بانک صادرات ایران در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بانک کشور

ریال نیوز : مدیرعامل بانک صادرات ایران در دیدار نوروزی با مدیران ستادی این بانک، با تشریح اقدامات، موفقیت‌ها و دستاوردهای بانک در سال گذشته، از مهمترین برنامه‌های بانک برای تبدیل شدن به بزرگترین بانک از نظر سرمایه در کشور رونمایی کرد.

به گزارش ریال نیوز ، روابط‌عمومی بانک صادرات ایران گزارش کرد، محسن سیفی در این دیدار که باحضور اعضای هیئت‌مدیره، معاونان، امور، رؤسای ادارات کل ستاد مرکزی، مدیران شعب مناطق تهران و مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه بانک انجام شد، با تشریح شرایط کلان اقتصادی کشور و تهدیدات و چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران، از تلاش‌های تمامی مدیران و کارکنان بانک در کسب موفقیت‌های سال گذشته قدردانی کرد و گفت: سال ۱۴۰۲ به دلایل متعددی، سال سختی برای شبکه بانکی کشور بود زیرا هرچه قدر تورم بالاتر می‌رود و اقتصاد کشور به مشکل می‌خورد، توقع از بانک‌ها وجود دارد که این مشکل را با تأمین نقدینگی جبران ‌کنند.

سیفی با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران تورم است، افزود: بانک مرکزی در تلاش است تورم را کنترل کند. اصلی‌ترین دلیل تورم نیز نقدینگی است و تمامی تلاش این بانک نیز این است که میزان نقدینگی را کنترل کند و این روند کار را برای بانک‌ها سخت خواهد کرد. اما خوشبختانه با تمامی این سختی‌ها، سالی که گذشت سال پرافتخار و پرتوفیقی برای بانک صادرات ایران بود که با همدلی و زحمت تمامی کارکنان و شرکت‌های بانک به دست آمد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: بنابر کارنامه فعالیت پایان سال بانک، منابع بانک بالغ بر ۲۸ درصد رشد داشت که از میزان رشد نقدینگی در کشور بالاتر بود و بانک توانست سهم از بازار خود را افزایش دهد و در یک اتفاق کم سابقه توانستیم طی یک سال از دو کانال منابعی عبور کنیم این در حالی است که مانده منابع بانک در سال ۱۴۰۱ در حد ۵۴۰ هزار میلیارد تومان بسته شدو در پایان سال ۱۴۰۲ به بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که در نیمه مهرماه سطح ۶۰۰ هزار میلیارد تومان و در پایان سال از مرز ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را نیز عبور کردیم و پس ازسال‌ها توانستیم جایگاه چهارم در شبکه بانکی را پس بگیریم.

سیفی با بیان این‌که جایگاه و منزلت بانک صادرات ایران دست یافتن به رده‌های برتر شبکه بانکی است، افزود: آنچه که در سال پیش رو در تبیین سیاست‌ها در نظر گرفته شده با نگاه ویژه‌تری است و با توجه به اتفاقاتی که برای نقدینگی کشور رخ خواهد داد، دست یابی به هدف کسب مقام سوم شبکه بانکی دور از دسترس نیست.

سیفی با قدردانی از همکاری مجموعه سهامداران بانک برای افزایش سرمایه بانک از جمله دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: طبق برآوردها در سال ۱۴۰۲ بیشترین جذب منابع در بین بانک‌های بزرگ کشور توسط بانک صادرات ایران انجام شده که اتفاق مثبتی است و نشان از زحمات و تلاش‌های کارکنان بانک در شش ماهه دوم سال گذشته دارد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با اعلام این‌که سهم بازار بانک به مرز ۹ درصد افزایش یافته است، گفت: هدف رسیدن به سهم ۱۰ درصدی سهم از بازار است که البته در اغلب استان‌ها محقق شده است.

سیفی همچنین از جبران کسری منابع و حذف اضافه برداشت در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای ابتدای سال جاری نیز خبر داد و افزود: تلاش برای مدیریت کردن ناترازی منابع در طول سال با جدیت بیشتری تداوم خواهد یافت.

او رشد سودآوری بانک را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: اتفاق بزرگ پیش رو در سال جاری، افزایش سرمایه بانک است که باید از ظرفیت کامل عملیات بانکی و سودآوری شرکت‌ها برای تحقق اهداف و تقسیم سود این افزایش سرمایه بین سهامداران استفاده کنیم.

سیفی خروج از بنگاهداری و فروش اموال و دارایی‌های مازاد را نیز از جمله راه‌های وصول به این هدف برشمرد و تامین سود هر سهم از محل عملیات بانکداری و سودآوری را نیز مهم ارزیابی کرد.

او با بیان این‌که پس از سال‌ها با تلاش مدیران بانک و مقامات وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و خصوصی‌سازی توانستیم افزایش سرمایه نقدی بانک را به نتیجه برسانیم، گفت: با انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توان کیفیت سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه را بهبود بخشید.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با اعلام این‌که مجمع عمومی بانک صادرات ایران در پایان خردادماه سال جاری برگزار خواهدشد، پیش بینی کرد که با انجام مراحل افزایش سرمایه، بانک صادرات ایران با ۱۲۰ همت منابع به بزرگترین بانک بازار سرمایه کشور و حتی بزرگترین بانک کشور به لحاظ سرمایه تبدیل خواهد شد و پیش‌بینی کرد کفایت سرمایه بانک به بیش از ۵ درصد برسد.

سیفی اصلی‌ترین دغدغه ‌بانک را ساختار مالی و اداری آن در بخش‌های فناوری اطلاعات، پشتیبانی و منابع انسانی برشمرد و افزود: برای رسیدن به توفیقات بلندمدت در بانک باید این چالش‌ها در کوتاه مدت مرتفع شود که این روند از مالی و فناوری اطلاعات آغاز شده و در سال جاری برنامه‌هایی برای اصلاح ساختار منابع انسانی و پشتیبانی داریم.

او با تاکید بر این‌که فاصله بین بهای تمام شده پول و نرخ مؤثر تسهیلات باید بیشتر شود، اظهار کرد: اغلب تسهیلات تکلیفی که بالغ بر ۴۰ همت است، با نرخ ترجیحی پرداخت می‌شود و اگر نتوان نرخ مؤثر تسهیلات را بالا برد، بانک با زیان عملیاتی روبرو خواهد شد. اتفاق مثبت دیگر در سال گذشته افزایش این فاصله به ۱.۱ درصد است که بانک در مسیر اصلاح سودآوری در حال حرکت است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران همچنین از بهبود وضعیت صدور اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه‌ها و همچنین وضعیت باز ارزی در سال گذشته نیز خبر داد و وضعیت بانکداری خرد و کلان را در سال گذشته مناسب ارزیابی کرد.

سیفی همچنین در ارزیابی وضعیت بانکداری شرکتی، از رشد ۱۰۰ درصدی منابع حداقل ۸۷ مشتری بزرگ بانک خبر داد و جلب اعتماد مشتریان بزرگ را از مهمترین موفقیت‌های این بخش برشمرد.

او با تشریح اهداف بانکداری خرد در بانک، گفت: این اهداف بدون انجام اقدامات و تلاش‌های فراوان در بخش فناوری اطلاعات و طرح و برنامه که با ایجاد زیرساخت‌های لازم و طراحی محصولات جدید، بخش مناسبی از منابع را در بخش بانکداری خرد جذب می‌کنند، امکان پذیر نبوده است.

سیفی وضعیت امور رفاهی کارکنان بانک را نیز مورد توجه قرار داد و از تلاش تیم مدیریتی برای مدیریت بهینه کسورات کارکنان و بهبود شرایط مراکز درمانی و رفاهی خبر داد.

او لازمه کسب سهم ۱۰ درصدی از بازار بانک و موفقیت‌های بزرگ در بانک صادرات ایران را منوط به تغییر سبک و مدل کار و فعالیت‌های بانک دانست و افزود: برای رسیدن به توفیقات بیشتر باید بخشی از ساختارهای بانک را در سال جاری اصلاح کنیم.

او همچنین وصول مطالبات به ویژه در حوزه وصول مطالبات خارجی بانک را نیز مورد توجه قرار داد و از دستاوردهای مدیران و کارکنان بانک در این بخش قدردانی کرد.

سیفی همچنین با تشریح لزوم همکاری تنگاتنگ شرکت‌های ابزاری بانک برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، بر تحقق بودجه این شرکت‌ها تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا