«نوسانات ارز» در اقتصاد ما اهمیتی ندارد

ریال نیوز : امام جمعه مشهد گفت : نرخ ارز متشکل هیچ تأثیری بر قیمت کالاهای ضروری ندارد .

به گزارش ریال نیوز ، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد، با اشاره به پشت سر گذاشتن سالروز از دست دادن شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار کرد: جنایات و برخورد با دین و جامعه دینی با دو ابزار صورت می‌گیرد. یکی با ابزار «ایدی» یعنی نسبت به مردم، مسلمانان و جامعه شیعی جنایت کنند و دوم «والالسن» یعنی با فتنه و توطئه به وسیله زبان، تبلیغ و سخن، جامعه اسلامی را مورد جنایت و تجاوز قرار دهند. ابزار اول از طریق تجاوز نظامی و ابزار دوم از طریق جنگ نرم تحقق می‌یابد.

وی افزود: قهرمان و دلاوری که در تجاوز «بالایدی» جلوی دشمن ایستاد و با شگردها و فناوری‌های عظیم نظامی توانست دشمن را از کنار این کشور تا ساحل دریای مدیترانه به عقب براند و او را آنجا سرکوب کند، شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی بود و کسی که در مقابل دگراندیشی‌ها و فتنه‌های تبلیغی دشمن ایستاد، مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بود. اگر ما حاج قاسم نداشتیم الان داعش کجا بود و اگر آیت‌الله مصباح در حوزه علیمه قم جولان فکری و اندیشه‌ای نداشت، سیل شبهات الان چه می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که اقدامات این دو شخصیت در وضعیت جامعه اثرگذار بود، خاطرنشان کرد: ما باید قدرشناس این عزیزان باشیم، آنچه حاج قاسم برای خودش انجام داد، مابه‌ازایی دارد که من و تو نمی‌توانیم جواب دهیم. اگر فداکاری‌ها، رشادت‌ها و مردانگی‌های دلاورمردانه مرد بزرگ میدان نبود، امروز کجا بودیم؟

علم‌الهدی بیان کرد: در تاریخ انقلاب مقدس اسلامی‌مان شهدایی دادیم، این شهدا از نظر خودشان به عالی‌ترین مقامات و مدارج رسیدند، اما ضایعه و خسارت برای ما بود که چنین روات مقدسه‌ای قربانی انقلاب شدند. ما در انقلاب چند حاج قاسم و آیت‌الله مصباح سرمایه‌گذاری کردیم و از دست رفتند؟ با سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در انقلاب انجام دادیم، الان وضع‌مان چطور است؟ چه به دست آوردیم و چه چیزی عاید ما در عرصه ارتقا و پیشرفت شد؟

توسعه انقلاب در خارج از مرزها

وی به جایگاه انقلاب و نظام اسلامی در جهان امروز اشاره و اظهار کرد: یک نقطه، نقطه اقتدار و عزت ما در دنیاست، ۴۳ سال پیش انقلابمان به پیروزی رسید، امروز را با آن روز مقایسه کنید، آن روز سرزمین لبنان در طول جنایت اسرائیل بود و اسرائیل تا خود بیروت آمده بود و خانه و زندگی شیعیان و مسلمانان را تصرف کرده بود، اما امروز همان‌هایی که خانه‌شان در تصرف اسرائیل بود و قربانی اسرائیل شدند، رژیم صهیونیستی بدون اذن و اراده آنان نمی‌تواند از دریا یک سطل نفت بکشد.

امام جمعه مشهد با تأکید بر این که این اتفاقات به برکت انقلاب اسلامی رخ داد، بیان کرد: این عظمت مال انقلاب بود و این انقلاب نیز در سایه هزینه‌ دادن‌ها و رشادت‌ها و شهامت‌های مکتب حاج قاسم به اقتدار امروز رسید. برخی می‌گویند «بیرون‌مان دشمن را کشته، داخل‌مان خودمان را»، نخیر داخل‌مان این طور هم نیست، داخل‌مان هم داخل بدی نیست، آنچه امروز انگشت می‌گذارید مسائل معیشتی و اقتصادی است که اگر آن روز این همه سرمایه‌گذاری کردیم، امروز وضع معیشت و اقتصاد ما در چه شرایطی است؟

اقتصاد کشور در محاصره عوامل سه‌گانه خارجی

علم‌الهدی در تبیین شرایط اقتصادی امروز کشور، تصریح کرد: اقتصاد ما سه مسئله دارد و در محاصره یک مثلث است، ضلع اول مثلث «جنگ اقتصادی» است، دشمنی که نمی‌تواند در عرصه نظامی به سراغ ما بیاید، جنگ را در عرصه اقتصادی آغاز کرده است‌ ضلع دوم «تحریم» است، یک تحریم همه‌جانبه و آزاردهنده که در همه جای دنیا ما را دور می‌زند و ضلع سوم «توطئه و فتنه»، دشمن مرتب توطئه و فتنه می‌کند تا ما نتوانیم روی پای خودمان بایستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در عین حال اقتصاد ما در شرایطی قرار دارد که امروز ما در صادرات به دیگر کشورها، ۳ درصد افزایش داشته‌ایم. امروز در همه عرصه‌های مبادلات منطقه‌ای حضور داریم. همچنین امروز با همه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که دشمن بر ما ایجاد کرده است، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون بشکه صادرات نفت داریم و تمام پولش را هم می‌گیریم. دشمن در جنگ اقتصادی علیه ما، با شکست مفتضحانه‌ای روبه‌رو شده است.

توجه به نقاط امیدبخش اقتصاد کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، وی افزود: با وجود این مثلثی که اقتصاد ما را گرفتار کرده، امروز اروپا در مسئله انرژی و مواد غذایی در بدترین وضعیت به سر می‌برد، در حالیکه ما در تولید مواد غذایی تقریبأ به عرصه خودکفایی رسیده‌ایم، آمار بیکاری در کشور تک‌رقمی شده، در حالیکه در گذشته رنج بسیاری از این بابت می‌بردیم. یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در توسعه ساخت‌وساز مسکن برای جوانان به وجود آمده است.

امام جمعه مشهد به مسئله نوسانات ارزی در کشور اشاره و عنوان کرد: مسئله ارز امروز همه را دغدغه‌مند کرده است. متأسفانه دشمن بیشتر با عملیات روانی مردم ما را ناامید می‌کند، تمام نقش دلار و ارز در اقتصاد ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، یعنی حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار در صادرات و همین میزان در واردات. مسئله ارز از نظر دولت قیمت ثابت دارد و برای واردات کشور از ارز نیمایی با قیمت ثابت ۲۸۵۰۰ تومان استفاده می‌شود و مشکل ما در ارز متشکل است که برای معاملات غیررسمی و سفر خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این جریان دچار توطئه دشمن هستیم. دشمن در ارز متشکلی که نقشی در اقتصاد اصلی ما ندارد، توطئه و مرتب مسئله ایجاد می‌کند. دولت باید در این جریان دخالت کند و جلوی این توطئه‌ها را بگیرد.

دولت شرایط اقتصادی کشور را برای مردم شفاف بیان کند

علم‌الهدی با تاکید بر این که مسائل اقتصادی باید به طور شفاف برای مردم بیان شود، اظهار کرد: دولت مردم را در جریان اقتصاد کشور بگذارد. دشمن با یک توطئه می‌خواهد ارز متشکلی که در اقتصاد ما نقشی ندارد را پررنگ کند، یعنی در مورد ارزی که هرچه بالا و پایین برود در قیمت کالای اساسی هیچ تأثیری ندارد، در مردم ایجاد عملیات روانی کند و قیمت را بالا و پایین ببرد تا مردم ناامید شوند. از طرف دیگر، یک عده عناصر سودجو بیایند نرخ کالاهایی که با ارز دولتی نیمایی گرفتند را بالا و پایین ببرند، اینجا دولت باید برخورد و کشور را اداره کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که نرخ رشد اقتصادی ما میزان قابل توجهی است، تاکید کرد: ما نباید این موضوع مهم را به خاطر نرخ ارزی که ربطی به اقتصاد کلان ما ندارد، نادیده بگیریم. باید مراقبت کنیم که مردم ناامید نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا