پول های هوشمند کنترل بازار را در دست گرفته است؟ نظر یک کارشناس بازار سرمایه در این باره را در «اکوایران» ببینید.

گفته می‌شود علت اصلی نزولی شدن بورس روند کاهشی قیمت دلار است. سوال سهام‌داران این است که با توجه به کاهش قیمت دلار در روز سه‌شنبه، آیا امروز هم باید در انتظار ریزش در بازار باشیم؟

برترین تقاضاها

در پایان معاملات روز سه‌شنبه تعداد نمادهایی که صف خرید داشتند بیشتر از نمادهای دارای صف فروش بود، اما ارزش صف‌های فروش 255 میلیارد تومان بیشتر بود.

پس از بسته شدن معاملات بازار، 144 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید نسبت به روز معاملاتی قبل هزار و 239 میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل 43 درصد کاهش داشت. در بورس، نمادهای خبهمن (گروه خودروسازی بهمن)، وتوکا (سرمایه‌گذاری توکا فولاد) و وپارس (بانک پارسیان) بیشترین تقاضا را داشتند و در فرابورس نماد کگهر (صنعتی و معدنی گل‌گهر) برای چهارمین روز پیاپی بیشترین تقاضا را داشت. پس از کگهر، بیشترین تقاضا به نمادهای غگیلا (پگاه گیلان) و رافزا (رایان هم‌افزا) اختصاص داشت.

در پایان معاملات دیروز، 106 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش با افزایش 43 درصدی نسبت به روز دو‌شنبه به هزار و 497 میلیارد تومان رسید. در بورس بیشترین عرضه به نمادهای شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، وملی (هلدینگ صنعتی ملی) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) تعلق داشت و در فرابورس همانند روز دوشنبه، اوراق مرابحه دولت، اراد 55، اراد 54  و ثغرب (شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب) بیشترین عرضه را داشتند.

بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس سه‌شنبه به نمادهای سشرق (سیمان شرق)، حفاری (حفاری شمال) و قصفها (قند اصفهان) تعلق داشت و در معاملات فرابورس نیز نمادهای زقیام (کشت و دام قیام اصفهان)، زبینا (کشاورزی و دامپروری بینالود) و زدشت (کشت و صنعت دشت خرمدره) بیشترین رشد ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

شرکت پگاه آذربایجان شرقی (با نماد معاملاتی غشاذر) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از غشاذر، سهام نمادهای پتایر (ایران تایر) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد 55 و سهام هتل پارسیان کوثر اصفهان (با نماد معاملاتی گکوثر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

بورس در هفته اخیر روندی پرنوسان داشته است. در روز شنبه 21 هزار واحد رشد کرد و سپس در روز یکشنبه ریزشی 7 هزار واحدی داشت. بسیاری از تحلیل‌گران ریزش روز یکشنبه را تعدیلی یک روزه نامیدند. روز دوشنبه بورس 16 هزار واحد بالا آمد و در روز سه‌شنبه باز هم ریزش کرد. شاخص کل دیروز 18 هزار واحد پایین آمد اما در این روز شاخص کل بورس بالاتر از رقم پایان هفته گذشته ایستاده است.

در معاملات روز سه‌شنبه ارزش معاملات کل بازار سرمایه و ارزش معاملات خرد افزایش چشمگیری داشتند. اما رشد 43 درصدی ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات دیروز خبری بد برای سهام‌داران است. وجود مازاد عرضه می‌تواند تابلوی بورس را باز هم قرمزپوش کند.

رشد شاخص کل هم‌وزن این امید را ایجاد کرده که همانند دیروز، روز چهارشنبه هم برای شرکت‌های کوچک و متوسط بورس روز خوبی باشد. همچنین این امید وجود دارد که شاخص کل نیز با حمایت حقوقی‌ها و بازارگردانی سهام شرکت‌های بزرگ، بتواند هفته را صعودی به پایان ببرد.

گروهی از تحلیل‌گران با تکیه بر روند شاخص‌های درونی بازار مانند وجود مازاد عرضه و خروج‌ پول‌های حقیقی در معاملات روز سه‌شنبه، معتقدند شاخص کل بورس در آخرین روز هفته نزولی خواهد بود. این گروه علت اصلی نزول شاخص کل را کاهش قیمت دلار می‌دانند. در مقابل، گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند با توجه به روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه، میزان تقاضا در بورس رشد خواهد کرد و موجب رشد شاخص کل بورس خواهد شد. در مجموع آنچه بیش از همه بر روند بازار تاثیرگذار است انتظارات سهام‌داران و چشم انداز آن‌ها از آینده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − چهار =

دکمه بازگشت به بالا